P
BirgitS BirgitS skrev:
Och vilka ämnen är det?
Slöjd och fotboll.

Det varierar förstås från elev till elev.

G
L lop3r skrev:
Släpp 90 talets floskler. vi har provat det här kaos systemet länge nog, allt blev sämre. Dags att gå tillbaka till det som fungerade.
Privatiseringar av välfärden leder till sämre resultat varje gång. För alla utom oligarkerna.
Privatiseringar gör allt mer effektivt dock så måste ju beställaren d.v.s region/kommun följa upp att kraven uppfylls.

Kommer det fram att man systematiskt fuskar ja då ska det svida ordentligt d.v.s skyhöga böter för det är det enda som biter på oligarkerna.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl vettigt att certifiera skolor? Vem skulle göra det om inte staten?
Jo, och det görs ju idag. Problemet är att de accepterar kommunernas skräp. Och har skrivit den undermåliga läroplanen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Borde vinster i sjukvården förbjudas också? Endast statliga icke-vinstdrivande bolag får utveckla läkemedel eller tillverka medicinsk utrustning?
Du vet ju vad hen tänker. Givetvis ska inga privata sjukvårdsalternativ heller få finnas. Sverige, den sista sovjet-staten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Kommunala skolor får också i snitt 13% mer pengar per elev än privata. Det är inte så noga i sig, men hade man förbjudit skolor med enskilda huvudmän så hade resurserna för elerver i de kommunala skolorna minskat märkbart.
I snitt ja, men jag tror det blir en för grov förenkling. Privata skolor är också bättre på att selektera bort resurskrävande elever och ämnen varför ett avskaffande inte alls säkert leder mindre faktiska resurser/elev.

Min egen privata skola trollade bort gymnastiksal, alla läroböcker (laptop var tanken, men kopierade papper var resultatet), biblotek, skolbespisningspersonal (de lät resturangelever laga all mat) och hade inte handikapsanpassade lokaler mm.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Privatiseringar gör allt mer effektivt dock så måste ju beställaren d.v.s region/kommun följa upp att kraven uppfylls.

Kommer det fram att man systematiskt fuskar ja då ska det svida ordentligt d.v.s skyhöga böter för det är det enda som biter på oligarkerna.
Ja, jag brukar kalla den obefintliga uppföljningen och de löjligt undermåliga upphandlingarna som görs av div myndigheter som helst vill ha allt i egen regi, för privatiseringssabotage.
Ngn med verklig känsla o erfarenheter från näringslivet skulle aldrig göra de "misstag" som vi ser dagligen i offentliga upphandlingar.

• Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Min egen privata skola trollade bort gymnastiksal, alla läroböcker (laptop var tanken, men kopierade papper var resultatet), biblotek, skolbespisningspersonal (de lät resturangelever laga all mat) och hade inte handikapsanpassade lokaler mm.
Haha, och vår kommunala skräpskola byggdes för 5 år sen med en hälften så stor matsal som hade behövts för att spara pengar. Resultat, mellan- o högstadieelever måste äte på 20 minuter inkl kö för att ta maten, och för att lämna in disken efteråt. Man körde också med fina laptops och untan böcker första åren, men har nu "återinfört" mer böcker. De enda bra lärarna blev utbrända på nån termin eller 2 och kvar blev skräpet och en massa vikarier.
Obs att detta inte är i något utsatt område, tvärtom!
Att privata skolor gör sämre ifrån sig är helt enkelt en tröttsam lögn.
Vi kan idag jämföra med en privat skola som också är nybyggd och mkt populär. Inget av ovanstående är fallet där.

K karlmb skrev:
Ja, jag brukar kalla den obefintliga uppföljningen och de löjligt undermåliga upphandlingarna som görs av div myndigheter som helst vill ha allt i egen regi, för privatiseringssabotage.
Ngn med verklig känsla o erfarenheter från näringslivet skulle aldrig göra de "misstag" som vi ser dagligen i offentliga upphandlingar.
Nja, vissa saker är mycket svåra att upphandla med gott resultat och andra omöjliga, vilken även vi i näringslivet fått erfara. Nu kanske vissa idiotbeslut kan undvikas men man måste också inse att det är extremt svårt att upphandla vissa typer av komplexa tjänster på ett rättvist sätt.

Skola är extremt svårt. Värdet och resultatet av skolgången kommer ju visa sig först långt senare och har förutom skolgången en massa variabler helt utanför utförarens kontroll så det är hopplöst att mäta den faktiska kvaliten. Så skolorna kommer inte optimera på detta, istället optimerar man det som går att mäta och som avtalet säger är viktigt. Exempelvis betyg, närvaro, elevenkäter och en massa annat som är tacksamt att stapla upp i excel.

Men om om jag tittar på min egen skolklass, och sen på vilka skatteintäkter och kostnader osv de individerna bidragit med, tror jag det är extremt liten korrelation mellan vad vi kunde uppmäta som en bra skolgång och resultatet. Det skulle även vara ännu svårare att säga vad som är skola och vad som är yttre faktorer.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
I snitt ja, men jag tror det blir en för grov förenkling. Privata skolor är också bättre på att selektera bort resurskrävande elever och ämnen varför ett avskaffande inte alls säkert leder mindre faktiska resurser/elev.
Det kan vara skillnad på vilka som söker till privata skolor, men skolorna får inte välja bort elever utan måste hålla sig till sina ansökningskriterier (kötid etc), så de kan inte aktivt välja "mer lönsamma" elever.

Det var nån skola som försökte fokusera på ta in lågpresterande elever för kunna få ut högre skolpeng per elev via extra kompensation, men jag har för mig det inte gick som tänkt (det var några år sen det var på nyheterna)

G g.kraft skrev:
Nja, vissa saker är mycket svåra att upphandla med gott resultat och andra omöjliga, vilken även vi i näringslivet fått erfara. Nu kanske vissa idiotbeslut kan undvikas men man måste också inse att det är extremt svårt att upphandla vissa typer av komplexa tjänster på ett rättvist sätt.

Skola är extremt svårt. Värdet och resultatet av skolgången kommer ju visa sig först långt senare och har förutom skolgången en massa variabler helt utanför utförarens kontroll så det är hopplöst att mäta den faktiska kvaliten. Så skolorna kommer inte optimera på detta, istället optimerar man det som går att mäta och som avtalet säger är viktigt. Exempelvis betyg, närvaro, elevenkäter och en massa annat som är tacksamt att stapla upp i excel.

Men om om jag tittar på min egen skolklass, och sen på vilka skatteintäkter och kostnader osv de individerna bidragit med, tror jag det är extremt liten korrelation mellan vad vi kunde uppmäta som en bra skolgång och resultatet. Det skulle även vara ännu svårare att säga vad som är skola och vad som är yttre faktorer.
Nu tänkte jag inte just på upphandlad skola, sånt har vi ju inte i Sveriga pga anledningar du nämner bland annat. Utan den som vill får starta en och sedan är det samma tillsyn av dessa som av de kommunala skolrna.
Det är inte där felet sitter.
Utan det är ju i tillsynen och läroplanen som problemen finns.
Ingen skola i Sverige skulle klara sig utan kritik i tex Finland, det är jag övertygad om.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
G
G g.kraft skrev:

Det finns massor av kommunala skolor i Sverige kan inte vara så svårt för en normalbegåvad person att analysera vad liknader skolor kostar i drift för att ta fram ett bra underlag till eventuella upphandlingar.

Dessutom har ju kommunen tillgång till vilka som bor i kommunen och hur det ändras över alla år samt man vet även dom långsiktiga byggplanerna i kommunen också.

Hur Nacka kommun lyckades teckna ett 20 årigt avtal för en skola som inte behövdes är för mig ett mysterium då siffrorna fanns framför ögonen på dom.

Vilken gratis AI skulle göra ett bättre jobb en den pajasen..

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Borde vinster i sjukvården förbjudas också? Endast statliga icke-vinstdrivande bolag får utveckla läkemedel eller tillverka medicinsk utrustning?
Det finns ju mer än svart och vitt, på skolan funkar det riktigt dåligt och det börjar väl dra åt samma håll med viss sjukvård, där funkade det rätt bra tidigare men kommer säkert spåra ur där med.

D djac skrev:
Det finns ju mer än svart och vitt, på skolan funkar det riktigt dåligt och det börjar väl dra åt samma håll med viss sjukvård, där funkade det rätt bra tidigare men kommer säkert spåra ur där med.
Varför funkar det dåligt i skolan menar du?

K karlmb skrev:
Nu tänkte jag inte just på upphandlad skola, sånt har vi ju inte i Sveriga pga anledningar du nämner bland annat. Utan den som vill får starta en och sedan är det samma tillsyn av dessa som av de kommunala skolrna.
Det är inte där felet sitter.
Utan det är ju i tillsynen och läroplanen som problemen finns.
Ingen skola i Sverige skulle klara sig utan kritik i tex Finland, det är jag övertygad om.
Enig, vi har långt fler problem med svensk skola än vad som avgörs av privat vs kommunal. Vi borde titta mer på Finland och andra jämförbara länder när vi förbättrar skolan.

Min poäng är dock att en privat skola även med världens bästa läroplan kommer vara svår att följa upp och de har starka incitament att spara in, för att plocka ut vinst. En kommun ska ju även ta hand om eleverna efter skolgång och har incitament att göra mer än vad som är mätbart om de lyckas är en annan sak

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Vilken gratis AI skulle göra ett bättre jobb en den pajasen..
Fattar du vilken enorm kunskapsbank AI:n har tillgänglig, jämfört med den stackars kommunanställdae pajasen 😉😇

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.