4 515 läst ·
107 svar
5k läst
107 svar
Hur hittar man pålitlig asfaltläggare i Järfälla med omnejd?
De ambulerande asfaltläggarna är ju mer eller mindre ökända på goda grunder.Tomtom79 skrev:
Finns väl till och med risk att det är just det asfaltläggarna gör, hyr in någon annan att gräva ur, frakta bort och frakta dit nya massor. Möjligen slänger de själva på duk och paddar ner bärlagret så de vet att det blir rätt gjort och kan stå för garantin men har de bra kontakt med grävaren litar de på hans jobb.
Just att gräva upp och frakta massor fram och tillbaka mellan olika byggen är väl en specialkompetens det med. Att slippa betala för att lämna massor som företagare utan istället ta betalt som utfyllnad någon annanstans (utan all miljö-formalia som ska till) är väl också något som kräver en viss kunskap och som asfaltbolaget gärna håller sig ifrån?
Deras affärsidé är väl tunnast möjligt och snabbt därifrån.
De ödelägger ingen extra tid eller kostnad på att hårdgöra underlaget.
Så att hitta någon som verkar lokalt och kanske redan är i närheten och arbetar och helt enkelt få dem att gräva ut och hårdgöra utan påstår jag blir både bäst och billigast.
Ju bättre förberedd ytan är inför asfalteringen desto lättare blir det för asfaltläggarna.
Det har jag respekt för men Facebook motsvarar gårdagens fysiska anslagstavla, tjötet i matbutiken och de små notiserna längst bak i papperstidningen. Är man inte en otroligt social person som pratar med alla man ser så missar man också tyvärr mycket av vad som sker i sin närhet. På gott och ont är det oftast där informationen publiceras.B Bo Berglund skrev:
Jag har Facebook men är lite av samma princip som dig, använder det bara för att söka information, jag har inga vänner där och gör aldrig några inlägg.
Man skall ta allt med en nypa salt men jag tycker det är en bra ingångsväg, man får en lista med tips som man kan arbeta vidare med.Tomtom79 skrev:
Att ha olika uppfattningar är helt ok. Men alla stora företag som NCC, Peab osv erbjuder alla dessa tjänster i egen regi. Dom asfalterar, dom har delvis även bergtäkt med kross och transport samt grävtjänst.lunnabo skrev:
Där har vi totalt olika uppfattningar.
Att gräva upp och frakta bort massor har egentligen absolut ingenting att göra med att lägga ut asfalt.
Lägga asfalt är en speciell kompetens med speciella maskiner.
Att schakta ut eller gräva bort 30 cm på en garageuppfart är inte särskilt speciellt.
Finns många olika typer av maskiner som kan göra det.
Att lägga upp massorna i två lastväxlarflak och köra iväg och tippa dem och ha med sig bärlager tillbaka har heller inte något alls med att lägga asfalt.
Du har helt enkelt inte någon etablering när du gräver ut eller schaktning av en garageuppfart.
Du kör dit med maskinen på lastväxlarflak och lastar av och börjar jobba..
Att gräva bort gammal asfalt och sen alla massor skulle jag nog säga kräver en grävmaskin. Frågar du ett företag som jobbar med grävning så tar dom runt 4000-5000 för etablering. Det inkluderar grävmaskin ut till platsen och tillbaka efter jobbet är klart. Så ja, etablering är det absolut. Har inom senaste 2 åren byggd först hus och senare garage. Har nog bra koll på dessa kostnader.
Att dela upp detta på olika företag medför nog stor risk att jobbet blir dyrare. 37 kvm grävning är inget stort jobb. Asfaltering av 37 kvm inte heller. Delar du upp det så är dessa företag mindre intresserad och tar kanske mer betald för det.
Är helt säker på att du inte har koll på kostnaden för att schakta av en uppfart alldeles oavsett att du byggt ett hus och ett garage på två år.D DanielSt81 skrev:Att ha olika uppfattningar är helt ok. Men alla stora företag som NCC, Peab osv erbjuder alla dessa tjänster i egen regi. Dom asfalterar, dom har delvis även bergtäkt med kross och transport samt grävtjänst.
