B
D DanielSt81 skrev:
Att dela upp detta på olika företag medför nog stor risk att jobbet blir dyrare. 37 kvm grävning är inget stort jobb. Asfaltering av 37 kvm inte heller. Delar du upp det så är dessa företag mindre intresserad och tar kanske mer betald för det.
Nää det stämmer inte. Ncc, peab osv har inga egna grävmaskiner. De tar in ue som de måste planera för osv.

Dessutom är avdelningarna som lägger asfalt inte alls sugna på grävjobb. Tvärtom.

Men vad vet jag- jobbar ju bara med en av de stora med detta😉

• Älska
lunnabo
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Du menar att 4 cm tjockt bärlager räcker? Så kallar du andra hemmapulare? Herregud.
Även om formuleringen är lite knasig så var det tjockleken på asfalten som det syftades på.

P Prodigys skrev:
Även om formuleringen är lite knasig så var det tjockleken på asfalten som det syftades på.
Han skrev ju 4 cm i samband med grävning och sen ditt med kross och padda. Hur ska man förstå det att tjockleken på asfalt menas? Läst igen och kommer inte fram till det ändå. Då måste man ju skriva tydligt.

D DanielSt81 skrev:
Han skrev ju 4 cm i samband med grävning och sen ditt med kross och padda. Hur ska man förstå det att tjockleken på asfalt menas? Läst igen och kommer inte fram till det ändå. Då måste man ju skriva tydligt.
Att folk som inte är insatta/kunniga inom asfalt och/eller anläggning inte förstår vad som menas med den formuleringen är jag med på men jag som har kunskapen vet vad som menas och förtydligade det för att hjälpa.

B
D DanielSt81 skrev:
Men gösses. Är man ett uns begåvad i detta förstår man att det är asfalt som avses.
Jag skriver det dessuom i stycket om asfalt.

D DanielSt81 skrev:
Du menar att 4 cm tjockt bärlager räcker? Så kallar du andra hemmapulare? Herregud.
Jag tolkar det mer som att **lämna** 4-5 cm ovanför bärlagret för asfalten....
Men jag vill ha en ansvarig för allt...

B
B Bo Berglund skrev:
Jag tolkar det mer som att **lämna** 4-5 cm ovanför bärlagret för asfalten....
Men jag vill ha en ansvarig för allt...
Förstår.. tyvärr är det som sagt väldigt litet jobb för ett asfaltsgäng- som behöver blanda in ue för grävning, lämna offert, kolla på plats osv så det är långt ifrån prio för de större aktörerna mitt i säsongerna.. med större menar jag tex NCC, Peab, Svevia, Veidekke osv. Därav svårt för dig att få ett pris..

Så jag hade då siktat på någon av de mindre som jobbar mer mot privatpersoner.. googla asfaltering i ditt område så kommer nog ett tiotal upp… dyrare men iallafall en aktör (även om det säkert är någon större aktör som lägger asfalten åt dig med ett fint påslag). Men 37 kvm kan man iofs handlägga så de kanske en mindre löser med..

B Bus1t skrev:
Men gösses. Är man ett uns begåvad i detta förstår man att det är asfalt som avses.
Jag skriver det dessuom i stycket om asfalt.
”Jag skulle ta någon lokal grävmaskinist att ta bort asfalten, grusa av och padda till för att sätta höjd. Minst 4cm, gärna 5. Löjligt snabbt jobb på futtiga 37kvm”

Om det är stycket om asfalt då vet jag inte längre. Det enda detta avsnitt handlar om är grävjobbet och förbereda marken. Det handlar nog mer om din begåvning att inte kunna uttrycka dig ordentligt.

B Bus1t skrev:
Förstår.. tyvärr är det som sagt väldigt litet jobb för ett asfaltsgäng- som behöver blanda in ue för grävning, lämna offert, kolla på plats osv så det är långt ifrån prio för de större aktörerna mitt i säsongerna.. med större menar jag tex NCC, Peab, Svevia, Veidekke osv. Därav svårt för dig att få ett pris..

