46 458 läst ·
160 svar
46k läst
160 svar
Hur kan man hävda hemfridszon?
Jag tycker det är tråkigt att man skall hindra folk att gå längs gamla vägar. Vägarna gick förr från gård till gård, och det var då naturligt att gårdarna passerades så nära som möjligt. Enstaka gånger har vägarna lagts runt. Från våra sovrumsfönster är det kanske 5-7 meter ut till vägen, jag tycker det är kul när jag ser folk gå där. Hejjar gärna.
Så jag undrar, hur beter sig dina passerande för att du skall irritera dig på dem?
Så jag undrar, hur beter sig dina passerande för att du skall irritera dig på dem?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jag kan verkligen känna mig grinig och det är det sista jag vill. Sedan håller jag med om att man ska måna om vårt kulturminne. Men jag tycker staten och kommunerna gör ett ganska bra jobb som det är. Även hembyggdföreningar lägger ner arbete på att bevara kulturminnen. Tiil och med skogsstyrelsen går in och styr, om, när och vad som får avverkas och inte bland annat i sk. nyckelbiotoper.-MH- skrev:Jag tycker det är tråkigt att man skall hindra folk att gå längs gamla vägar. Vägarna gick förr från gård till gård, och det var då naturligt att gårdarna passerades så nära som möjligt. Enstaka gånger har vägarna lagts runt. Från våra sovrumsfönster är det kanske 5-7 meter ut till vägen, jag tycker det är kul när jag ser folk gå där. Hejjar gärna.
Samhällen växer och man kan inte värna om precis allt gammal som en gång varit.
Jag lider verkligen med de som har allmänna bilvägar precis vid husknutet. Men jag inbillar mig att det är en faktor som är så synlig vid en försäljning att det rent av regleras i marknadsvärdet av fastigheten. Vissa av dessa fastigheter kanske till och med har fått ekonomisk ersättning, vad vet jag?
Vi har valt att bo här och hittat vår lilla plätt på jorden som "vi har köpt för egna pengar, om än lånade"
Som jag skrev i mitt första inlägg att jag blev uppriktigt förvånad när jag insåg att vissa tydligen tycker det är ok att gå igenom vår tomt. Vi blir störda.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Har klurat lite på det där nu över natten. Kan det verkligen vara så att en väg som ej längre är i bruk på privat tomtmark, alltid är en väg? Säg nu att det inte fanns servitut på vägen, hade vi då inte kunnat lägga igen den siste delen den här sk. vägen?Swetrot skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som jag tror att det hänger ihop, så är det skillnad på en väg och en infart till din tomt. Dvs om "vägen" bara hade lett in till din fastighet, då är det ingen annan som har rätt att nyttja den som väg.
Nu är det tydligen en väg som leder även till en annan fastighet, och du har olägenheten att folk då får passera på vägen till denna andra fastighet. Även om det idag bara handlar om skogsbruk och jägare (som iinehar servitutet) så finns det (troligen) ingen inskränkning på hur mycket vägen får användas för passage till den andra fastigheten. rent hypotetiskt kan någon få för sig att bygga ett konferenscenter, eller större industri på den fastigeheten, och de får då använda vägen över din tomt för sina gäster eller långtradare till och från industrin. Dvs vägfrågan är för en sådan exploatör löst, men däremot så finns det ju en del andra planmässiga hinder att övervinna för en sådan exploatering.
Och jag tror men kan ha fel, att alla som har ärenden till den fastigheten då har rätt att nyttja vägen. Även folk som genom allemansrätten vill vandra på den fastigheten.
Nu är det tydligen en väg som leder även till en annan fastighet, och du har olägenheten att folk då får passera på vägen till denna andra fastighet. Även om det idag bara handlar om skogsbruk och jägare (som iinehar servitutet) så finns det (troligen) ingen inskränkning på hur mycket vägen får användas för passage till den andra fastigheten. rent hypotetiskt kan någon få för sig att bygga ett konferenscenter, eller större industri på den fastigeheten, och de får då använda vägen över din tomt för sina gäster eller långtradare till och från industrin. Dvs vägfrågan är för en sådan exploatör löst, men däremot så finns det ju en del andra planmässiga hinder att övervinna för en sådan exploatering.
Och jag tror men kan ha fel, att alla som har ärenden till den fastigheten då har rätt att nyttja vägen. Även folk som genom allemansrätten vill vandra på den fastigheten.
Skyltar om "Privat väg" gäller inte gående, många tror nog att det är ok att fortsätta på vägen. Man får egentligen inte sätta upp egna skyltar invid vägbanan, men jag skulle nog ändå göra det. Texten skulle kunna lyda någonting i stil med:
"Vänligen fortsätt inte på denna väg som leder in på vår tomt, följ istället markerad promenadväg till vänster."
(I denna artikel står lite om vad som gäller för privat väg: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3471970-okej-att-ga-trots-hotfull-skylt)
"Vänligen fortsätt inte på denna väg som leder in på vår tomt, följ istället markerad promenadväg till vänster."
(I denna artikel står lite om vad som gäller för privat väg: http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3471970-okej-att-ga-trots-hotfull-skylt)
Allemansrätt är på inget sätt knuten till "fastighet" som jordabalksbegrepp. Den som vill röra sig fritt i skogen bortom den enskilda tomten kan därför heller inte hävda skogsfastighetens servitutsrätt. Om så INTE varit fallet skulle den allmänhet som idag korsar tomten till fots lika gärna passera med bil. Alltså med samma rätt som jaktlag och timmerbilar som kommer på skogsägarens uppdrag.
Min bedömning är alltså att hyresgäster och ägare som bor på tomten har rätt att avvisa fotgängare från passage. Man kan i princip polisanmäla den som vägrar låta sig avvisas. Men i praktiken kommer denna typ av brott mycket långt ner på polisens prioriteringslista. Därför blir mitt konkreta råd att -
1. Sätt upp en stabil trädgårdsgrind (närmast husen) och håll den stängd!
2. Hävda en gångväg mellan körväg och skogen runt tomten på behörigt avstånd från husen. Slå gräset sommartid och sätt upp skyltar ("Till skogen", eller vad det nu kan heta) så att skogsvandrarna hittar året runt. Jag lovar att de lär sig.
3. Undvik skyltar av typen "Privat", "Varning för hunden", "Tillträde förbjudet". Sådant provocerar bara skadegörelse. MÖJLIGEN kan man tillåta sig en diskret skylt på trädgårdsgrinden "Välkommen hem till oss".
Min bedömning är alltså att hyresgäster och ägare som bor på tomten har rätt att avvisa fotgängare från passage. Man kan i princip polisanmäla den som vägrar låta sig avvisas. Men i praktiken kommer denna typ av brott mycket långt ner på polisens prioriteringslista. Därför blir mitt konkreta råd att -
1. Sätt upp en stabil trädgårdsgrind (närmast husen) och håll den stängd!
2. Hävda en gångväg mellan körväg och skogen runt tomten på behörigt avstånd från husen. Slå gräset sommartid och sätt upp skyltar ("Till skogen", eller vad det nu kan heta) så att skogsvandrarna hittar året runt. Jag lovar att de lär sig.
3. Undvik skyltar av typen "Privat", "Varning för hunden", "Tillträde förbjudet". Sådant provocerar bara skadegörelse. MÖJLIGEN kan man tillåta sig en diskret skylt på trädgårdsgrinden "Välkommen hem till oss".
En lite längre lina till hunden borde väl fungera? Även ifall hunden inte tillhör de mest skräckinjagande sorterna så kan en skällande hund var avskräckande för många.bengtofsweden skrev:
Annars kan det kanske vara värt att skaffa en 'riktig' vakthund. Då lär ni nog få vara ifred.
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Nej allmänheten skulle inte kunna passera med motorfordon bara för att vissa har servitutsrätt. Det är en privat väg där servitutsinnehavarna och fastighetsägaren bestämmer över vilka som får köra på den. Du får inte med stöd av allemansrätten köra motorfordon på en privat väg. Däremot så får du promenera (och cykla?) på en privat väg i normalfallet.