Att gräva bort gammal asfalt och sen alla massor skulle jag nog säga kräver en grävmaskin. Frågar du ett företag som jobbar med grävning så tar dom runt 4000-5000 för etablering. Det inkluderar grävmaskin ut till platsen och tillbaka efter jobbet är klart. Så ja, etablering är det absolut. Har inom senaste 2 åren byggd först hus och senare garage. Har nog bra koll på dessa kostnader.
Att dela upp detta på olika företag medför nog stor risk att jobbet blir dyrare. 37 kvm grävning är inget stort jobb. Asfaltering av 37 kvm inte heller. Delar du upp det så är dessa företag mindre intresserad och tar kanske mer betald för det.
Bobcat på ca 3 ton på lastväxlaren och sedan är det inte ens två timmars jobb för bobcat att schakta ut.
Låter mer som att du inte har koll på vad saker idag kostar samt inte heller hur mycket tid vissa jobb kräver. Men du får gärna ha din åsikt.lunnabo skrev:
Om du tror att något företag gräver bort 37 kvm gammalt asfalt, forslar bort gammalt asfalt till deponi, gräver bort massa under, nytt grus och fixar grunden så det kan asfalteras för mindre än 20.000 då lever du nog kvar på 70-talet.
Bara 25 ton grus är med transport runt 8000-10000 kronor beroende på avstånd kan det bli ännu dyrare.
Så innan du påstår att jag inte har koll borde du kanske börja med att informera dig lite om dagens verklighet.
Du framstår som inkompetent när du i princip påstår att man ska ha "25 ton grus" som bärlager.D DanielSt81 skrev:Låter mer som att du inte har koll på vad saker idag kostar samt inte heller hur mycket tid vissa jobb kräver. Men du får gärna ha din åsikt.
Om du tror att något företag gräver bort 37 kvm gammalt asfalt, forslar bort gammalt asfalt till deponi, gräver bort massa under, nytt grus och fixar grunden så det kan asfalteras för mindre än 20.000 då lever du nog kvar på 70-talet.
Bara 25 ton grus är med transport runt 8000-10000 kronor beroende på avstånd kan det bli ännu dyrare.
Så innan du påstår att jag inte har koll borde du kanske börja med att informera dig lite om dagens verklighet.
Har du enbart använt din telefon när Du har grävt och schaktat?
Vad är det för hallucinationer DanielSt81 har fått?D DanielSt81 skrev:Låter mer som att du inte har koll på vad saker idag kostar samt inte heller hur mycket tid vissa jobb kräver. Men du får gärna ha din åsikt.
Siffrorna har du ju hittat på helt själv!
Jag har heller aldrig någonsin sagt något om att asfalten ska hanteras av företag.
Asfalten är så himla lätt att ta bort och dumpa på åvc.
Det sparar en bra slant.
Nej, DanielST81 du har aldrig hårdgjort någon yta alls. Du har inte koll på det.
Ok, nu visar du att du har noll koll. Du skrev tidigare ca 30 cm bärlager. När det är 37 kvm som du vill ha 30 cm djup så blir det runt 25 ton krossmaterial som används som bärlager. Om du inte vet vad bärlager är så får du läsa på.lunnabo skrev:
Kanske klarar sig med 23 ton så får du gärna dra av 300 kr från det beloppet jag skrev om det gör dig lyckligt 😂.
Jadu, du har visat i andra trådar att du inte tål när andra inte håller med dig. Då blir du personligt.lunnabo skrev:
Vad är det för hallucinationer DanielSt81 har fått?
Siffrorna har du ju hittat på helt själv!
Jag har heller aldrig någonsin sagt något om att asfalten ska hanteras av företag.
Asfalten är så himla lätt att ta bort och dumpa på åvc.
Det sparar en bra slant.
Nej, DanielST81 du har aldrig hårdgjort någon yta alls. Du har inte koll på det.
Att du säger att jag hittar på siffror bevisar bara att du inte har koll. Men så du lär dig något. Beställer du krossmaterial hem så är det alltid en timme för transport minst. Kostar mellan 1500-2000 per timme. Det blir två vändor vilket är minst två timmar. Runt 200 per ton. Kanske du kan räkna själv.
Om du läst någonting i tråden så skrev TS att han inte kan utföra jobbet på något sätt själv. Så asfalt och resten som schaktas ut måste nog tas bort av företag.
Du verkar varken läsa hela trådar eller har gjort något jobb själv i ditt liv.
