46 459 läst ·
160 svar
46k läst
160 svar
Hur kan man hävda hemfridszon?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Grind med skylten :
"Arbetsplats - tillträde sker på egen risk"
"Arbetsplats - tillträde sker på egen risk"
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Har läst den här texten någon gång och jag tar till mig den första delen.frohike skrev:"Men allmänheten får inte ta sig sådana
friheter att markägaren och andra fastighetens invånare
tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller
skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens
ekonomiska intressen får inte kränkas."
Det är inget hinder att hoppa i vattnet
t. ex. från annans badbrygga om den inte för
tillfället används av ägaren eller hans familj. Ligger
han och solar sig där bör han däremot få vara ifred.
Träd, buskar
och bergknallar som hindrar insyn mot bostadshus
medför att man kan passera ganska nära huset
sällan dock närmare än 1015 meter, om man
inte följer vägar som tydligen används också av
grannar och andra utomstående. Är insynen fri, får
man hålla sig på längre avstånd. Men den som går
förbi en villa på 6070 meters håll lär i allmänhet
inte kunna straffas för att han tagit väg över tomt.
"[/I]
Ur
[länk]
MEN problemet är folk som inte respekterar detta. Hur kan man upplysa folk om det?
Vi har ju även en lite standremsa, som vi har en flotte vid. Att folk har rätten att uppehålla sig på vår flotte är för mig otroligt. Det anser jag inte är allemansrätten. Det är ju vi som står för investeringen och när vi inte är där ska minsann kleti och pleti har rätten att upphålla sig på vår flotte. Skulle aldrig fall mig in att ens gå iland på en brygga eller använda en brygga om jag inte var tvungen. Men då får man på bästa sätt identifiera sig och fråga om lov.
10-15 meter är ett intressant mått och och sikten är fri upp till 60-70 meter. Det stämmer för oss i en riktning. Vår hund är väldigt vaksam och hans territorium sträcker sig definitivt så långt som 60-70 meter och skäller på gående på det avståndet.
Redigerat:
Eller varför inte: "Smittorisk - tillträde sker på egen risk".
Det här med smittsamma sjukdomar kan få vilken hårding som helst att bli en hypokondrisk räddhare. Ingen behöver ju få veta att du vill undvika att smitta ner förbipasserande med en förkylning du dragit på dig.
Det här med smittsamma sjukdomar kan få vilken hårding som helst att bli en hypokondrisk räddhare. Ingen behöver ju få veta att du vill undvika att smitta ner förbipasserande med en förkylning du dragit på dig.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Precis, EHEC eller dvärgbandmask. Folk vågar ju inte ens äta svenska grönsaker längre så någon går säkert på att EHEC sprids i luften!
Har någongång nyttjat denna rätt att använda brygga för tillfälligt bruk, så länge det inte stört ägaren. Har aldrig varit problem här på västkusten. Snarare tvärt om. Har man träffat på ägaren har han sagt att det är ok, det ät ju min rätt. Men har hört tvärtom av andra på östra sidan landet. Det är MIN brygga, sätt inte din fot på den!bengtofsweden skrev:Vi har ju även en lite standremsa, som vi har en flotte vid. Att folk har rätten att uppehålla sig på vår flotte är för mig otroligt. Det anser jag inte är allemansrätten. Det är ju vi som står för investeringen och när vi inte är där ska minsann kleti och pleti har rätten att upphålla sig på vår flotte. Skulle aldrig fall mig in att ens gå iland på en brygga eller använda en brygga om jag inte var tvungen. Men då får man på bästa sätt identifiera sig och fråga om lov.
Enligt min åsikt är det 100% rätt att få disponera bryggor och stränder. Givetvis under ansvar. Annars hade vi snart hamnat i samma situation som många andra länder där allt är privat och i princip omöjligt att nyttja vatten om man inte är stadd med en stooor kassa.
Hmmm... Så om jag bygger en bastuflotte, är den då att betrakta som en publik facilitet? Bör man då få finna sig i att den egna bastun kan vara upptagen när man kommer ner på kvällen för att njuta av lite avkoppling på sin egendom?
