P pmd skrev:
Friskolesystemet skulle behöva reformeras, helt klart, men om det togs bort skulle bara rika barn har råd att gå i annat än statliga skolor.
Ja och? Om den statliga skolan blir otroligt mkt bättre på grund av att den inte längre blöder pengar och går på knäna så spelar det ju ingen roll.

D djac skrev:
Jag skulle säga att det förekom inte, tanken var helt främmande och man frågade inte ens, några få tog en extra dag runt sportlovet men det var det hela.
Det förekom nog visst. Men eftersom alla nästan tog olika tillfällen så tänkte man inte på det.

D
B b8q skrev:
Om det bara vore träning som prioriteras - vissa prioriterar ju en Thailandsresa mitt i terminen (och tycker det ska vara en rättighet) istället för att barnet ska vara i skolan och uppfylla skolplikten.
I Tyskland fångar passkontrollen såna, när man reser ut med skolbarn under terminen så ska man ha intyg från skolan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du menar så inga alternativ annat än statens certifierade system som vi har nu, blir tillåtna? Snavka om att hänga upp sig på vinster som rött skynke. Men det är ju tydligt, all form av konkurrens med flumpedagogiken måste stoppas så inte folk får ideer.
Släpp 90 talets floskler. vi har provat det här kaos systemet länge nog, allt blev sämre. Dags att gå tillbaka till det som fungerade.
Privatiseringar av välfärden leder till sämre resultat varje gång. För alla utom oligarkerna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G
P pmd skrev:
Det skulle ändå bli långa köer i säkerhetskontrollerna eftersom alla barnen har lov samtidigt.

Nej, det vore bra. Då skulle inte alla barn ha lov samtidigt.
Tänkte mest på att majoriteten av barnen mellan åk 1-6 spenderar några veckor på fritids ändå under sommaren..

Det var ju ovanligt för 50 år sedan.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
G Greger_08 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig ett kortare sommarlov och göra något av dom andra loven längre.

Borde göra en studie och fråga massa elever/föräldrar vad dom tycker och tänker.

Alla förslag att man ska ha ett ramadan lov kan dock åka i soptunnnan.
Kortare sommarlov när en del barn redan ska ha ledigt någon enstaka vecka efter skolstarten eftersom charterpriserna går ner när skolorna börjar?
Det hjälper alltså inte det minsta. Lika lite som att förlänga något annat lov.

Appropå resursbrist i skolan, så har kostnaden för grundskola ökat med ungefär 45% de senaste 10 åren. Under samma tid har snittlönen i Sverige ökat med 30% (och inflationen har varit drygt 30%), så utifrån det perspektivet har skolan fått relativt mer resurser.
Kommunala skolor får också i snitt 13% mer pengar per elev än privata. Det är inte så noga i sig, men hade man förbjudit skolor med enskilda huvudmän så hade resurserna för elerver i de kommunala skolorna minskat märkbart.

Jag tror en springande punkt är hur man ska göra med de som har svag teoretisk begåvning (dvs inte sådana som har en intellektuell funktionsnedsättning, men som ändå har svårigheter med inlärning). Det är nånstans mellan 10-15% av befolkningen det rör sig om. När skolan ska vara jämlik "för alla" blir det nästan omöjligt hålla en undervisningstakt som passar hela klassen när förutsättningarna är så olika.
Det är inget nytt problem, men det har blivit större när understimulansen möter tillgång till mobiler.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
I vissa ämnen spelar det inte så stor roll om man är bort en vecka även om man inte "ligger före" i undervisningen.
Och vilka ämnen är det?

BirgitS
G Greger_08 skrev:
Tänkte mest på att majoriteten av barnen mellan åk 1-6 spenderar några veckor på fritids ändå under sommaren..

Det var ju ovanligt för 50 år sedan.
För 50 år sen var det vanligt med hemmafruar.
Men olika barn är olika veckor på fritids.

G
BirgitS BirgitS skrev:
För 50 år sen var det vanligt med hemmafruar.
Men olika barn är olika veckor på fritids.
Ja det var vanligt med hemmafruar som tog hand om barnen och ändå sitter man är typ 80 år senare något ändrades angående hur loven i skolan ser ut..

P pmd skrev:
I vissa ämnen spelar det inte så stor roll om man är bort en vecka även om man inte "ligger före" i undervisningen.
(I vissa skolor spelar det ingen roll om man är borta en vecka överhuvudtaget …)
BirgitS BirgitS skrev:
Och vilka ämnen är det?
Historia, geografi, religionskunskap och samhällskunskap.
Bild, musik, idrott och hälsa, hem- och konsumentkunskap

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
L lop3r skrev:
Släpp 90 talets floskler. vi har provat det här kaos systemet länge nog, allt blev sämre. Dags att gå tillbaka till det som fungerade.
Privatiseringar av välfärden leder till sämre resultat varje gång. För alla utom oligarkerna.
Haha, du påstår på allvar att problemen vi har nu är pga friskolereformen, och inte pga flumpedagogken hos Skolverket o i läroplanerna sedan LGR69 o framåt?
Tänkt vad bekvämt att kunna skylla på friskolorna!

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag skulle säga att det förekom inte, tanken var helt främmande och man frågade inte ens, några få tog en extra dag runt sportlovet men det var det hela.
Jag fick ta en vecka ledigt några gånger. Inte varje år, dock. Min far kunde omöjligen ta semester under skolloven.

P
K karlmb skrev:
Du menar så inga alternativ annat än statens certifierade system som vi har nu, blir tillåtna?
Det är väl vettigt att certifiera skolor? Vem skulle göra det om inte staten?

P
L lop3r skrev:
Borde vinster i sjukvården förbjudas också? Endast statliga icke-vinstdrivande bolag får utveckla läkemedel eller tillverka medicinsk utrustning?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.