4 003 läst ·
310 svar
4k läst
310 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Det du beskriver är kapitalism. De med makt och pengar använder alla sina medel för att skaffa mer makt och pengar inklusive att köpa tidningar och tv kanaler för att sprida sin propaganda , köpa politiker för att ge sina bolag fördelaktiga lagar och regler och för att ge deras bolag uppdragen att ta över alla våra gemensamt ägda verksamheter.P pmd skrev:Jag gissar att du med "privatisering" menar korporativism. I så fall har du rätt. När den offentliga sektorns styrande ger sina kompisars bolag lukrativa kontrakt för låga motprestationer och när den offentliga sektorn lägger ut myndighetsutövning på privata organisationer så blir det inte bra.
Affärsverksamhet drivs annars bäst av privata företagare. Offentligt styrd "affärsverksamhet", dvs planekonomi blir aldrig bra, varken i stort eller smått.
Detta händer i alla länder där kapitalismen får härja fritt.
Ingenting blir bättre i privat drift, det säger sig själv att det blir dyrare att plocka ur vinst och marknadsföra och dessutom ha en massa olika bolag med egna resurser som inte delas sinsemellan. Men det är ju bara att kolla på allt som privatiserats sedan nittiotalet, allt har blivit dyrare och sämre.
Eller kolla på sjukvården i USA dyrast i världen ochotroligt dåliga resultat sett till folkhälsoläget.
Det låter lite von Oben...berätta istället. Jag vet att det förekommit att kommuner med korrupta ledare har sålt ut hela skolor till underpris, med det är givetivs inte OK, men heller inte det vanliga.D djac skrev:
En svensk friskola/privatskola/whatever har 2 sätt att öka vinsten.D djac skrev:
1. Minska utgifterna. Det är möjligt genom högre effektivitet, men kritiker menar att de enda sättet då är att ge sämre undervisning. Vi vet att så inte är fallet, och att Skolverket har samma tillsyn som över de kommunala skolorna så det går inte att fuska sig fram den vägen.
Vad jag vet har Skolverket inte kunnat visa att undervisningen är sämre o att det kommer ut elever med sämre kunskaper, tvärtom, men rätta mig gärna om jag har missat det.
2. Öka antalet elever så intäkterna ökar utan att kostnaderna nödvändigtvis gör det.
Det är här konkurrensen mellan de olika alternativen driver intäkter till de skolor som är bäst. Detta går inte att förneka, oavsett hur mkt de röda förösker bortförklara det.
Jag vet att det dock finns en del orättvisa skillander som missgynnar kommunala skolor, och sådant ska givetvis inte förekomma så det är jag isåfall förstås med på att åtgärda.
Jag skulle kunna tänka mig en mer resultatbaserad intäkt, men då kommer kritiiker att börja gapa om betygsinflation då de undermedevetet tänker på hur korrupt Sverige i själva verket är. Det skulle förstås leda till att de som granskar alla skolors resultat skulle kunna köpas som vilken tjänsteman som helst i Ryssland.
Den allmänna uppfattningen hos politker, särskilt på vänstersidan, är att man löser problem i samhälllet genom att hälla pengar på dem. Och drar slutsatsen att om pengar inte hälls lika mkt så minskar kvaliteten.
Vinster som tas ut ses då som direkt minskat pengaflöde, men att en kommun dränerar sina skolor på pengar via ständiga neddragningar, billigare mat i matsalen, uppskjutet underhåll av lokalerna, överlastad administration centralt i kommunen etc etc, men det är aldrig föremål för samma kritik konstigt nog.
Nja, du har lite uppförsbacke om du menar att alla bolag o organsiationer i landet egentligen borde vara statliga eller kommunala. Vi har sett vad såna experiment lett till i näraliggande länder och hur svårt de fortfarande har att komma ikapp oss, oavsett vilket område man tittar på.L lop3r skrev:Ingenting blir bättre i privat drift, det säger sig själv att det blir dyrare att plocka ur vinst och marknadsföra och dessutom ha en massa olika bolag med egna resurser som inte delas sinsemellan. Men det är ju bara att kolla på allt som privatiserats sedan nittiotalet, allt har blivit dyrare och sämre.
Eller kolla på sjukvården i USA dyrast i världen ochotroligt dåliga resultat sett till folkhälsoläget.
Men bra försök!
Vi har sett hur länder gått från fattiga bondesamhällen till att sätta första människa och sateliten i rymden på typ 40 år. Vi ser hur Kina går om väst i sektor efter sektor och samtidigt tar 800 miljoner människor ur fattigdom.K karlmb skrev:Nja, du har lite uppförsbacke om du menar att alla bolag o organsiationer i landet egentligen borde vara statliga eller kommunala. Vi har sett vad såna experiment lett till i näraliggande länder och hur svårt de fortfarande har att komma ikapp oss, oavsett vilket område man tittar på.
Men bra försök!
Samtidigt deindustraliseras väst och stagnerar.
Kinas styre är knappast ngt att ta efter.L lop3r skrev:
Det har jag inte. Det vet jag inte.K karlmb skrev:
Var har du läst att jag påstått något sådant? Eller frågar du någon annan?
Det finns
Du missar det väsentliga. Hur de korrupta berikar sig själva har såklart ingen betydelse. Problemet är ATT de gör det och att verksamheten samt eleverna drabbas.K karlmb skrev:
Intressant anekdot som inte säger ett dyft annat än att ni inte var nöjda med en skola som ni bedömde ha en "katastrofalt undermåliga nivån". Det är förståeligt.K karlmb skrev:
Jämfört med en så dålig skola är rimligen även medelmåttiga alternativ radikalt bättre.
Klart det är en anekdot, men folk står knappast i kö för en skola i 12 år om det är en tillfällig nyck. Jag läser om många andra som också trodde att svensk skola nog inte kan vara så mkt sämre än när de gick i den själva.O skrev:
Men som nu sett nog.
Vi hade tur som ställde oss i kön även om vi inte var säkra på att det nånsin skulle bli nödvändigt att skaffa extralägenhet o krångla för att säkra skolgången för vårt barn.
Men så blev det.
Redigerat:
Tror du skrev det men det var kanske nån annan.O skrev:
Du får tagga ner lite och sluta sätta likhetstecken mellan korruption och vinster iaf...
Enligt Ikea själv och marknadsbedömningar så har de mellan 5,5-6% av möbelmarknaden, man upplever dem som dominerande men detta bekräftar att det finns en hälsosam konkurrens.P pmd skrev: