10 076 läst · 73 svar
10k läst
73 svar
Hur kan en elektriker koppla in el-golv?
Sida 1 av 5
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Jag beställde en elektrisk golvvärme till mitt nyrenoverade badrum. Jag köpte en el-värme-kit som stod färdigt för installation.
Kravet från tillverkaren är att resistansen i värmekabeln mäts vid antal tillfällen. Min installatör gjorde inget sådant alls. Mätningar som redovisades i dokumentationen är fejkade.
Instllatören gjorde inte heller isoleringsmätningen någonstans fast de är föreskrivna.
El-installatören jobbade 1/2 timme med inkopplingen (jag var där) men debitrerar 2 timmar.
Vad tycker ni jag ska göra?
Kravet från tillverkaren är att resistansen i värmekabeln mäts vid antal tillfällen. Min installatör gjorde inget sådant alls. Mätningar som redovisades i dokumentationen är fejkade.
Instllatören gjorde inte heller isoleringsmätningen någonstans fast de är föreskrivna.
El-installatören jobbade 1/2 timme med inkopplingen (jag var där) men debitrerar 2 timmar.
Vad tycker ni jag ska göra?
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Nu är jag kanske hård men hade jag anlitat en firma och de utfört jobbet som ovan hade jag ringt chefen och bestridit fakturan och förklarat att jag inte är intresserad av att de gör om jobbet då jag inte litar på dem. Sedan hade jag anlitat en annan firma.
Har firman en kundvänlig policy så accepterar dom ditt argument.
Har firman en kundvänlig policy så accepterar dom ditt argument.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Intressant, då vet du alltså mer om fallet än vi andra? Hur långt elektrikern har till kund och hur lång tid han lagt på dokumentation och materialhantering osv osv.KnockOnWood skrev:
Däremot tycker jag jobbet ska reklameras. Det finns inte en gällande garanti på den anläggningen..
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Nu skojar du väl?SueCia skrev:
Blekinge är inte stort som Västernorrland.
Och vad då dokumentation?
Installationsanvisningar och dokumentation fanns ju i golvvvärme-paketet:
Och elektrikern gjorde helt enkelt sitt jobb:
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt reklamera jobbet. Men du måste låta firman få en chans att göra rätt. Dvs, att komma dit och göra om mätningen fylla i korrekta siffror i protokollet. Att vissa av mätningarna skulle gjorts redan innan golvet spacklades osv. Handlar ju mest om att ev. fel skall upptäckas innan de blir onödigt dyra att reparera.
Vad gäller tiden, elektrikern borde ha lagt ut kabeln, det är behörighetskrävande arbete. Möjligt att överdebiteringen är ett sätt att ta betalt för att de tar på sig ansvar för en olaglig installation.
Om det någon gång blir ett garantiärende, så kanske tillverkaren vill se även en faktura som indikerar att värmen är lagd av fackman.
Vad gäller tiden, elektrikern borde ha lagt ut kabeln, det är behörighetskrävande arbete. Möjligt att överdebiteringen är ett sätt att ta betalt för att de tar på sig ansvar för en olaglig installation.
Om det någon gång blir ett garantiärende, så kanske tillverkaren vill se även en faktura som indikerar att värmen är lagd av fackman.
Ja, men nu är ju delmätningarna för att man ska upptäcka fel i tid så om slingan har rätt resistens och fungerar finns ju inget att klaga på... Har han dock fyllt i siffror i efterhand så borde ju alla vara samma.
Att elektrikers (och hantverkares) klockar går lite fortare än våra vanliga är inget ovanligt tyvärr... De har antingen kört via grossisten eller burit in/ut verktyg som motiverar den extra timmen.
Att elektrikers (och hantverkares) klockar går lite fortare än våra vanliga är inget ovanligt tyvärr... De har antingen kört via grossisten eller burit in/ut verktyg som motiverar den extra timmen.
En timme hit eller dit spelar ingen roll jämfört med ifall värmegolvet är trasigt... Vid installationen...anders07 skrev:Ja, men nu är ju delmätningarna för att man ska upptäcka fel i tid så om slingan har rätt resistens och fungerar finns ju inget att klaga på... Har han dock fyllt i siffror i efterhand så borde ju alla vara samma.
Reklamera.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Elektrikerns firma är 5 km från mitt hus. Han har dessutom fakturerat 275 kr för resan. Under den halva timmen han var är har han kopplat in golvvärme samt fyllt i Ebecos formulär för elgolvet. Han har debiterat 2 timmar.SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Så OK, elektrikern tar ordern, kollar om något material skall med, masar sig ut i bilen, kör 5 km, fibblar med installationen, kör 5 km tillbaka, skriver tidredovisning osv. Tja två timmar tar det nog inte, men lätt över en timme, om det inte är 5 km motorväg, dörr till dörr.
Nej, tiden skulle jag inte ha synpunkter på, däremot kanske att de har en milersättning på 275 kr/mil.
Nej, tiden skulle jag inte ha synpunkter på, däremot kanske att de har en milersättning på 275 kr/mil.
Hade det vart jag själv som lagt kabeln hade jag vart mycket nöjd över att ha hittat en elektriker som överhuvudtaget tagit jobbet.
Alltså inte klagat på priset.
Sen kan man undra hur man (om man gjort jobbet själv) kan klaga på att elektrikern inte gjort alla mätningar. Både på rullen innan läggning, efter läggning och efter ingjutning om man inte ringt in någon för att göra det?
Men så vet vi ju inga detaljer...
Alltså inte klagat på priset.
Sen kan man undra hur man (om man gjort jobbet själv) kan klaga på att elektrikern inte gjort alla mätningar. Både på rullen innan läggning, efter läggning och efter ingjutning om man inte ringt in någon för att göra det?
Men så vet vi ju inga detaljer...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Jag bor i en liten by i dalarana där vi endast jobbar mot vår egen kommun, jag kan utan problem få ihop 1 timme restid till/från flertalet av mina kunder.KnockOnWood skrev:
Nu har vi dock fått svaret att det är 5KM till kund från installatör.