Ordet "Elpanna" skulle få mg att backa ur affären eller sättan en VP i budgeten...

//

• Gilla
alvinpalv och 1 till
  • Laddar…
Varningsklockan borde ringa rejält om någon sätter in en elpanna 2021. De måste ju kosta minst lika mycket som en enklare luft/vatten.

• Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
Inte nödvändigtvis. Hade själv en liknande panna som jag höll vid liv tills alla kontaktorer blivit utbytta och i slutet övervägde jag en ersättning från Blocket för att överleva lite till. Kontaktorer och till sist den pannan jag kollade på var ungefär 10.000 i kostnad. Nör det sen blev luft/vatten fick det ytterligare en nolla i priset….

• Gilla
Koltus och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Ordet "Elpanna" skulle få mg att backa ur affären eller sättan en VP i budgeten...

//
Elpanna skulle jag inte vara rädd för, skulle vara mer rädd för direktverkande el i så fall.

• Gilla
Hsthe och 3 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Elpanna skulle jag inte vara rädd för, skulle vara mer rädd för direktverkande el i så fall.
Varför då? Skillnaden är att elpannan är kopplad till ett vattenburet värmesystem, och kan ersättas med annan värmekälla typ fjärrvärme, värmepump eller biobränslepanna.
Elförbrukning för direktverkande el jämfört med elpanna är i princip lika.

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ingen elpanna i huset, utan en elkasett
Nej, det är en elpanna. En ellkasett är bara en simpel genomströmningsvärmare:

En elkasett för genomströmningsvärme med justerbar termostat och skyddsfunktioner visas på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://varmebaronen.se/produkter/single/p-29/k-060

En elpanna har styrsystem för reglering av framledningstemperaturen, cirkulationspump, expansionskärl mm inbyggt:

Elpannan NIBE EVC 13 med manöverpanel och tryckmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/elpannor/evc-13

• Gilla
Violina
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför då? Skillnaden är att elpannan är kopplad till ett vattenburet värmesystem, och kan ersättas med annan värmekälla typ fjärrvärme, värmepump eller biobränslepanna.
Elförbrukning för direktverkande el jämfört med elpanna är i princip lika.
Jaså, hade ett radhus med elpanna och vattenburet system, drog 6000 kWh om året, vad drar ett hus med elelement, en bit över 20000 kWh säkerligen.

E Emma Gunnarsson skrev:
Jaså, hade ett radhus med elpanna och vattenburet system, drog 6000 kWh om året, vad drar ett hus med elelement, en bit över 20000 kWh säkerligen.
Skillnaden han förmodligen är ute efter är att du enkelt kan byta ut en elpanna mot en värmepump. Direktel har inget vattenburet och det blir en mycket större kostnad att byta ut

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S Spopas skrev:
Skillnaden han förmodligen är ute efter är att du enkelt kan byta ut en elpanna mot en värmepump. Direktel har inget vattenburet och det blir en mycket större kostnad att byta ut
Och det är ju precis det Emma skriver.
Elpannan är inget att vara rädd för. Det är direktverkande el som man ska undvika.

Förstår inte "SågspånPappspikEternits" fråga till Emma när han själv argumenterar för samma sak.

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
S Spopas skrev:
Exakt, alltså är elelement sämre än elpanna.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Riktigt bra isolerat hus !!
Jag har själv bott i 2 radhus med elpanna och FTX (återvinning av ventilation)
Det på 76 kwm drog 12.000 och det på 101 kvm 15.000 kWh. I det senare huset byttes pannan ut not en ny, det sänkte förbrukningen med ingenting.
Nu bor jag i ett på 76 kvm med frånluftvärmepump och ligger på 7000 kWh/år.
Mälardalen.

• Gilla
Emma Gunnarsson
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och det är ju precis det Emma skriver.
Elpannan är inget att vara rädd för. Det är direktverkande el som man ska undvika.

Förstår inte "SågspånPappspikEternits" fråga till Emma när han själv argumenterar för samma sak.
Jag som misstolkade tidigare inlägg.. Skyller på att det är lillördag

• Gilla
Dauen och 1 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Ett elelement/elpatron har alltid 100% verkningsgrad, alltså all förbrukad elenergi blir värme.

Alltså radiatorerna i en bostad förbrukar exakt samma mängd elenergi oberoende om det är en elradiator från 50-talet, en splirrans ny elradiator, en vattenburen radiator driven av en elpanna.

En bostads energibehov är samma oberoende om det värms av direktverkande elvärm eller vattenburen elvärme.

• Gilla
Hullefar och 11 till
  • Laddar…
E Emma Gunnarsson skrev:
Samma hus med direktverkande element istället för elpanna och vattenburna element hade dragit 6000 kWh om året.

• Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Riktigt bra isolerat hus !!
Jag har själv bott i 2 radhus med elpanna och FTX (återvinning av ventilation)
Det på 76 kwm drog 12.000 och det på 101 kvm 15.000 kWh. I det senare huset byttes pannan ut not en ny, det sänkte förbrukningen med ingenting.
Nu bor jag i ett på 76 kvm med frånluftvärmepump och ligger på 7000 kWh/år.
Mälardalen.
Bor nu i villa 149 kvadrat med frånluftsvärmepump och luftluft, det drar strax över 5000 kWh. Byggt 1997.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.