1 491 läst ·
108 svar
1k läst
108 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Det var ju precis det som var OBS-klass.K karlmb skrev:
Det funkade ju bra (jag har själv spenderat lite tid i sån klass ).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 604 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 604 inlägg
Jag har ingen åsikt om lärarkåren i de två länderna etc. Jag bara reagerade på att du länkade till en artikel som påstod motsatsen till vad du citerade, vilket ju gällde en tidigare debattartikel.Frerider skrev:
Nja visst är det skillnad på att vara lärare i dom respektive länderna.
”Lärarutbildning Med Extremt Hög Selektivitet
Finland har en av världens mest selektiva lärarutbildningar. Andelen sökande som antas till grundskollärarutbildningen uppgår till ungefär 8 till 10 procent. Det innebär att läraryrket i Finland är lika efterfrågat och lika svårt att komma in på som juristprogrammet eller läkarprogrammet i Sverige.
Konsekvensen är en lärarkår med mycket hög genomsnittlig kompetens och ett yrke omgärdat av hög social status. Lärare i Finland har stor professionell autonomi och förväntas utforma undervisningen utifrån sin egen expertis snarare än att följa detaljerade styrdokument.”
Tanken var nog god.Intet skrev:
Mängdlära har man nytta av när man illustrerar med venn-diagram. Urval ur relationsdatabaser kan man också säga har det tankesättet som grund.
Men i grundskolans tidiga klasser hör det inte hemma.
Ibland har jag märkt att myndigheter och företag vill förändra saker med förändringen i sig som självändamål. Gäller inte bara läroplaner och betygssystem utan mycket annat.
Ja vi har en progressiv kultur generellt. Kanske den mest extrema i världen. Det är av våra styrkor i internationellt hänseende, men ibland slänger vi ut barnet med badvattnet.M MagHam skrev:
Klicka här för att svara