504 läst ·
57 svar
504 läst
57 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Det är dock inte lätt med endorfinsökande barn heller. Om inte utbildningen gamifieras så orkar de inte lyssna. Datorspel, sociala medier och mobiltelefoner i allmänhet gör verkligen inte livet lätt för skolan.P pmd skrev:
Frun är lärare - barnen äter med fingrarna när de kommer till skolan. De kan ofta inte ens använda bestick...D djac skrev:
Knyta skor kan de inte.
Sitta still kan de inte.
Förskolan tycks vara baserad på att alla barn är stöpta i samma form (ungefär som grundskolan, alltså). En del barn lär sig lätt att läsa innan de har nått förskoleålder, och när de väl kan läsa finns det hur mycket som helst att lära sig.D djac skrev:
Skolan har aldrig varit så anpassad efter individen som den är idag, på gott och ont, i grunden har inte det mänskliga materialet förändrats, omständigheterna har. De som är erfarna lärare ser ganska snabbt de tre huvudsakliga grupperna man har i klassrummet, de som ligger utanför de ramarna får gå på specialskolor.P pmd skrev:
Hur många barn har erfarna lärare …?D djac skrev:Skolan har aldrig varit så anpassad efter individen som den är idag, på gott och ont, i grunden har inte det mänskliga materialet förändrats, omständigheterna har. De som är erfarna lärare ser ganska snabbt de tre huvudsakliga grupperna man har i klassrummet, de som ligger utanför de ramarna får gå på specialskolor.
Ja tyvärr, styrningen av skolan, konsekvenserna av populismen, gör jobbet i stort sett omöjligt. Min åsikt är att det som måste hända är att politiken kliver långt iväg från skolan, de ska enbart hantera allokering av medel och de allra mest övergripande målen, sen måste resten skötas av sakkunniga. Detta är självklart inom andra områden men eftersom alla har någon egen erfarenhet av skolan, som elev då, så identifierar sig en del av dessa fd. elever som experter inom pedagogik. Denna växande populism är oerhört farlig för samhället.pacman42 skrev:
Vad lägger du för betydelse i ordet "populism" i det här sammanhanget?D djac skrev:Ja tyvärr, styrningen av skolan, konsekvenserna av populismen, gör jobbet i stort sett omöjligt. Min åsikt är att det som måste hända är att politiken kliver långt iväg från skolan, de ska enbart hantera allokering av medel och de allra mest övergripande målen, sen måste resten skötas av sakkunniga. Detta är självklart inom andra områden men eftersom alla har någon egen erfarenhet av skolan, som elev då, så identifierar sig en del av dessa fd. elever som experter inom pedagogik. Denna växande populism är oerhört farlig för samhället.
Är avvikande åsikter alltid populism?
Om något förändras så är det alltid på grund av populism?
Att skolan har sina problem inser jag verkligen, och de beror både på hur det driftas och hur det styrs. Sedan är skolan också en spegelbild av samhället, men det var kanske just din poäng.
Vänsterpopulism. Läxor, katederundervisning, prov och tillsägelser är alla dåliga och får barnen att må dåligt.S Sir Duke skrev:Vad lägger du för betydelse i ordet "populism" i det här sammanhanget?
Att skolan har sina problem inser jag verkligen, och de beror både på hur det driftas och hur det styrs. Sedan är skolan också en spegelbild av samhället, men det var kanske just din poäng.
Inser att skolan är OT i detta men samtidigt inte för att den frågan mycket väl kan illustrera ur man hanterar andra.S Sir Duke skrev:Vad lägger du för betydelse i ordet "populism" i det här sammanhanget?
Jag ser nog på populism inom skolstyrningen på samma sätt som inom andra områden, förakt för vetenskap och kunskap, vurm för starka (men komplett inkompetenta) ledare, förhärligande av folkets åsikter, de anses vara extra "rena".
Detta har yttrat sig i att utbildningen ständigt rör sig bort från det pedagogiskt effektiva och energin läggs istället på det som folket vill se, betyg, mätning, skapandet av meningslös statistik som sen ska användas politiskt, olika förbud (repression går ju hem) men absolut ingen energi eller resurs används till det som hade kunnat påverka resultaten i skolan.
Hela skolpolitiken går ut på att skapa situationer där man kortsiktigt kan vinna politiska poäng, kostnaden blir personal, elever och utbildningsresultaten.
Hmm, jaha...D djac skrev:Inser att skolan är OT i detta men samtidigt inte för att den frågan mycket väl kan illustrera ur man hanterar andra.
Jag ser nog på populism inom skolstyrningen på samma sätt som inom andra områden, förakt för vetenskap och kunskap, vurm för starka (men komplett inkompetenta) ledare, förhärligande av folkets åsikter, de anses vara extra "rena".
Detta har yttrat sig i att utbildningen ständigt rör sig bort från det pedagogiskt effektiva och energin läggs istället på det som folket vill se, betyg, mätning, skapandet av meningslös statistik som sen ska användas politiskt, olika förbud (repression går ju hem) men absolut ingen energi eller resurs används till det som hade kunnat påverka resultaten i skolan.
Hela skolpolitiken går ut på att skapa situationer där man kortsiktigt kan vinna politiska poäng, kostnaden blir personal, elever och utbildningsresultaten.
Jag ser inte jättemycket populism i just skolan, däremot en del new public management. Men det har väl inte folket/väljarna riktigt bett om egentligen? Så då är det ju inte populism utan bara ideologi och politik.