P
D djac skrev:
Är flum en fackterm och isf hur definieras det, är all progression sen tidigt 1900-tal flum?
Progressivism är en term som vänstern (inte partipolitisk vänster) har lagt beslag på. Det medför att vad som är framåtskridande får vänstern tolkningsföreträde på.
Svårt att klaga på att någonting är progressivt. "Vadårå? Är du emot framådskridande?".

Men för att svara på frågan så är naturligtvis inte allt framåtskridande flum. Det är snarare så att flum inte är framåtskridande.
Av artikeln som refereras i inlägg #59 får jag dock intrycket att en del i högern (ej nödvändigtvis partipolitisk här heller) har börjat se "progressivism" inte som framåtskridande, utan snarare dess motsats. Det börjar väl bli som när vänstern använder termen "demokratisk" som en synonym till "bra", fast tvärtom. Progressivism betyder "dåligt" i detta sammanhang.
D djac skrev:
Jag misstänker att all evidensbaserad vetenskap hamnar i det facket eftersom den tenderar att utmana det som alla som inte vet något redan tycker sig veta?
I vilket fack? Flum eller progressivism? Av vem/vilka? Plattjordare och antivaxare avfärdar all evidensbaserad vetenskap som osann och verktyg för Soros, Bill Gates, Rothschild och brittiska kungahuset att kontrollera oss.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grunden beror det nog på att disciplinen saknar en fungerande vetenskaplig metod.
De kanske ska börja om från början med att studera hur inlärning fungerar? Jag föreslår att de börjar med att läsa om Pavlov.

P
D djac skrev:
Allt som man inte förstår tänker jag passar bra in i sammanhanget?
Nej, det är alldeles för brett.

Claes Sörmland
P pmd skrev:
De kanske ska börja om från början med att studera hur inlärning fungerar? Jag föreslår att de börjar med att läsa om Pavlov.
Eller så vet vi redan hur detta fungerar med lärande, det finns inga magiska metoder som pedagogiken kommer att avslöja framgent. Vi kan inte förvänta oss något genombrott. Det är färdigutrett. Dags att lägga ned Skolverket, pedagogiutvecklare och elände och se till att anställa lärare som kan något om sitt ämne. För de yngre årskurserna behövs inte ens det utan bara lärare med ett enormt tålamod med barn. Traggla tills de kan läsa, skriva, räkna o s v.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Bra idé och sen lär man barnen om pekpinnar och fingrar. Så då kanske det blir nå ordning på alla barn med myror i byxorna.

Eller så vet vi redan hur detta fungerar med lärande, det finns inga magiska metoder som pedagogiken kommer att avslöja framgent. Vi kan inte förvänta oss något genombrott. Det är färdigutrett. Dags att lägga ned Skolverket, pedagogiutvecklare och elände och se till att anställa lärare som kan något om sitt ämne. För de yngre årskurserna behövs inte ens det utan bara lärare med ett enormt tålamod med barn. Traggla tills de kan läsa, skriva, räkna o s v.
Man skulle rätt enkelt kunna anställa några framstående pedagoger från Finland eller Estland och låta dem bygga upp en ny myndighet baserad på sina kunskaper och erfarenheter.
Det behöver inte ta så lång tid.

Claes Sörmland
K karlmb skrev:
Man skulle rätt enkelt kunna anställa några framstående pedagoger från Finland eller Estland och låta dem bygga upp en ny myndighet baserad på sina kunskaper och erfarenheter.
Det behöver inte ta så lång tid.
Finland följer helt den svenska utvecklingen och de håller precis som Sverige på att sänka sina resultat. Samma grejer tar över där.

Men det har ju skett viss tillnyktring i Sverige så jag tror det kommer att bli bättre. Och det blir det sakta men säkert. Och det mesta av våra sjunkande resultat har varit rena demografiska effekter.

P
Eller så vet vi redan hur detta fungerar med lärande
Vi, ja. 😉

P
L Lutte skrev:
Bra idé och sen lär man barnen om pekpinnar och fingrar.
Dålig idé, om du syftar på en bestraffningsmetod.
L Lutte skrev:
Så då kanske det blir nå ordning på alla barn med myror i byxorna.
Bättre att rensa bort myrorna från byxorna.

Finland följer helt den svenska utvecklingen och de håller precis som Sverige på att sänka sina resultat. Samma grejer tar över där.

Men det har ju skett viss tillnyktring i Sverige så jag tror det kommer att bli bättre. Och det blir det sakta men säkert. Och det mesta av våra sjunkande resultat har varit rena demografiska effekter.
Nej, Finland slutade följa oss redan på 80-talet när det flummade ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.