Men med tanke på vad du har visat i andra trådar så kommer jag inte bemöta dig med något mer här i tråden eftersom jag vet att det är meningslöst. Jag vänder mig istället mot TS eftersom jag uppenbarligen kan hjälpa honom betydligt bättre än vad du kan eftersom jag tog in tre offerter förra året på det jobbet TS efterfrågar. Men du kanske vet bättre än alla företag som jobbar med det.
Jag hänger nog inte med i diskussionen. @lunnabo skriver:
Och sen menar du att det är fel att påstå att det behövs 25 ton grus som bärlager.lunnabo skrev:
När jag räknar på 300 mm kross över 37 kvm får jag dryga 20 ton, men det är väl tillräckligt nära 25 ton för att inte framstå som en inkompetent framtagen siffra? Vad är det jag missar?lunnabo skrev:
Jag har bett Asfaltgruppen om en mer detaljerad offert nu där de också tar med marksten i kanterna (det var inte med i ursprungliga offerten). De har ju ett Stockholms-kontor så jag antar att det funkar med dem.
Får se ifall de återkommer med en detaljerad offert nu, den första var efter att jag fyllt i deras frågeformulär för ett antal veckor sedan och där var det inte så mycket detaljfrågor.
Får se ifall de återkommer med en detaljerad offert nu, den första var efter att jag fyllt i deras frågeformulär för ett antal veckor sedan och där var det inte så mycket detaljfrågor.
Inte läst hela tråden men jäklar va de drog iväg i slutet..
Jag skulle ta någon lokal grävmaskinist att ta bort asfalten, grusa av och padda till för att sätta höjd. Minst 4cm, gärna 5. Löjligt snabbt jobb på futtiga 37kvm.
Det fixar någon lokal hjulgrävare med kärra på några timmar.
Sen skulle jag kontrollera vilken entreprenör som är din lokala/kommunens upphandlade, alt om et är några större jobb i närheten. Ta kontakt med dem när du har en färdigt markjobb, justerat och klart så kan de svänga in om de har några ton över någon dag. Blir absolut billigast.
4cm =ca 100kg/kvm.
Så du behöver max 5ton.
Det är gjort på någon timme för ett gäng att lägga.
Absolut inte kört med samma firma för båda delar som någon hemmapulare ovan tipsade om..
Jag skulle ta någon lokal grävmaskinist att ta bort asfalten, grusa av och padda till för att sätta höjd. Minst 4cm, gärna 5. Löjligt snabbt jobb på futtiga 37kvm.
Sen skulle jag kontrollera vilken entreprenör som är din lokala/kommunens upphandlade, alt om et är några större jobb i närheten. Ta kontakt med dem när du har en färdigt markjobb, justerat och klart så kan de svänga in om de har några ton över någon dag. Blir absolut billigast.
4cm =ca 100kg/kvm.
Så du behöver max 5ton.
Absolut inte kört med samma firma för båda delar som någon hemmapulare ovan tipsade om..
Nej, han har väl blivit utan vatten igen i sitt hus och börjar yra. Grannen brukar ju stänga av det i flera veckor.Alfredo skrev:
Jag hänger nog inte med i diskussionen. @lunnabo skriver:
Och sen menar du att det är fel att påstå att det behövs 25 ton grus som bärlager.
När jag räknar på 300 mm kross över 37 kvm får jag dryga 20 ton, men det är väl tillräckligt nära 25 ton för att inte framstå som en inkompetent framtagen siffra? Vad är det jag missar?
Som du skriver är det runt 20 ton men eftersom det komprimeras lite så blir det kanske dryga 22 ton. Eftersom han skrev den siffran 25 ton själv så tog jag den eftersom det ändå låg nära. Tänkte han blir helt virrig om jag skriver 22 ton. Men den skillnaden blir bara några hundra kronor.
TS var ju tydligt att han inte kan utföra arbetet själv. Och att anlita två olika firmor innebär också att ingen kommer ta något ansvar om det blir dåligt efter ett år. Dom kommer bara skylla på varandra och TS sitter i klistret. Men det är kanske bättre om man lyckas spara 200 kr på det hela. Lunnabo verkar vara expert.
Du menar att 4 cm tjockt bärlager räcker? Så kallar du andra hemmapulare? Herregud.B Bus1t skrev:Inte läst hela tråden men jäklar va de drog iväg i slutet..
4cm =ca 100kg/kvm.
Så du behöver max 5ton.