10 401 läst ·
85 svar
10k läst
85 svar
Hur kan Nordsjö färg vara så dyrt?
Som @Huddingebo skrev så skulle inte heller jag bli förvånad om det finns en kartell inom färgbranschen i Sverige (hela byggindustrin verkar väl mest vara en kartell i Sverige, men det är en annan historia).
Jag kan också slå ett slag för online handel, men begränsa er inte till Sverige, jag har beställt färg och spackel ifrån Tyskland via Amazon, bland annat Auro som Byggfabriken säljer men till en bråkdel av priset. Det verkar ha blivit lite svårare att hitta handlare som skickar till Sverige, men fortfarande inte omöjligt.
Annars så är ju svensktillverkad linoljefärg och slamfärg ett bra alternativ!
Jag kan också slå ett slag för online handel, men begränsa er inte till Sverige, jag har beställt färg och spackel ifrån Tyskland via Amazon, bland annat Auro som Byggfabriken säljer men till en bråkdel av priset. Det verkar ha blivit lite svårare att hitta handlare som skickar till Sverige, men fortfarande inte omöjligt.
Annars så är ju svensktillverkad linoljefärg och slamfärg ett bra alternativ!
Är det tull på att importera färg från Norge som privatperson? Någon gräns kanske?
Undrar hur det ser ut i Danmark...
Luktar kartell lång väg i Sverige!
Men vi har iaf billigare drivmedel.
Undrar hur det ser ut i Danmark...
Luktar kartell lång väg i Sverige!
Men vi har iaf billigare drivmedel.
Ja, på alla frågorna 😂 köpte själv 0.7 liter Jotun Demidekk Infinity .....för 400 kronor alltså ett liter pris på 571 kr(!!!!)O oddan skrev:När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)
Häromdagen köpte jag en burk till hos min lokala Nordsjö idé & design butik och tappade andan när jag fick betala 2950 kr för samma burk.
Frågor jag har:
Blir man fullkomligt lurad som privatperson?
Är den butiken orimligt dyr?
Kan man köpa Nordsjö färg billigare på andra ställen?
Ska man dumpa Nordsjö och välja något annat i framtiden?
Skandal. Färg är rent ocker! Hur många finns det som tillverkar basfärg? Tror inte det är många! Nästa gång strycker jag med skaplig whisky och njuter av doften!@ @ndreas skrev:
Frågade chatgpt och man får tullfritt föra in färg för 3500kr till Sverige i egen bil.
Svaret jag fick är att det är vanligt att företag har olika prissättningsstrategier i olika länder och att färg sannolikt är en mer prisokänslig vara eftersom man ofta målar sällan.
Svaret jag fick är att det är vanligt att företag har olika prissättningsstrategier i olika länder och att färg sannolikt är en mer prisokänslig vara eftersom man ofta målar sällan.
Åk till Norge det är ungefär halva priset på färg, och ofta har de något "erbjudande" också så det blir ännu billigare! Själv åker jag till Bonnerud Farve i Skotterud, men det är för att det för mig ligger närmast gränsen. Det finns säkert andra som har minst lika bra priser?https://www.facebook.com/share/1HijQbWFBC/O oddan skrev:När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)
Häromdagen köpte jag en burk till hos min lokala Nordsjö idé & design butik och tappade andan när jag fick betala 2950 kr för samma burk.
Frågor jag har:
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Köpte av måleriföretag med 60% rabatt… marginalerna på färg är skyhöga🥺O oddan skrev:När jag målade huset för 3 år sedan köpte jag färg av en bekant som hade målarfirma (pensionär nu). Då betalade jag 1200 kr inkl. moms per 10L burk av Nordsjö super tech färg. Standardkulör (Nordsjö White)
Frågor jag har: