BirgitS
P pmd skrev:
En bra förälder gör förstås vad den kan för att få sitt barns symtom utredda, men att tjata på en lärare tycker jag är helt snett. Lärare i grundskolan är vanligen inte medicinskt utbildade.
Jag vet inte, kanske djac vet, men skulle kunna tänka mig att ett intyg från läraren gällande hur eleven har problem i klassen, är något som vården skulle vilja ha in under utredningen för att kunna ställa en bättre diagnos.

Vad jag förstår förekommer det även att föräldrar hotar lärare för att de ska ge barnet bättre betyg.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte, kanske djac vet, men skulle kunna tänka mig att ett intyg från läraren gällande hur eleven har problem i klassen, är något som vården skulle vilja ha in under utredningen för att kunna ställa en bättre diagnos.
Den rimliga gången vore att vården ber om sådana intyg av skolan.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad jag förstår förekommer det även att föräldrar hotar lärare för att de ska ge barnet bättre betyg.
Polisanmäl direkt!

D
P pmd skrev:

Polisanmäl direkt!
Rent praktisk så är barnet oftast i kontakt med skolpsykologen som även såklart pratar med läraren och kan rekommendera föräldrarna i frågan. När det sen blir en utredning så kontaktar vården läraren, både genom ganska omfattande formulär som ska fyllas i och intervjuer, det är väl en bit i utredningen, hemmiljön en annan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det hindrar ju inte att föräldrarna försöker få läraren att beskriva situationen som värre än vad läraren uppfattar den.

D
BirgitS BirgitS skrev:
Det hindrar ju inte att föräldrarna försöker få läraren att beskriva situationen som värre än vad läraren uppfattar den.
Det händer hela tiden, de säger att barnet kan inte det ena och det andra hemma, medan i skolan är det inga problem. Ledarskapet i hemmet är inte alltid kanon heller ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, det gör ju inte det, det ska vara helt irrelevant men skolor gör fel i den frågan.
Här säger du emot dig själv i denna mening. Om skolorna gör fel och kräver diagnos, så gör de det. Hur det borde vara påverkar inte detta. Eller missförstår jag dig?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Föräldrar som gör så är nästan värre än stökiga barn. Föräldrarna kanske själva är i behov av en psykiatrisk utvärdering?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det händer hela tiden, de säger att barnet kan inte det ena och det andra hemma, medan i skolan är det inga problem.
Om det inte är några problem i skolan behöver väl inte den psykiska vårdapparaten involveras?
D djac skrev:
Ledarskapet i hemmet är inte alltid kanon heller ;)
Det är inte skolans uppgift att göra något åt barnens stökighet hemma.

D
P pmd skrev:
Om det inte är några problem i skolan behöver väl inte den psykiska vårdapparaten involveras?

Det är inte skolans uppgift att göra något åt barnens stökighet hemma.
Skolan bestämmer inte om föräldrar ska söka vård eller inte och lärare har anmälningsplikt, så om man misstänker att det finns brister i hemmiljön kan man inte bortse från detta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Här säger du emot dig själv i denna mening. Om skolorna gör fel och kräver diagnos, så gör de det. Hur det borde vara påverkar inte detta. Eller missförstår jag dig?
Nej, diagnos eller inte ska inte spela roll.

D djac skrev:
Nej, diagnos eller inte ska inte spela roll.
Nej det kanske inte ska spela någon roll, men om "skolor gör fel i den frågan" så spelar det ju roll, vad någon än tycker om det.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det kanske inte ska spela någon roll, men om "skolor gör fel i den frågan" så spelar det ju roll, vad någon än tycker om det.
Man ska inte utsätta sitt barn för en utredning bara för att tillfredsställa en skola som gör fel utan stå på sig och kräva det stöd som behövs.

D djac skrev:
Man ska inte utsätta sitt barn för en utredning bara för att tillfredsställa en skola som gör fel utan stå på sig och kräva det stöd som behövs.
Det har du säkert rätt i och något sådant har jag heller inte antytt.

P pmd skrev:
Kina har enorma klasskillnader.
Sverige har enorma klasskillnader

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
Inte lika enorma som Kina.
Sveriges Ginikoefficient enligt FN är 25.
Kinas är 46.9
Det skiljer några år mellan de båda mätningarna/beräkningarna, men knappast så många att det kullkastar hela jämförelsen.
I CIAs data skiljer det bara ett år mellan Kina och Sverige, men jag valde FNs beräkningar i första han eftersom jag misstänker att du kanske har lite fördomar om CIA. Ginikoefficienterna är nästan desamma. Sverige får lite lägre koefficient än i FNs data.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.