3 602 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Vägguttag har aldrig haft spänning. Felkopplat i dimmer?
Ett vägguttag i sovrummet har aldrig fungerat men vi har aldrig känt behov av det.
Men nu, 20 år senare, blev jag förbannad och beslutade mig för att se över varför. Någon som känner igen sig...
Det är kopplat som visas i bilden förutom den streckade linjen som är min fundering, om jag kanske skulle dela fasen och dra förbi själva dimmern -som lampan är kopplad till- och ansluta direkt till vägguttaget.
Men bortsett från den streckade linjen så är det så det är kopplat.
Jag är inte så värst hemma på detta med att dela upp och ha mig, jag vet heller inte betydelsen av symbolen med pil och sned pil över våg . Men om någon kan titta på bilden och ge lite input vore jag tacksam.
Men nu, 20 år senare, blev jag förbannad och beslutade mig för att se över varför. Någon som känner igen sig...
Det är kopplat som visas i bilden förutom den streckade linjen som är min fundering, om jag kanske skulle dela fasen och dra förbi själva dimmern -som lampan är kopplad till- och ansluta direkt till vägguttaget.
Men bortsett från den streckade linjen så är det så det är kopplat.
Jag är inte så värst hemma på detta med att dela upp och ha mig, jag vet heller inte betydelsen av symbolen med pil och sned pil över våg . Men om någon kan titta på bilden och ge lite input vore jag tacksam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får- som alltid- tacka för kunnig respons.
Har kopplat ur sladden mellan uttag och dimmer och satt en ubåt på den.
Det är väldigt korta ändar på skaddarna och jag får inte riktigt plats bredvid dimmern i kåpan med att koppla förbi med wago. Och vi har aldrig känt att vi behöver det uttaget vid dörren, när vi dammsuger finns uttag utanför och det är enklare att bara dra ut mer dammsugarsladd... 😉
När vi gör om köket till våren så kanske jag ber elektrikern lägga en stund på att fixa till det hela.
Har kopplat ur sladden mellan uttag och dimmer och satt en ubåt på den.
Det är väldigt korta ändar på skaddarna och jag får inte riktigt plats bredvid dimmern i kåpan med att koppla förbi med wago. Och vi har aldrig känt att vi behöver det uttaget vid dörren, när vi dammsuger finns uttag utanför och det är enklare att bara dra ut mer dammsugarsladd... 😉
När vi gör om köket till våren så kanske jag ber elektrikern lägga en stund på att fixa till det hela.
Logga in
Skapa konto
"Ok ok ok" (för att härma Joe Pesci i Dödligt vapen 2).
Jag kan ju inte behärska mig och eftersom listen vid taket ändå var nedplockad (i vårt Mockfjärdhus går ju elen längs taket bakom listerna) så kollade jag en gång till på det hela.
Nu ser jag att dimmern är ju felkopplad(?), fasen sitter inte på L utan där sitter kabeln till lampan. Fasen är kopplad till den där sinus-pil-skruven.
Och eftersom kablarna är väldigt korta (det är väldigt pilligt att få dem på plats och koppla om) så passade jag på att dra om dem och montera fasen på L och tändtråden (heter det väl) på sinuspluppen.
Satte vägguttagets fas ihop med dimmerns fas.
Tog en timme att fixa allt och nu har vi 237 V hela tiden på sladdarna till vägguttaget, oavsett om jag tänder/släcker eller dimmar taklampan.
Allt känns rätt.
Jag kan lägga till för den som är skräckslagen för att vi skall dö av felaktig el att vi har haft elektriker här vid tre tillfällen som dragit om el till två badrumsrenoveringar, en ombyggnad på övervåningen och en som monterat solpaneler. De har ju inte gjort en kontroll av hela husets el men de har ju dragit och kontrollerat ganska mycket av elen i samband med renoveringarna.
Det är ojordat i två sovrum och vardagsrum men vi låter det vara så.
Jag kan ju inte behärska mig och eftersom listen vid taket ändå var nedplockad (i vårt Mockfjärdhus går ju elen längs taket bakom listerna) så kollade jag en gång till på det hela.
Nu ser jag att dimmern är ju felkopplad(?), fasen sitter inte på L utan där sitter kabeln till lampan. Fasen är kopplad till den där sinus-pil-skruven.
Logga in
Skapa konto
Och eftersom kablarna är väldigt korta (det är väldigt pilligt att få dem på plats och koppla om) så passade jag på att dra om dem och montera fasen på L och tändtråden (heter det väl) på sinuspluppen.
Satte vägguttagets fas ihop med dimmerns fas.
Logga in
Skapa konto
Tog en timme att fixa allt och nu har vi 237 V hela tiden på sladdarna till vägguttaget, oavsett om jag tänder/släcker eller dimmar taklampan.
Allt känns rätt.
Logga in
Skapa konto
Jag kan lägga till för den som är skräckslagen för att vi skall dö av felaktig el att vi har haft elektriker här vid tre tillfällen som dragit om el till två badrumsrenoveringar, en ombyggnad på övervåningen och en som monterat solpaneler. De har ju inte gjort en kontroll av hela husets el men de har ju dragit och kontrollerat ganska mycket av elen i samband med renoveringarna.
Det är ojordat i två sovrum och vardagsrum men vi låter det vara så.
Men vad tusan. Nu ser ju plasten på dimmern väldigt gul ut i jämförelse med detta nyss köpta schneideruttag. Så jag får väl skaffa en ny dimmer och koppla en gång till.
Tur att jag drog nya längre kablar för jag hade annars dött av att med darrande händer behöva pilla ännu en gång med de ursprungliga korta…
Tur att jag drog nya längre kablar för jag hade annars dött av att med darrande händer behöva pilla ännu en gång med de ursprungliga korta…
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det där uttaget ser ut att luta 1 grad åt höger, eller så är inte listen lodrät 
0,45° på uttaget och 0,2° åt andra hållet på fodret.
Kanske gör jag något åt det på måndag. Kanske inte.
Äsch, vem försöker jag lura. Klart jag kommer lossa skruvar och dra åt på nytt.
Kanske gör jag något åt det på måndag. Kanske inte.
Äsch, vem försöker jag lura. Klart jag kommer lossa skruvar och dra åt på nytt.
Är det bara jag som tycker att den ursprungliga kopplingen borde fungerat precis som TS önskar när det nu konstaterats att svart var inkommande fas? En dimmer utan nolla bryr sig väl inte om vad som är in och ut och de två plintarna med lika symboler borde vara elektriskt samma punkt.
Ja, om TS önskar att spänningen i uttaget varierar när man vrider på dimmern så funkar det. Men jag gissar att vederbörande önskar 230 Volt där oavsett vilken ljusnivå man vill ha i rummet.G Guson skrev:
Hur skulle dimmern påverka uttaget om svart går direkt till uttaget via dubbelplinten på dimmern?useless skrev:
Nej När lampan var tänd så var uttagets fas inte kopplat till nånting. När lampan var släckt så var uttagets fas kopplat lampans tändtråd via en dimmer.G Guson skrev:
De två sinusvågorna är inte ihopkopplade utan de är kopplade till L "varannan gång" man trycker på dimmern.