3 445 läst ·
268 svar
3k läst
268 svar
Hur kan den svenska skolan bli bättre?
Fast kommunala skolor drivs med "vinst" också och flyttar över pengar till annan verksamhet som inte har med utbildning att göra, ofta högre belopp än friskolorna tar ut som vinst dessutom...G g.kraft skrev:Dels det som nämnts men även om uppföljningen rättas till med ny lagstiftning så är incitamenten annorlunda, privara företag drivs med andra mål än kommunala skolor.
I teorin kan man såklart leverera både bra utbildning och vinst, men i praktiken vet vi att man gärna plockar ut vinst på bekostnad av bra utbildning.
Karl Johansskolan i Gbg var känd för det, där kommunen tog ut internhyra på över 50% av skolpengen. De hade flera rektorer som avgick i protest mm.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/grundskola-skulle-tacka-upp-aldreomsorgens-utgifter
https://cornucopia.se/2015/04/mer-halva-skolpengen-gar-till/
Eftersom en bråkdel av den undervisningen fastnar så behövs nog inte så mycket som 98 %.BirgitS skrev:
Det borde inte spela någon roll för intagningen till högre teoretiska studier.BirgitS skrev:
Jag har gått i skola i Sverige och i Finland. I Finland var skolan klart mycket bättre, jag var inte bra i skolan i Sverige men ingen lärare brydde sig, man fick underkänt och det var inget snack om saken. I Finland fick de stökiga eleverna samt de som inte var uppmärksamma eller de som kom försent gå ut från klassrummet och sitta utanför tills det var slut. När lektionen sen var slut fick man diskutera öga mot öga med läraren och förklara sig, skedde det regelbundet fick man knata till rektorn och ringa till sin förälder.
Så är det det finns inga konsekvenser i detta land mer än ajabaja så får man inte göra..J J-banan skrev:Jag har gått i skola i Sverige och i Finland. I Finland var skolan klart mycket bättre, jag var inte bra i skolan i Sverige men ingen lärare brydde sig, man fick underkänt och det var inget snack om saken. I Finland fick de stökiga eleverna samt de som inte var uppmärksamma eller de som kom försent gå ut från klassrummet och sitta utanför tills det var slut. När lektionen sen var slut fick man diskutera öga mot öga med läraren och förklara sig, skedde det regelbundet fick man knata till rektorn och ringa till sin förälder.
En annan skillnad jag märkte var att om man inte förstod i t.ex. på matte så bad läraren eleven stanna kvar efter lektion och dubbelkolla om eleven förstod annars pedagogiskt förklara hur man ex. löser en ekvationFrerider skrev:
Helt annat engagemang lärarna går inte bara till skolan för att få sin lön..J J-banan skrev:
En kommun har också konsekvenser av unga som inte fångas upp av skolhälsa/kurator, gör skit i närheten av skolan osv redan under skoltiden. Men ja, många bor även kvar i sin kommun efter gymnasiet. Så en kommun har långt fler effekter av dålig skolgång en vad företaget bakom en privat skola har.P pmd skrev:
Enig, det är svårt/omöjligt att mäta, men incitamenten är det stor skillnad på. Därför är det långt viktigare att kunna mäta upphandlad verksamhet, jämfört med det du bedriver i egen regi för ditt eget intresse. Min poäng är att kommunen har ett egen intresse av att bedriva skolor med stor sammhälsnytta, privata skolor har mer ensidigt fokus på betyg och popularitet även om det inte är oviktigt för en kommun också.P pmd skrev:
Vad spelar det för roll hur de upphandlar tex sin vaktmästare eller nån som reparerar taket? Tycker du det är viktigt eller är det resultaten som är det väsentliga? Vilka styrelsebeslut menar du är viktiga att kunna ta del av? Rektorns lön? Vinsten?B b8q skrev:
Helt OK för mig, om det också ska gälla de kommunala alternativen.G Greger_08 skrev: