Men vad händer när man har 6-7-8 resurskrävande elever i samma klassrum? Kanske en av dessa som har stödperson. Men det går ju liksom inte. Det drar ner kvalitet på hela klassen istället för att dom som är duktig lyfter resten. Dom är utnumrerade, Inte så konstigt egentligen.

Otroligt många hade fått en chock om dom visste hur det går till på skolorna idag. På riktigt.

• Ledsen
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Men vad händer när man har 6-7-8 resurskrävande elever i samma klassrum? Kanske en av dessa som har stödperson. Men det går ju liksom inte. Det drar ner kvalitet på hela klassen istället för att dom som är duktig lyfter resten. Dom är utnumrerade, Inte så konstigt egentligen.
De skickar bråkstakarna till OBS-klassen.

Intet Intet skrev:
De skickar bråkstakarna till OBS-klassen.
Det finns ingen obs klass. Tyvärr.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Det finns ingen obs klass. Tyvärr.
Jag vet. Tills den är återinrättad, får väl läraren kasta ut dom i korridoren så länge. Det viktiga borde vara att hjälpa de som faktiskt vill lära sig.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag vet. Tills den är återinrättad, får väl läraren kasta ut dom i korridoren så länge. Det viktiga borde vara att hjälpa de som faktiskt vill lära sig.
Du får inte heller lämna en elev utan uppsyn.. väldigt mycket ansvar ligger på en lärare.. men det verkar det också som att du känner till.

Mitt förslag är också att dom ej får deltaga men då springer dom iväg… (lärarens ansvar)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
P pmd skrev:
Varför kallar man flum för "progressivism"? Flum är knappast framåtskridande.
Därför att analysen har varit bland de som kallar sig progressiva att mycket i skolan har gjorts av tradition och har varit helt irrationellt utifrån att man ställer upp vissa mål. Man har trott att skolan kan bli bättre genom politiska reformer byggda på vetenskap, teknik och förändringsarbete.

Och nog har man haft rätt till del.

Men man har också återkommande överskattat vad t ex det pedagogiska skrået kan erbjuda för förbättringsverktyg. Mer än ett århundrande har gått och allt som kommer ur detta akademiska skrå är gammal skåpmat, självklarheter och märkliga irrläror utan grund i verkligheten och hur människan fungerar. I grunden beror det nog på att disciplinen saknar en fungerande vetenskaplig metod. De kan liksom peka ut lite klurigheter och för vissa kanske oväntade perspektiv men de kan inte omsätta detta till något mer än ett reflekterande seminarium. En kul högtsvävande diskussion. Och sen har vänsterideologerna dessutom kidnappat utbildningsväsendet och det har inte gjort det bättre.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi skall inte glömma att bristen på respekt för läraren i skolan också beror på en bristande respekt för vuxna i övrigt. Det är ju inte skolans uppgift att uppfostra barnen, men de åker till stor del på detta då uppfostran saknas för många barn.

Det är inte ovanligt att det kommer barn till skolan som inte kan äta med bestick utan använder händerna (och nej, det beror inte på vart de kommer ifrån). Barn kan inte heller knyta skorna (tur att de flesta har kardborreband numera). När jag var assisterande tränare i mina barns idrotter så kunde många inte knyta gymnastikskor och skridskor ens på mellanstadiet. Bara för att ge några exempel på vad skolan förväntas lösa.

Sedan har vi alltså hur man beter sig mot andra människor som inte heller det är något de lärt sig.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Flum är en svårbeskrivbar term. Virrig, kanske? Eller osammanhängande?
Allt som man inte förstår tänker jag passar bra in i sammanhanget?

M MagHam skrev:
Det görs.
Min fru jobbar just med sådana elever som då ofta har någon eller några av alla moderna diagnoser.
Man är 1 personal på 1-2 elever i separat klassrum, alltså otroligt resurskrävande.
Det blir ibland vredesutbrott med sönderslagna läsplattor och välta möbler.
Och detta beteende ska man lugnt prata om och resonera tillrätta!
Hur framgångsrikt det är får ni klura på själva.
Och det är väl det som drar upp lärartätheten mot löjliga nivåer jfrt med på 70-talet.
Vore det inte mer effektivt att ha små klasser med dessa elever, eller rent av 1-2 / lärare nån annanstans där de inte stör alla andra? De mår knappast bra själva av att ständigt göra fel o komma i konflikt med normala elever o lärare.

D
Dr Benz Dr Benz skrev:
Man ska inte hamna där med rätt ledarskap, sen är det såklart inte lätt och ännu svårare för de som inte har det i sig.

D
Dr Benz Dr Benz skrev:
Du får inte heller lämna en elev utan uppsyn.. väldigt mycket ansvar ligger på en lärare.. men det verkar det också som att du känner till.

Mitt förslag är också att dom ej får deltaga men då springer dom iväg… (lärarens ansvar)
Detta är ändrat nu, nya regler och rutiner

D
pacman42 pacman42 skrev:
Vi skall inte glömma att bristen på respekt för läraren i skolan också beror på en bristande respekt för vuxna i övrigt. Det är ju inte skolans uppgift att uppfostra barnen, men de åker till stor del på detta då uppfostran saknas för många barn.

Det är inte ovanligt att det kommer barn till skolan som inte kan äta med bestick utan använder händerna (och nej, det beror inte på vart de kommer ifrån). Barn kan inte heller knyta skorna (tur att de flesta har kardborreband numera). När jag var assisterande tränare i mina barns idrotter så kunde många inte knyta gymnastikskor och skridskor ens på mellanstadiet. Bara för att ge några exempel på vad skolan förväntas lösa.

Sedan har vi alltså hur man beter sig mot andra människor som inte heller det är något de lärt sig.
Allt detta känner jag igen, lägg till att de aldrig hört ordet nej tidigare.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D djac skrev:
Allt som man inte förstår tänker jag passar bra in i sammanhanget?
Flum kan vara när man förstår... att den andre inte förstår.

D
M MagHam skrev:
Flum kan vara när man förstår... att den andre inte förstår.
Ordet är inte definierat men i sammanhanget används det av de som inget vet, själv obildade och saknar helt relevant kunskap inom utbildning.

Men det ligger liksom i tiden att "göra egen research", inte vaccinera sig, kalla all evidensbaserad vetenskap för åsikter osv. Man ligger helt enkelt inte långt från kristalltanter, fast mer aggressiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.