3 449 läst ·
268 svar
3k läst
268 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Haha, ja och så lägger staten in ideologisk uppfostran som grundämne med tvära kast i innehåll vid varje maktskifte.D Dilato skrev:
Det är väl lite dit den politiska debatten reducerats: förstatliga, privatisera eller avprivatisera så löses alla problem.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 660 inlägg
Det var svårförstått, jag kan ha missuppfattat det.G Greger_08 skrev:
På vilket sätt skulle hemmafruar spela någon roll för när det är lämpligt att ha skollov?
Det är väl snarast så att föräldrar vill kunna ta barnen ur skolan vilken vecka som helst och inte vara bundna till de veckor som skolan har bestämt att det ska vara lov, t.ex. för att det vissa veckor är låg efterfrågan på charterresor och priserna då är låga.
Varför skulle en privat skola vara svårare att följa upp?G g.kraft skrev:Enig, vi har långt fler problem med svensk skola än vad som avgörs av privat vs kommunal. Vi borde titta mer på Finland och andra jämförbara länder när vi förbättrar skolan.
Min poäng är dock att en privat skola även med världens bästa läroplan kommer vara svår att följa upp och de har starka incitament att spara in, för att plocka ut vinst. En kommun ska ju även ta hand om eleverna efter skolgång och har incitament att göra mer än vad som är mätbart om de lyckas är en annan sak
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 660 inlägg
Så du menar att det inte spelar någon roll om man bara får undervisning i 98 % av den SO-kunskap man förväntas besitta när man går ur skolan?D Dilato skrev:
Missad information om någon tidsepok i historia kan ju göra att man inte förstår samband mellan händelser.
Eller är skolan numera så dålig på undervisning att läraren inte gör någon nytta när det gäller elevers inlärning?
Varför spelar det ingen roll att elever missar moment i de praktiska ämnena?
Betyget kan bli lägre då.
Det är flyktig föränderlig kunskap som lätt kan läsas in när som helst,, och inget av det är livsavgörande på något sätt.BirgitS skrev:
Så du menar att det inte spelar någon roll om man bara får undervisning i 98 % av den SO-kunskap man förväntas besitta när man går ur skolan?
Missad information om någon tidsepok i historia kan ju göra att man inte förstår samband mellan händelser.
Eller är skolan numera så dålig på undervisning att läraren inte gör någon nytta när det gäller elevers inlärning?
Varför spelar det ingen roll att elever missar moment i de praktiska ämnena?
Betyget kan bli lägre då.
Att inte veta vad Gustav III gjorde för hundratals år sedan kan man leva utan, det ändrar exakt noll för din fortsatta karriär..
Och på riktigt,
Bild, musik, idrott ??
Livsviktiga områden som innan inte har kunskap inom..påverkar mun försörjning och integration i samhället hur???
Och religion..när jag gick i skolan hette det kristendomskunskap!
Kristendoms-Indoktrinering är närmare sanningen, hur man kväser fritt tänkande..
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 660 inlägg
Som jag förstår den finska Wikipedia-sidan om privatskolor i Finland är det väldigt ovanligt. Det verkar endast finnas 75 allmänna utbildningsskolor i hela Finland som inte är offentligt ägda. De privat ägda (drivna med offentliga medel) är t.ex. skolor drivna av viss pedagogik, t.ex. Steinerskolor, eller religiöst präglade (ungefär 20 st kristna).G g.kraft skrev:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksityiskoulu
Är det så det behöver bli om man ska ha Finland som ledstjärna, alltså bort med friskolor?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 660 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 660 inlägg
Dels det som nämnts men även om uppföljningen rättas till med ny lagstiftning så är incitamenten annorlunda, privara företag drivs med andra mål än kommunala skolor.K karlmb skrev:
I teorin kan man såklart leverera både bra utbildning och vinst, men i praktiken vet vi att man gärna plockar ut vinst på bekostnad av bra utbildning.
Sen är även ansvaret när något går fel lättare att smita. Det är många konkurser av bolag som sen inte tar ansvar för fel. Vi vill inte att det blir som med hantverkare som lever rövare och går i konkurs, det har trots allt redan skett och ett fuskbyggt kök är bra mycket enklare att återställa än förlorade skolår.
Ja, det verkar svårt att hitta goda exempel på länder som framgångsrikt infört privata skolor i stor skala och fått goda effekter på sammhällsnivå, även om det säkert finns enskilda privata skolor som fungerar mycket bra.BirgitS skrev:
Som jag förstår den finska Wikipedia-sidan om privatskolor i Finland är det väldigt ovanligt. Det verkar endast finnas 75 allmänna utbildningsskolor i hela Finland som inte är offentligt ägda. De privat ägda (drivna med offentliga medel) är t.ex. skolor drivna av viss pedagogik, t.ex. Steinerskolor, eller religiöst präglade (ungefär 20 st kristna).
[länk]
Är det så det behöver bli om man ska ha Finland som ledstjärna, alltså bort med friskolor?
Jo men visst, arbetsmarknaden för filosofer är ju också sisådär, ändå finns det stollar som läser det som om det är ett riktigt yrke.BirgitS skrev:
För mig är det mer en hobby, något man kan leka med på sin fritid..
men en statligt anställd filosof bidrar med vad exakt som inte redan avhandlats sedan Socrates, Plato, och Aristoteles??
Varför ska skattemedel bekosta sånt flum?
Redigerat:
Hur länge fick du driva den skolan? 😉G g.kraft skrev:
(Min kursivering i början av citatet).
Svårare än att driva dem i egen regi?G g.kraft skrev:
Det tror jag gäller oberoende av skolform. Det är inte hur en skola är organiseras som är det avgörande. Det är vad som sker i skolans klassrum, och det är ofta svårmätbart och hänger mycket på de som arbetar och studerar där.G g.kraft skrev:Men om om jag tittar på min egen skolklass, och sen på vilka skatteintäkter och kostnader osv de individerna bidragit med, tror jag det är extremt liten korrelation mellan vad vi kunde uppmäta som en bra skolgång och resultatet. Det skulle även vara ännu svårare att säga vad som är skola och vad som är yttre faktorer.