T Therese Andren skrev:
stod det att huset värms upp med vattenburen elpanna installerad 2021.
Finns det något som motsäger det?
T Therese Andren skrev:
Då upplyser vvs-killen att pannan är från 1993. Han hittar nämligen luckan till pannan som har legat gömd "ovanpå själva lådan" där datumet för tillverkning tydligt framgår. Många frågor dyker då upp, bla
Att tillverkningsåret är tidigare än installationsåret är ganska normalt. Fast att installera en 28år gammal produkt är rimligen ovanligt.
T Therese Andren skrev:
1. Hur kunde besiktningsmannen, som sett betydligt fler elpannor än oss missa detta vid besiktningen? (Dvs enbart lita på säljaren)
Vad är det som har missats. Installationen kan mycket väl ha gjorts 2021.
T Therese Andren skrev:
2. Är detta något man kan bestrida med besiktningsmannen/Anticimex?
Nej, inte med tillverkningsår som enda indicium. Bara om det är ni som beställt & betalt besiktningen. Er motpart är säljaren. Dit får ni rikta era anspråk.
T Therese Andren skrev:
4. Vad skulle vara en rimlig ersättning givet att vi tar det med Anticimex?
Det är upp till er att visa varför ni anser er ha rätt till ersättning. Kan ni det är nästa steg att visa hur stor ersättningen skall vara. Dvs visa vilka kostnader har ni drabbats av på grund av detta.

Om ni inte vet vad som är en rimlig ersättning kan man som utomstående misstänka att ni inte haft några kostnader och att det då sannolikt är frågan om ett ganska lågt belopp.
T Therese Andren skrev:
3. Är det värt att ta strid för eller är det ett lönlöst fall?
Vad ni tycker det är värt vet bara ni.

Jag gissar att era pengar gör mer nytta på andra sätt. Jag skulle inte bli förvånad om det är billigare för er att byta ut pannan med tillbehör än att betala jurister för att försöka få säljaren att ersätta er.

Men ekonomin kan bara ni räkna ut och ta ställning till.

• Mitt kloka inspel:
    För att reda ut hur det egentligen förhåller sig kan man lämpligen kontakta säljaren och fråga hur det hänger ihop. Är det någon miss i kommunikationen är det ofta bra att reda ut det direkt.

En god relation till säljaren kan vara mycket värdefull i framtiden när nya frågor dyker upp.

• Gilla
Mrs Flyte och 5 till
  • Laddar…
Försök ställ ett krav. Men det är inte så mycket att bråka om- En sådan "elpanna" tror jag kallas för elkasset, alltså en panna som bara värmer radiatorvatten. SOm apparat kostar en sådan någonstans 10 - 20 000 kr.

Nu bör ni väl tänka på att byta ut den mot något mer ekonomiskt, så skadan för er är rätt marginell, att den var äldre än ni väntade er. Besiktningsmannen kommer troligen inte att ge ut någon ersättning. Han har bara vidarebefordrat uppgifter från säljaren. VVS brukar vara friskrivet i dessa besiktningar (ingår inte).

Gissningsvis har säljaren inte riktigt koll på vad som är vad i värmesystemet, så detta är troligen ett ärligt misstag.

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet och 13 till
  • Laddar…
T Therese Andren skrev:
Nja varför sätta in en 28 år gammal elpanna om du nu bemödar dig med att byta?
Den kanske var billig? Kan tänka mig att folk som gör sig av med en gammal elpanna ofta kan ge bort den gratis mot avhämtning. Jag vet en som installerade en gammal vedpanna han fick gratis, tror den var ännu äldre. Så omöjligt är det inte.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Försök ställ ett krav. Men det är inte så mycket att bråka om- En sådan "elpanna" tror jag kallas för elkasset, alltså en panna som bara värmer radiatorvatten. SOm apparat kostar en sådan någonstans 10 - 20 000 kr.

Nu bör ni väl tänka på att byta ut den mot något mer ekonomiskt, så skadan för er är rätt marginell, att den var äldre än ni väntade er. Besiktningsmannen kommer troligen inte att ge ut någon ersättning. Han har bara vidarebefordrat uppgifter från säljaren. VVS brukar vara friskrivet i dessa besiktningar (ingår inte).

