frohike skrev:
Allemansrätten talar ej om exakta avstånd MEN den säger följande

"Det här får du inte göra
- Du får inte passera över tomter, trädgårdar,
planteringar eller odlad mark, till exempel
åkrar"

"Tomt: Marken närmast ett bostadshus."

Sök på hemfrid, där står lite om vilken lag som gäller vilka paragrafer och avstånd
Jag har ju tolkat det så i mitt stilla sinne. Det är just det här som är kärnan i det hela. De som väljer att passera här anser inte att det här tomtmark.

Ska absolut söka på hemfrid och lusläsa!

Blindnit skrev:
Människor och djur har en förmåga att välja den lättaste vägen ;)
Om du på något sett kan få slingan att framstå som en mer naturlig gångväg kanske det löser sig själv.
Jag håller med - den smidigaste vägen. Det är vackert här. Men det vackra ser man från alla håll och inte nödvändigtvis från vår tomt.

Vi får nog märka upp den lite bättre från båda håll! Hade varit trevlig att sätta upp en skylt - "Genomgång undanbedes - välj markeradad väg".

Men det som är så tröttsamt är att det är folk som stör oss som försöker övertyga oss om att vi har fel. Med jämna mellanrum går det skolklasser här och den läraren, som jag pratade med. Han hade vett att gå med eleverna den markerade vägen. Det måste ju betyda att det är det man borde göra för att visa hänsyn.

MathiasS skrev:
I min värld finns det allmänna vägar och enskilda vägar. Det måste vara helt avgörande för diskussionen vilken typ av väg detta är.
Varför då?

En enskild väg är enbart en väg där inte staten/kommunen är väghållare. Oftast är det en vägförening eller liknande som är väghållare i dessa fall.

Om det är enskild eller allmän väg har egentligen ingenting med brukanderätten att göra (per definition). Däremot KAN det vara så att vissa enskilda vägar inte tillåter t.ex. fordonstrafik. Men som sagt: inte per definition.

Redigerat:
andersmc skrev:
Vad är det som är problemet? Du bor så att du har en väg 3-5 meter från ditt hus, och folk går på den vägen. Men gör de nåt mer, som att stanna och titta in genom era fönster eller plockar blommor från era rabatter? Varför går de på vägen? Leder den till något särskilt?
Hemfriden!

Som jag nämnde i första inlägget att jag har hur många exempel på hur illa folk beter sig. Bara att passera med hund. Vi har lösgående djur här och vi vill vara ifred på vår tomt.

Vi har haft skadegörelse, folk stannar och pekar, kommenterar våra djur och glor in i vår ladugård. Från vissa håll är det fri insyn i vårt hus.

Jag skulle sätta upp en grind.

Helene

AK-47 :wow:

SOCKEPLAST skrev:
En fet skylt i vägkanten vid tomtgränsen som säger: "Tillträde förbjudet! Gångare hänvisas till markerad slinga!" och så en pil mot den väg för gångtrafik som du talar om, tillsammans med en skylt med varning för hunden. Det bör lösa det hela, iaf för folk som gör det av ren okunskap.

Sedan hade jag haft hunden lös på tomten. Det kan säkert finnas folk som VET att dom inte får gå där men väljer att ändå göra det. Har du en hund som markerar mot främlingar är det utmärkt om du ihop med en morrande hund går fram till personen och frågar vad han har för ärende. Blir svaret "inget särskilt" hänvisar du till gångstigen.

Jag tror du helt enkelt får tuffa till dig lite. Du måste på något sätt markera att det INTE är ok att använda din tomt som allmän plats.
Ja, man bli lite tagen på sängen varje gång. Helt plötsligt swichar någon förbi ljudlöst.

Hunden kan vi tyvärr inte släppa lös - han rymmer. Vår hund av inte en vakthund men han vaktar och skäller och har sig. Är han lös och springer fram så har jag varit med om att jag ropar in honom medan den förbipasserande lockar på honom och ska hälsa????? Skylt har vi.

Men en tydligare skyltning till slingan och tidigare på vägen ska nog gå att fixa.

eviljava skrev:
Plantera en hagtornshäck där du vill avskärma allmänheten från din tomt. Taggarna gör att man inte gärna passerar genom den.
Ska definitivt ta med mig det men tror det blir svårt att plantera över vägen. Men på annat strategiskt stället!

Jag tror att den enda framkomliga vägen för dig (förlåt mig för den vitsen) är att du sätter upp staket med en grind över vägen där gångstigen börjar och hänvisar gående dit. Man kan hålla på och skriva ilskna skyltar, göra anmälningar, skaffa bestar till hundar, tjafsa med folk som går förbi och en massa andra saker, men det kommer inte att hjälpa. Snarare blir du less på det långt innan folk slutat gå där.

Vad som är en hemfridszon är svårt att definiera. Det finns t.ex. asfalterade landsvägar som går betydligt närmare byggnader än vad din väg gör. Vägar byggdes ju rakt igenom gårdar förr i tiden, det var sättet man byggde på för att slippa ta i anspråk dyrbar åkermark eller skog, så problemet du har finns på hundratusentals ställen runt om i Sverige utan att det brukar bli så stora konflikter.

Nillinsim skrev:
Jag skulle börja prata med dem som om de var där för att besöka er eller försöker sälja er nåt. Om de sedan börjar invända mot detta så kan du ju nämna att det är privat mark och om de är ute på vandring så får de ta utsedd stig. Jag antar att du vet ungefär vilka som tillhör de som har dispans, servitut asså?
Min man är bättre på att bemöta folk. Men jag blir ju oftast just störd. Jag är ute hos hästarna och kan inte bara lämna alltid. Hunden står och skäller och jag fattar ju att det är något på gång. Men annars säkert en väldigt bra taktik. Men nästa dag eller nästa storhelg är det någon annan som kommer.

MathiasS skrev:
I min värld finns det allmänna vägar och enskilda vägar. Det måste vara helt avgörande för diskussionen vilken typ av väg detta är.
Vår mark, vår privata väg, på vår tomtmark.

eviljava skrev:
Varför då?

En enskild väg är enbart en väg där inte staten/kommunen är väghållare. Oftast är det en vägförening eller liknande som är väghållare i dessa fall.

Om det är enskild eller allmän väg har egentligen ingenting med brukanderätten att göra (per definition). Däremot KAN det vara så att vissa enskilda vägar inte tillåter t.ex. fordonstrafik. Men som sagt: inte per definition.
Är osäker på vad du menar. Den väg som det gäller går över vår tomt och är privat. Så det handlar inte om vägen i sig utan om hemfridzon. Att folk tar sig friheter och väljer att gå för nära ett bostadshus bara för att det är möjligt och bara för det är för jobbigt att vända.....

bengtofsweden skrev:
Vår mark, vår privata väg, på vår tomtmark.
Det spelar egentligen ingen roll för gående. Det är hemfridszonen som måste definieras för dem och detta gör man nog enklast med ett staket eller häck.

Planterar man en häck eller sätter ett litet staket blir ju tomtytan mer påtaglig och kan därför anses tillhöra hemfridszonen. Är tomtmark och "naturmark" utan någon klar gräns blir det ju väldigt svårt att säga var hemfridszonen börjar.

HeleneP skrev:
Jag skulle sätta upp en grind.

Helene
Ja, det blir det nog. Tydligare skyltat till slingan och grind.

eviljava skrev:
Varför då?

Ok, jag trodde att vägtypen hade bäring på brukanderätten. Jag ser att det inte är så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.