Så är det:
Badrumshantverkaren har totalenterprenad och har lagt ut golvvärmekabel. Värme och sensorkabel drog han till en väggdosa vid ljusknappen där el finns och plats för termostaten.
Hantverkaren har hyrt in elektrikern som borde ha fått information om vad som ska göras.
Nu kommer elektrikern med en fullastad bil. Han ansluter termostaten, gör en resistansmätnig och fyller i certifikatet fast fel. Han gör ingen isolationsmätning så jag riskerar garantin. Det hela tar exakt en halvtimme, jag var där. Han behöver inte använda något material alls.
Körtiden från hans firma till mitt hus er 10-12 minuter.
Fakturan kommer via huvudentreprenören.
Jag har reklamerat, får se vad som händer.

Något stämmer inte.
Hur skulle han kunnat mäta före montering om han inte var där? Om han var där så kan han omöjligt ha lagt ut värmegolvet och kommit tillbaka senare och kopplat in det på sammanlagt 30 minuter.
Om han bara kom och kopplade in det gäller inga garantier ändå eftersom han inte har en aning om golvet ligger med rätt avstånd osv.
(Jag har själv vägrat koppla in ett värmegolv som kakelsättaren hade lagt ut. Såvitt jag vet kan kabeln ligga i kors eller fel på annat sätt, det är inget jag tar på mig.)

/edit
Vi skrev samtidigt.
Nåja, min text gäller ändå. Kabeln måste förläggas av behörig installatör, vilket inte alltid görs. Bestrid fakturan, även från badrumshantverkaren (om han inte är behörig elektriker vill säga.)

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Måste bara fråga, ni som säger att jag skulle aldrig ta ett arbete där någon annan lagt ut värmekabeln, vad i utläggningen av kabeln är så pass komplicerat att ni aldrig skulle lite på någon annan att de kan lägga ut en värmekabel?

Jag läste nyss igenom bruksanvisningen för ebeco och en treåring skulle kunna lägga ut kabeln, tempsensor med sensorrör och limma fast hela altet mot golvet. Eller missade jag något väsentligt i bruksanvisningen?

Mikael_L
Det handlar nog mest om en ovilja att ta ansvar för vad någon annan gjort.

Själv ser jag inga speciella problem med att ta över ifrån där någon annan slutat. Men jag skulle aldrig intyga falskt, och även ibland vara noga med att speca vilken del av jobbet jag själv utfört.

Detta innebär vidare att ifall någon annan lägger värmekabeln så kommer jag bara intyga inkopplingen samt uppmätningen vid just detta tillfälle (iom att jag vägrar intyga falskt, vilket jag anser vara ett ganska grovt brott) och därmed faller den förlängda garantin för kunden.
Jag ser inga problem för mig själv i detta, men kunden mister sin långa garanti, men det är helt upp till denne hur den vill ha det. Många skiter högaktningsfullt i försäkringar och garantier, jag är bekväm med det också.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
tobbbias skrev:
Måste bara fråga, ni som säger att jag skulle aldrig ta ett arbete där någon annan lagt ut värmekabeln, vad i utläggningen av kabeln är så pass komplicerat att ni aldrig skulle lite på någon annan att de kan lägga ut en värmekabel?

Jag läste nyss igenom bruksanvisningen för ebeco och en treåring skulle kunna lägga ut kabeln, tempsensor med sensorrör och limma fast hela altet mot golvet. Eller missade jag något väsentligt i bruksanvisningen?
Ett enda svar räcker.
Man vill inte ha ansvar för det någon annan gjort. Det är faktiskt olagligt dessutom.....

Mikael_L
Man tar inte ansvar för varenda människa runt omkring sig så fort man gör något.
Grundprincipen är helt enkelt att jag ansvarar för det jag själv gör, du ansvarar för det du gör.

Om du bara inte intygar falskt så är du i princip hemma. Vid tveksamma fall kan det dock vara bra att även få på pränt vad man verkligen utfört.

Thomas_Blekinge skrev:
Så är det:
Badrumshantverkaren har totalenterprenad och har lagt ut golvvärmekabel.
Fakturan kommer via huvudentreprenören.
Jag har reklamerat, får se vad som händer.
Du vet att huvudentrepreören lägger på 5-15% på underleverantörers fakturor?

tobbbias skrev:

Det finns rätt gott om exempel, även i form av bilder här på byggahus, där kablar har lagts fel, så att de överhettas. För små avstånd, kablar som korsas osv. Även mer extrema idiotkopplingar där en för lång kabel kapas. Det kan vara en fördel att ha lite känsla för värme i elsammanhang.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Visst kan man göra fel vid utläggning av värmekabel. För tydlighetens skull: Jag har inte lagt ut värmekabel. Badrumsmannen och elektrikern har en överenskommelse att badrumsmannen lägger ut värmekabel (obehörig elektriker) och elektrikern kopplar in den. Olagligt, kan vara, men OK för mig. Badrumsmannen tar på sig hela ansvaret mot mig eftersom han anliter elektrikern. Och för det tar han 10% pålägg. Det är OK.
Elektrikerns klocka har troligen påverkats av sommartidsbyte och hoppat fram en timme.

Problemet med upplägget, bortsett från att det är olagligt, är att garantin från kabeltillverkaren gäller bara om kabeln har lagts ut av en behörig firma. Tillverkare av värmekabel ger ju lång garanti, som även täcker åtgärder som att göra om klinkers och tätskikt. Den blir ogiltig med det upplägget.

Tillverkarens garanti är mer förmånlig än någon garanti du kan få från en entreprenör.

I praktiken är det troligen rätt vanligt, men det är då bedrägeri mot garantigivaren, om elfirman intygar falskt att de lagt kabeln.

Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ebeco har ju en app där du lägger in bilder och all info om mätningar och sen när det är ifyllt så skickas ett mail till dig där du får garantibeviset. Tar alltid bilder när jag lägger värmegolv då ser ju företaget att det inte är fellagt

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
TS skriver totalentreprenad är elgolvet en extra beställning som ligger utanför den entreprenaden, eller varför skickar entreprenören fakturan vidare.
Har du själv sett att kabeln lagts av annan en elektrikern, som dessutom inte följde tillverkarens anvisningar. Därefter låtit golvet färdigställas med spackel och ytskikt, för att vid ett senare tillfälle konstatera att elektrikern endast var där och gjorde inkopplingen. Då har det begåtts allvarliga fel.

fortsättning följer.

Fast totalentreprenad kan ändå vara på löpande räkning. Jag reagerade också först på det.

cecar33 skrev:
TS skriver totalentreprenad är elgolvet en extra beställning som ligger utanför den entreprenaden, eller varför skickar entreprenören fakturan vidare.
Har du själv sett att kabeln lagts av annan en elektrikern, som dessutom inte följde tillverkarens anvisningar. Därefter låtit golvet färdigställas med spackel och ytskikt, för att vid ett senare tillfälle konstatera att elektrikern endast var där och gjorde inkopplingen. Då har det begåtts allvarliga fel.

fortsättning följer.
Nej så är det inte. Badrumshantverkaren har tagit in elektrikern som underentreprenad. Elektrikern har inte skickat en faktura till mig utan till badrumshantverkaren. Allt ligger i uppdraget till badrumshantverkaren. Och det är på löpande räkning.
Jag har inte personligen sett vem som har lagt elgolv, och det är inte min uppgift heller att kontrollera alla mellansteg. Uppdraget till badrumsmannen var helt enkelt att installera elgolv under klinkers, för vilket han tog in elektrikern som gjorde slutinkopplingen. Är det mitt ansvar att se till att de fördelar jobbet rätt mellan sig?

Jag tycker nog att det har sagts allt nu här och vi kanske kan ge oss på andra frågor. Tack för hjälpen!

Jag har nu reklamerat jobbet till huvudentreprenören som skulle ta det med den an honom anlitade elektrikern. Jag talade med elektrikern sedan och han var allmänt ovilligt. Han hade inte isolationsmätt värmelkabeln varken innan eller efter flyt och det äventyrar ju förlängd garanti från Ebeco. Han menar att han kunde ju inte skriva några värden för innan förläggning efteråt. Men för resistansvärden gick det tydligen bra.
Dessutom menade han att om jag får förlängd garanti av Ebeco och det blir ett fel efter säg 5 år så kommer Ebeco att kräva honom. Är det så? Jag menar att elektrikern endast står för vanlig konsumentgarantin.
Han klagade även på att jag hade köpt Ebeco själv och att dem egentligen aldrig installera material som kunden köpt. Många gånger tycker jag det kan vara befogat där det kan finnas kvalitets-skillnader men en Ebeco är väl lika bra eller dålig om nu jag eller han köper den. Eller tar jag fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.