Så jag hade då siktat på någon av de mindre som jobbar mer mot privatpersoner.. googla asfaltering i ditt område så kommer nog ett tiotal upp… dyrare men iallafall en aktör (även om det säkert är någon större aktör som lägger asfalten åt dig med ett fint påslag). Men 37 kvm kan man iofs handlägga så de kanske en mindre löser med..
Du verkar ha koll. Det är så svårt att få pris från stora aktörer för detta jobb, bara dumt att NCC redan har varit på plats hos TS och lämnat offert. Men kanske NCC i Stockholm är ett undantag och dom har inga andra jobb.

B Bo Berglund skrev:
Jag har bett Asfaltgruppen om en mer detaljerad offert nu där de också tar med marksten i kanterna (det var inte med i ursprungliga offerten). De har ju ett Stockholms-kontor så jag antar att det funkar med dem.
Får se ifall de återkommer med en detaljerad offert nu, den första var efter att jag fyllt i deras frågeformulär för ett antal veckor sedan och där var det inte så mycket detaljfrågor.
Se också till att det är ett fast pris då. Inte att dom sen kommer på plats och säger att det var mer än dom trodde och så säger dom då att det kostar mer. Tänker eftersom dom inte har varit på plats och det inte varit så detaljerad.

B
D DanielSt81 skrev:
Du verkar ha koll. Det är så svårt att få pris från stora aktörer för detta jobb, bara dumt att NCC redan har varit på plats hos TS och lämnat offert. Men kanske NCC i Stockholm är ett undantag och dom har inga andra jobb.
Hej Daniel. Jah ver inte vad du gör i tråden eller vad du försöker få fram? Är det att rädda ett skadat ego? Har inte läst hela tråden men något lär de va som gör dig så defensiv?
Hjälp ts istället.

Vill ts få det billigast så har jag föreslagit det mina 15 år i branchen lärt mig… Jag jobbar på ett av de stora företagen som kommit upp.
Ts förstod att det var 4-5cm asfalt som angavs- och tråden är för honom.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag hänger nog inte med i diskussionen. @lunnabo skriver:

Och sen menar du att det är fel att påstå att det behövs 25 ton grus som bärlager.

När jag räknar på 300 mm kross över 37 kvm får jag dryga 20 ton, men det är väl tillräckligt nära 25 ton för att inte framstå som en inkompetent framtagen siffra? Vad är det jag missar?
Grus som bärlager på uppfarten.

lunnabo lunnabo skrev:
Grus som bärlager på uppfarten.
Jaha, det var det du hängde upp dig på. Men om man lite slarvigt kallar typ 0-45, eller vad du anser lämpligt, för grus är det väl inte hela världen?

I vår vägförening har vi anlitat STS Asfalt med gott resultat.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jadu, du har visat i andra trådar att du inte tål när andra inte håller med dig. Då blir du personligt.
Att du säger att jag hittar på siffror bevisar bara att du inte har koll. Men så du lär dig något. Beställer du krossmaterial hem så är det alltid en timme för transport minst. Kostar mellan 1500-2000 per timme. Det blir två vändor vilket är minst två timmar. Runt 200 per ton. Kanske du kan räkna själv.
Om du läst någonting i tråden så skrev TS att han inte kan utföra jobbet på något sätt själv. Så asfalt och resten som schaktas ut måste nog tas bort av företag.
Du verkar varken läsa hela trådar eller har gjort något jobb själv i ditt liv.
Men med tanke på vad du har visat i andra trådar så kommer jag inte bemöta dig med något mer här i tråden eftersom jag vet att det är meningslöst. Jag vänder mig istället mot TS eftersom jag uppenbarligen kan hjälpa honom betydligt bättre än vad du kan eftersom jag tog in tre offerter förra året på det jobbet TS efterfrågar. Men du kanske vet bättre än alla företag som jobbar med det.
DanielSt81 kan använda telefonen för att beställa offerter.
3 gånger
Bus1t har däremot praktisk erfarenhet av arbetet.
Bus1t säger också att se till att fixa ytan med en entreprenör så att asfaltläggarna kan komma och göra klart.
DanielSt81 har andra tankar.

DanielSt81 vill ha 25 ton grus som bärlager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.