Gissningsvis har säljaren inte riktigt koll på vad som är vad i värmesystemet, så detta är troligen ett ärligt misstag.
Jag känner till rörmokare som blandar ihop varmvattenberedare, värmepump och elpanna som ”panna”, så att en amatör som säljare ska ha koll på det är nästan bara en bonus…😉

• Gilla
Norrlandskusten och 8 till
  • Laddar…
Vi hade en liknande kombiantion i vårt hus när vi köpte 1998. Huset värmdes i huvudsak av takvärme (elslingor i taken) som hade kommit in vid en större ombyggnad i mittan på 70 talet. Men det var vattenburen värme i källaren och ett enstaka element i tamburen. Så vi hade en elkasett liknande den vi ser på bilden här i tråden, och under den en varmvattenberedare, precis som här.

När vi renoverade huset drog vi in vattenradiatorer i rum efter rum, och vatten-golvärme i delar av huset. Det kopplade jag bara på rören från elkasetten. När allt var konverterat tog vi in bergvärme istället för kasetten och beredaren.

Under åren vi hade den fick jag byta en kontaktor som kopplar in och ur värmepatrronen i kasetten. Och strax innan vi slängde ut den upptäckts jag att ett väremelement av 6 i den var trasigt.

Redigerat:
"2021 installerades en ny elpanna" tolkar jag som att pannan var ny, inte en gammal...
En utfästelse som minskar undersökningsplikten.

• Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"2021 installerades en ny elpanna" tolkar jag som att pannan var ny, inte en gammal...
En utfästelse som minskar undersökningsplikten.
Men frågan är om utfästelesen är tillräckligt tydlig för att vara giltig.

Det finns ingen elpanna i huset, utan en elkasett (som verkar vara drygt 30 år) och en separeat varmvattenberedare, som troligen är ny från 2021.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men frågan är om utfästelesen är tillräckligt tydlig för att vara giltig.

Det finns ingen elpanna i huset, utan en elkasett (som verkar vara drygt 30 år) och en separeat varmvattenberedare, som troligen är ny från 2021.
Så då är det en ren lögn?
Vad är skillnaden på el kassett och elpanna, värmer inte båda huset?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
För elpanna gäller att ju äldre desto bättre.

På en gammal trycker du bara på strömbrytaren och ställer in önskad temperatur på värmevattnet med termostatvredet. Klart. På en modern(are) behöver du laborera med kurvor och givare, det finns en massa elektronik som kan krångla och det är inte säkert att det fungerar att slå av och på den bara genom att bryta strömmen.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Elpannan är betydligt äldre än 2021.
Däremot har man bytt ut varmvattenberedaren, och den kan säkert vara från 2021.
Dessa är inte sammankopplade på något vis förutom att de är staplade på varandra.

Jag skulle inte fundera så mycket på det, om ni tänkt byta till värmepump ändå inom den närmaste framtiden.
Elpannan kan säkert hålla 20 år till

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Purre
T Thomas_Blekinge skrev:
Ta reda på vad en ny jämförbar elpanna kostar med installation (enklast att hämta in offert från en rörfirma).Ring en försäkring och fråga efter åldersavdrag för en 5 år gammal elpanna.
Så kan ni räkna fram hur mycket ni lurades på.
Ta kontakt med säljaren och kräv dessa pengar. Han i sin tur kan kräva pengarna från Anticimex.
Jag tror inte att ni kan kräva direkt från AC eftersom ni inte är uppdragsgivare till besiktningen.
Sen om man ska hävda dolt fel (vilket inte går i det här fallet) ska man även ta med hur mycket det påverkat slutpriset. Elpanna oavsett ålder gör nog att många backar där så vad man nu skulle kunna kräva är inte så mycket troligen.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Har varit med om något motsvarande.
Fick nedsättning av köpeskillingen efter förhandling med säljare.

... och hur mycket lägre köpeskilling skulle TS ge om årsangivelsen framgått i mäklarprospektet... ?

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
En ny Nibe EVC13 elpanna kostar ca 27-32000 i nätbutiker vad jag kan se efter en snabb googling.
Vet inte vad värdet kan vara på en 5 år gammal men gissningsvis 15000 kanske man skulle kunna kräva om man skulle försöka driva det mot säljaren.

Jag tror det här handlar om okunskap och/eller missförstånd hos besiktningsmannen.

• Wow
  • Gilla
Therese Andren och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
För 30k är det väl bättre att köpa en LVVP...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.