Men du får inte i normalfallet ta din väg så att den kränker annans hemfrid. Det kan du (till nöds) bara kosta på dig att göra endast med stöd i servitut. Vilket allmänheten alltså INTE kan göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men jag är övertygad om att ytterligt få skulle välja vägen om det finns en framkomlig stig, och en trevlig skylt i stil, med "Här börjar vår tomt, förbipasserande hänvisas till gångvägen" med en rimlig utmärkning av hur man hittar till den. Och ev. kombinerat med en grind eller annat enklare hinder.
Kan det räknas som hemfridszon om vägen legat där i urminnes tider, den går till en sjö folk vill ta en långpromenad runt, vägen går till en annan fastighet? TS har ju köpt under dessa omständigheter.
Hur många människor rör det sig om överhuvudtaget? (Min svärmor blir skogstokig om det kommer 2 sällskap i veckan under dessa omständigheter och tycker de stör.) Är det 3-4 personer per dag - fine. Är det trafikerat som vid Stureplan är det lite jobbigare.
Hur många människor rör det sig om överhuvudtaget? (Min svärmor blir skogstokig om det kommer 2 sällskap i veckan under dessa omständigheter och tycker de stör.) Är det 3-4 personer per dag - fine. Är det trafikerat som vid Stureplan är det lite jobbigare.
Nu börjar det bli rundgång vad avser tips till trådskaparen. Man kanske kan koka ner alltihop till:
Försök tydligöra tomtgränsen/hemfridszonen med lämplig avskiljare (häck, staket, grind) och i sista hand en skylt. En eventuell skylt bör dock formuleras så att den inte uppfattas som provocerande.
Varför inte återkomma i höst och berätta för "panelen" hur det gick? Minskade gångtrafiken? Blev någon upprörd?
Försök tydligöra tomtgränsen/hemfridszonen med lämplig avskiljare (häck, staket, grind) och i sista hand en skylt. En eventuell skylt bör dock formuleras så att den inte uppfattas som provocerande.
Varför inte återkomma i höst och berätta för "panelen" hur det gick? Minskade gångtrafiken? Blev någon upprörd?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
I praktiken leder den här vägen bara till vår fastighet. Ödetorpet är tillköpt vår fastighet, som står på ofri grund, och omkringliggande bete arrenderar vi. Jag tror att det bodde någon där senast på 70-talet.hempularen skrev:Som jag tror att det hänger ihop, så är det skillnad på en väg och en infart till din tomt. Dvs om "vägen" bara hade lett in till din fastighet, då är det ingen annan som har rätt att nyttja den som väg.
Men jag är med på det du beskriver och i stort tror jag säkert att man kan tolka det är så. Det är därför folk envisas med att gå här. Frånsett att man enligt allemansrätten ska visa hänsyn och inte störa, vilket är väldigt subjektivt. Därav denna problematik.
Nej, det blir nog att göra en riktig kraftansträngning här
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jag ska försöka åtgärda vår trädgård och får definitivt återkomma om trafiken minskat.eviljava skrev:Nu börjar det bli rundgång vad avser tips till trådskaparen. Man kanske kan koka ner alltihop till:
Men för att tydliggöra så är det en relativt stor sjö som man inte går runt - det skulle ta någon dag
Vi har väl alla ett slags territorietänk som inte är rationellt alltid. Att bli så passa störd av "oförarglig" gångtrafik är kanske inte rationellt men det är mitt hem vi pratar om min personliga svär. Det kan inte vara rimligt att bara för att äger lite större areal mark så anses man priviligerad och man måste dela med sig till allmänheten. Men man ser sällan vilket jobb vi lägger ner och vad vi offrar för att bo så här. Att våran lilla snutt väg närmast huset inte ska respekteras om hemfridzon är en märklig tolkning, anser jag.
Mängden trafik varierar. Allt ifrån stril ström till stora sällskap.
Menar du en stakethund? En vakthund bara vaktar och oftast skäller bara...lbgu skrev:
En herdehund brukar vara ok