1 047 läst ·
89 svar
1k läst
89 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Är flum en fackterm och isf hur definieras det, är all progression sen tidigt 1900-tal flum?pacman42 skrev:
Jag misstänker att all evidensbaserad vetenskap hamnar i det facket eftersom den tenderar att utmana det som alla som inte vet något redan tycker sig veta?
Problemet I skolpolitiken är inte för mkt evidensbaserad vetenskap.D djac skrev:
Nej, verkligen inte, den är helt politiserad och ovetenskapligt driven, de senare läroplanerna är skrivna för att tillfredsställa populasen och har gett oss mycket av de samhällsproblem det gnälls om idag.K karlmb skrev:
Hade medicinen tvingats göra likadant så hade Sverige haft en folkhälsa som ett tredjevärldenland, nu räddar lärarna oss så gott det går men på bekostnad av sig själva.
Det fattas disciplin och respekt!
Skolpersonal har idag inga instrument att effektivt hantera elever som beter sig illa.
De idéer om "lågaffektivt bemötande" som Bo Hejlskov Elvén är pappa till, har inga starka evidensbaserade stöd för att de fungerar, ändå är de helt förhärskande.
Så när en elev säger f*ttjävel till läraren och kastar saker på henne så ska hon behålla lugnet och försöka nå fram verbalt.
Man behöver vara riktig flumforskare för att tro att det fungerar bra!
Därmed inte sagt att aga borde återinföras, men någon form av kännbara konsekvenser för dåligt beteende behövs.
Skolpersonal har idag inga instrument att effektivt hantera elever som beter sig illa.
De idéer om "lågaffektivt bemötande" som Bo Hejlskov Elvén är pappa till, har inga starka evidensbaserade stöd för att de fungerar, ändå är de helt förhärskande.
Så när en elev säger f*ttjävel till läraren och kastar saker på henne så ska hon behålla lugnet och försöka nå fram verbalt.
Därmed inte sagt att aga borde återinföras, men någon form av kännbara konsekvenser för dåligt beteende behövs.
Jobbar du i skolan?M MagHam skrev:Det fattas disciplin och respekt!
Min gör också det och hon är hård och rättvis när det behövs (även mot mig). Det fungerar så oerhört mycket bättre än det lågaffektiva bemötandet i alla lägen. Hon får alltid de svåraste klasserna utan extra assistenter. När hon bytte jobb senast så ersattes hon av tre personer i klasrummet. Det var en löneförhandling som chefen (rektorn) fick ångra.M MagHam skrev:
Ja, inga teoretiska metoder ersätter bra ledarskap, vare sig i klassrummet eller på arbetsplatsen och repression är aldrig svaret.pacman42 skrev:
Min gör också det och hon är hård och rättvis när det behövs (även mot mig). Det fungerar så oerhört mycket bättre än det lågaffektiva bemötandet i alla lägen. Hon får alltid de svåraste klasserna utan extra assistenter. När hon bytte jobb senast så ersattes hon av tre personer i klasrummet. Det var en löneförhandling som chefen (rektorn) fick ångra.
Om din fru är en sådan ledare så är jag övertygad om att hon också är både älskad och respekterad av både elever och kollegor.
Så att stärka lärarna i det avseendet är viktigt. I sammanhanget ska nämnas att det som förr kallades "expeditionen" är i princip borta och det gör att rektorn förväntas göra allt, en konsekvens är att rektor alltför sällan syns i klassrumet, där man kan iakta en lärare.
Bra ledarskap är alltid svaret.D djac skrev:
Ja det är hon, av de flesta. De som vill slöa sig igenom dagen gillar ju inte de resultat hon får dock.D djac skrev:
Så är det på de flesta skolor, men inte på den min fru bytte till. Då det är en problemskola har de fått extra pengar till att få ordning på den.D djac skrev:
Den typ av elev du beskriver behöver mycket hjälp, men det kan den inte få en vanlig klass. Dessutom förstör beteendet tillvaron för övriga elever i klassen.M MagHam skrev:
Man måste alltså flytta bort sådana elever från vanliga klasser.
Skulle vara intressant om man började med samma typ av resonemang som man gör på vanliga skolor på t.e.x en skola grundskolor med idrottsprofil.
Sätt en elev med noll intresse kan inte stå på skridskor men har tillgång till en dedikerad person på 20% för att lära.
Sitter och kastar grus på isen men det är ju ok för han förstår ju inte bättre..
Sätt en elev med noll intresse kan inte stå på skridskor men har tillgång till en dedikerad person på 20% för att lära.
Sitter och kastar grus på isen men det är ju ok för han förstår ju inte bättre..
Det görs.P pmd skrev:
Min fru jobbar just med sådana elever som då ofta har någon eller några av alla moderna diagnoser.
Man är 1 personal på 1-2 elever i separat klassrum, alltså otroligt resurskrävande.
Det blir ibland vredesutbrott med sönderslagna läsplattor och välta möbler.
Och detta beteende ska man lugnt prata om och resonera tillrätta!
Hur framgångsrikt det är får ni klura på själva.