Förhåller det sig verkligen på det viset anser jag att allemansrätten har gått för långt. Det är OK att plocka bär/svamp eller bada på en strand, men någon jäkla måtta får det väl vara?
Jag hoppas dock att jag har missförstått någonting...
Förhåller det sig verkligen på det viset anser jag att allemansrätten har gått för långt. Det är OK att plocka bär/svamp eller bada på en strand, men någon jäkla måtta får det väl vara?
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Det är ju lite en annan diskussion och det var väl dumt av mig att dra upp just vår flotte. Men jag ville bara belysa att delar av allemansrätten sätter krokben för enskilda markägare och privat egendom. I vissa avseenden är den förlegad för den är skriven när inte "vanligt folk" hade råd att köpa mark. Nu när det är en annan ekonomi så slår det lite fel ibland. Jag belastar min privata ekonomi för något som allmänheten har rätten att nyttja. Det kräver faktiskt lite underhåll av en brygg/flotte.pason_67 skrev:Har någongång nyttjat denna rätt att använda brygga för tillfälligt bruk, så länge det inte stört ägaren. Har aldrig varit problem här på västkusten. Snarare tvärt om. Har man träffat på ägaren har han sagt att det är ok, det ät ju min rätt. Men har hört tvärtom av andra på östra sidan landet. Det är MIN brygga, sätt inte din fot på den!
Enligt min åsikt är det 100% rätt att få disponera bryggor och stränder. Givetvis under ansvar. Annars hade vi snart hamnat i samma situation som många andra länder där allt är privat och i princip omöjligt att nyttja vatten om man inte är stadd med en stooor kassa.
Sen behöver man ju inte dra allt till sin spets! Bara för att jag vill skydda min egendom och värna om min "investering" betyder det väl inte att hela allemansrätten ska slopas och alla ständer ska privatiseras.
Om jag inte hade investerat i flotten så fanns det ju inte flotte gå iland på. Ska jag då inte få bestämma över min egendom?
Du skriver att det ska ske under ansvar. Det är just det som folk inte verkar förstå!
Väg är väg i första hand, sedan kommer tomt. Rent formellt kan inte en hemfridszon sträcka sig över en väg. Det enda du kan göra är att subtilt visa att här bor jag, och jag anser det här vara min tomtmark, var vänlig gå någon annanstans. En bra bit över 90% av alla människor tycker då att du har rätt till att få vara ifred och tar en annan väg, men så länge bara vägen ligger där så antar man att det är OK att gå där. Den här lilla textsnutten är rätt så viktig: "om man inte följer vägar som tydligen används också av grannar och andra utomstående",bengtofsweden skrev:Jag är medveten om det här med folk har rätten att öppna en grind på enskilda vägar där man grindar bort motortrafik eller håller boskap inne. Men jag inte alls kunnig nog att veta men jag tror att i det inte gäller hos oss. Det är rör sig om en gammal väg, till ett ödetorp, som löper över vår privata mark, vår tomt och inom hemfridzon. Då kan det du skriver inte gälla, eller? Tomt är tomt!
Vägen går inte att flytta. Det är sluttningar, brant och berg runt ikring.
Gammal hävd - är vad jag vet inte aktuellt heller på vår väg. Det upphör ju vid ägarbyte.
Otrevliga skyltar, vattenspridare och liknande kommer bara att göra folk förbannade, och då finns det alltid en del som skall ge sig fasen på att ge igen på ett eller annat sätt. Det är inte att rekommendera. Försök med grind, staket, häck, lite trädgårdsansatser eller vad som nu passar där och jag tror att ditt problem blir mycket mindre.
För övrigt så gäller gammal hävd även vid ägarbyte. Och lagen gäller även på landet, inte bara i stan.
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
En bastuflotte är att betrakta som en båt, och en sådan får man inte beträda hur som helst.eviljava skrev:Hmmm... Så om jag bygger en bastuflotte, är den då att betrakta som en publik facilitet? Bör man då få finna sig i att den egna bastun kan vara upptagen när man kommer ner på kvällen för att njuta av lite avkoppling på sin egendom?
Men en bryggliknande flotte är det OK att gå ut på och hoppa i vattnet ifrån, eller kanske bara sitta där och doppa fötterna i vattnet en stund. Kanske rent av ha ett metspö med sig också, men man får definitivt inte rensa eventuell fångst där och smutsa ned bryggan/flotten. Inte heller får man tända grillar där eller på annat sätt göra synliga spår efter sig.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Ok, jag är med på det du skriver men jag kan ändå inte riktigt förlika mig med man som markägare inte har någon möjlighet att förhindra gångtrafik, så pass nära ett hus om det är i mitt fall.Swetrot skrev:Väg är väg i första hand, sedan kommer tomt. Rent formellt kan inte en hemfridszon sträcka sig över en väg. Det enda du kan göra är att subtilt visa att här bor jag, och jag anser det här vara min tomtmark, var vänlig gå någon annanstans. En bra bit över 90% av alla människor tycker då att du har rätt till att få vara ifred och tar en annan väg, men så länge bara vägen ligger där så antar man att det är OK att gå där. Den här lilla textsnutten är rätt så viktig: "om man inte följer vägar som tydligen används också av grannar och andra utomstående",
Otrevliga skyltar, vattenspridare och liknande kommer bara att göra folk förbannade, och då finns det alltid en del som skall ge sig fasen på att ge igen på ett eller annat sätt. Det är inte att rekommendera. Försök med grind, staket, häck, lite trädgårdsansatser eller vad som nu passar där och jag tror att ditt problem blir mycket mindre.
För övrigt så gäller gammal hävd även vid ägarbyte. Och lagen gäller även på landet, inte bara i stan.
Men gammal hävd - har du någon bra lagtext som man kan läsa. Vad de tidigare ägarna kommit överens om muntligt är ju omöjligt för mig att värja mig för. Tex. att man tillåtit bygdens invånare att plocka äpplen. En överenskommelsen kan ju omöjligt gälla vid ägarbyte.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Visste inte att flotte och brygga betraktades olika i det här sammanhanget. Men hur som helst så, finner jag det lite olustigt att vem som helst kan uppehålla sig på min flotte utan min tillåtelse, med risk för att man använder det vi har försvarat där, solstol etc.Swetrot skrev:En bastuflotte är att betrakta som en båt, och en sådan får man inte beträda hur som helst.
Men en bryggliknande flotte är det OK att gå ut på och hoppa i vattnet ifrån, eller kanske bara sitta där och doppa fötterna i vattnet en stund. Kanske rent av ha ett metspö med sig också, men man får definitivt inte rensa eventuell fångst där och smutsa ned bryggan/flotten. Inte heller får man tända grillar där eller på annat sätt göra synliga spår efter sig.
Ok, men då torde det vara enkelt för trådskaparen att göra sig kvitt obehöriga flott-besökare.Swetrot skrev:En bastuflotte är att betrakta som en båt, och en sådan får man inte beträda hur som helst.
Genom att sätta en låg reling runt flotten borde man väl kunna åstadkomma samma sak, d.v.s. få flotten att "bli båt"? d^_^b
M
Mimmi_74
Medlem
· Västra Götaland
· 147 inlägg
Mimmi_74
Medlem
- Västra Götaland
- 147 inlägg
Sätt upp en grind. Du behöver ju inte hålla på och öppna och stänga den utan låt den vara öppen. Bara det faktum att det finns en grind bör få folk att tänka till "bör jag verkligen gå här". Sätt en portal över om det är möjligt, då ser det ännu mer bebott ut. För jag tror det är det som är viktigt, att få området att se bebott och privat ut. Du kan placera ut blomlådor, sätta upp en flagga etc. Sätt en skylt "PRIVAT" och en skylt som visar vägen till gångstigen runt. Plantera häckar/buskar runt tomtgränsen så det inte finns någon naturlig väg in på tomten.
En släkting till mig bodde ungefär som du. Han hade en grind, som han visserligen aldrig stängde, samt en skylt "Varning för hunden". Det hjälpte ganska bra.
En släkting till mig bodde ungefär som du. Han hade en grind, som han visserligen aldrig stängde, samt en skylt "Varning för hunden". Det hjälpte ganska bra.