12 508 läst ·
79 svar
13k läst
79 svar
Hur kan en elektriker koppla in el-golv?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ja, typ. Men den skall kontrollmätas även efter flytspacklingen. Kabeln kan ha skadats vid spacklingen. Hur länge man skall vänta med att starta den tror jag skiljer lite mellan olika tillverkare av fix. Det handlar ju om hur snabbt man får full hållfasthet på fixet som håller plattorna. Och om att inte forcera torkningen av fixet. Vattnet behövs i den kemiska reaktionen som härdar fixet.B Bengt65 skrev:
Redigerat:
Vad är egentligen anledningen till all denna mätning? Om jag drar en kabel i en vägg så måste den ju inte isolationsmätas när den är dragen, när isoleringen är på plats och ytterligare en gång när OSB'n är uppskruvad.
Är värmekablarna så känsliga att det är vanligt att dom går sönder av att man spacklar in dom?
Är värmekablarna så känsliga att det är vanligt att dom går sönder av att man spacklar in dom?
Hur många får riva upp sina golv efter spacklet? Har ju hört att golv går sönder med tiden men det måste ju vara sättningar i gjutningen över tid. Dåligt under arbete?useless skrev:
Vad är egentligen anledningen till all denna mätning? Om jag drar en kabel i en vägg så måste den ju inte isolationsmätas när den är dragen, när isoleringen är på plats och ytterligare en gång när OSB'n är uppskruvad.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tror att det framförallt handlar om risken att någon trampar på kabeln. Det är visserligen en kabel. Vanliga kablar håller rätt bra för att bli trampade på någon enstaka gång. Men en värmekabel skall ju leva sitt liv utan risk för mekanisk påverkan där den ligger ingjuten, så den har troligen inte lika bra tålighet. Men innan den gjutits in finns en risk. De parallellresistiva kablarna kan ev. vara lite mer ömtåliga också. De har ju en motståndsmassa mellan ledarna istället för isolering.useless skrev:
Ang. hur ofta man får bryta upp golv. Det har varit några trådar här genom åren med sådana fel. Ett av de mer spektakulära var en firma någonstans på västkusten. Där kabeln låg i kontakt med armeringsjärn så hela golvet blev strömförande när man duschade. Där hade firman dessutom kopplat förbi jordfelsbrytaren, istället för att åtgärda felet (kunde aldrig bevisas, de "rättade" den delen av kopplingen snabbt).
Sedan handlar det troligen också om konsekvensen av ett fel jämfört med risken. En vanlig kabel skall ju normalt vara monterad så att den kan bytas ut, utan att riva något. En ingjuten kabel är dyr att byta, och ännu mycklet värre om det dessutom kommit tätskikt och klinkers utanpå. Man vill hitta ev. fel innan kostnaden för byte blivit väldigt hög.
Det är för garantins skull med. Egentligen räcker det ju att mäta den innan den kopplas in, men det är ju väldigt tråkigt om den är skadad då. Normalt för T2 blå är att mäta den på rullen, efter förläggning och efter ingjutning. Då utesluter man först tillverkningsfel, efter det fel av elektrikern och sist fel från den som flytspacklade.useless skrev:
Klicka här för att svara