4 515 läst ·
107 svar
5k läst
107 svar
Hur hittar man pålitlig asfaltläggare i Järfälla med omnejd?
Jag har kollat med NCC också, och det kom ut en handläggare ganska fort och inspekterade min uppfart och föreslog lämpliga åtgärder. Han var väldigt trevlig och verkade professionell.P plv skrev:
När han skickade offerten så påpekade han att priserna gått upp rätt mycket den senaste tiden så att det han trodde på plats blev en del dyrare...
Jag har fått en offert från Asfaltgruppen som är lägre än de andra offerterna.V viklar03 skrev:Bara en liten varning.
Asfaltsgruppen ( [länk] )är ett seriöst företag som lägger väldigt mycket asfalt åt både privatpersoner, företag och Trafikverket.
"Svenska asfaltsgruppen" verkar vara en riktig skojare, tycker loggan påminner väldigt mycket om Asfaltsgruppens logga så han försöker nog rida på deras rykte och att folk ska tro att det är samma bolag.
De vill ha 46 712 inkl moms för jobbet...
Nu undrar jag ifall de "fuskar" i jämförelse med dem som vill ha t.ex. 65 700?
Asfaltgruppen verkar vara baserad i Östergötland, så de kanske räknar fel stockholms-priser?
Redigerat:
Asfaltsgruppen finns ju i Stockholm. Dom är utspridda på flera orter i Sverige. Men vilka offererade 65700? Var inte det utan moms?B Bo Berglund skrev:Jag har fått en offert från Asfaltgruppen Sverige AB som är lägre än de andra offerterna.
Asfaltgruppen verkar vara baserad i Östergötland, så de kanske räknar fel stockholms-priser?
Som jag skrev tidigare så borde asfalten ligga på 300-400 per kvm. Då hamnar du på runt 15000. Dubbla det för grus och utjämning/förberedelse för asfaltering. Blir 30000. Om du har specat på en offert borttagning av asfalt så har det ett hum om vad det kostar. Allt mellan 45000 - 60000 inkl moms hade jag ansett som ett rimligt pris. Allt som ligger över är i mina ögon orimligt. Dom stora som NCC och Peab kan inte ha stora prisskillnader beroende på vart i Sverige. Så killen från NCC du pratade med borde inte ligga över 400 per kvm inkl moms för asfaltering.
Men finns det bolaget ens?B Bo Berglund skrev:Jag har fått en offert från Asfaltgruppen Sverige AB som är lägre än de andra offerterna.
Vad är dess organisationsnummer ?
Edit
Det finns ett bolag med det namnet med organisationsnummer 556076-6403
Asfaltsgruppen hade förresten dyraste offerten jag fick. Dyrare än Peab och NCC. Så tror inte att det är någon fusk. Men dom ska speca detaljerad så du vet vad du får för priset. Annars går det aldrig att jämföra.
https://asfaltsgruppen.se/D Dilato skrev:
Första bolaget TS nämnde heter nästan likadant men är ett annat. Om du läser hela tråden så har jag skrivit vilka som ligger bakom det andra bolaget.
Nu skrev automatifyllaren in fel när jag gjorde inlägget senast. Skulle inte vara "Sverige AB" med...
Har redigerat det nu.
Det skall referera den här firman som är baserad i Östergötland och har webbadressen https://asfaltsgruppen.se/
Har redigerat det nu.
Det skall referera den här firman som är baserad i Östergötland och har webbadressen https://asfaltsgruppen.se/
Billigast blir det om du ser till att ytan är färdigt förberedd för asfalteringen.B Bo Berglund skrev:Jag har fått en offert från Asfaltgruppen Sverige AB som är lägre än de andra offerterna.
Du har uppenbarligen för dåligt bärlager idag eftersom det har blivit spår efter bilen.
Ska du få bra bärighet på uppfarten behöver du ha ca 30 cm bärlager.
Det innebär att du behöver ta bort material motsvarande två lastbilslass typ 25 ton och ersätta med nytt bärlager.
Som alltid när någon söker tips på hantverkare så är mitt råd att börja i lokala Facebookgruppen. Antingen använda sökfunktionen eftersom du nog inte är första som har ställt frågan eller själv göra ett inlägg. Rekommendation från flera grannar tycker jag är ett starkt argument.
Man ska dock vara lite vaken. I vår grupp i byn kommer frågor ibland om städhjälp eller byggare. Alltid kommer några svar från tillsynes nöjda kunder, men som jag vet är släkt, anställda och vänner till de som rekommenderasKvackatore skrev:
Men det blir väl knappast billigare att lägga ut detta arbete till något annat företag. Då är det nog billigare om dom som lägger asfalt gör det också eftersom det inte blir fler företag som tar betald för etablering.lunnabo skrev:
Billigast blir det om du ser till att ytan är färdigt förberedd för asfalteringen.
Du har uppenbarligen för dåligt bärlager idag eftersom det har blivit spår efter bilen.
Ska du få bra bärighet på uppfarten behöver du ha ca 30 cm bärlager.
Det innebär att du behöver ta bort material motsvarande två lastbilslass typ 25 ton och ersätta med nytt bärlager.
Där har vi totalt olika uppfattningar.D DanielSt81 skrev:
Att gräva upp och frakta bort massor har egentligen absolut ingenting att göra med att lägga ut asfalt.
Lägga asfalt är en speciell kompetens med speciella maskiner.
Att schakta ut eller gräva bort 30 cm på en garageuppfart är inte särskilt speciellt.
Finns många olika typer av maskiner som kan göra det.
Att lägga upp massorna i två lastväxlarflak och köra iväg och tippa dem och ha med sig bärlager tillbaka har heller inte något alls med att lägga asfalt.
Du har helt enkelt inte någon etablering när du gräver ut eller schaktning av en garageuppfart.
Du kör dit med maskinen på lastväxlarflak och lastar av och börjar jobba..
Har inte Facebook av princip. Inga asociala medier med automatiserat flöde...Kvackatore skrev:
Finns väl till och med risk att det är just det asfaltläggarna gör, hyr in någon annan att gräva ur, frakta bort och frakta dit nya massor. Möjligen slänger de själva på duk och paddar ner bärlagret så de vet att det blir rätt gjort och kan stå för garantin men har de bra kontakt med grävaren litar de på hans jobb.lunnabo skrev:
Där har vi totalt olika uppfattningar.
Att gräva upp och frakta bort massor har egentligen absolut ingenting att göra med att lägga ut asfalt.
Lägga asfalt är en speciell kompetens med speciella maskiner.
Att schakta ut eller gräva bort 30 cm på en garageuppfart är inte särskilt speciellt.
Finns många olika typer av maskiner som kan göra det.
Att lägga upp massorna i två lastväxlarflak och köra iväg och tippa dem och ha med sig bärlager tillbaka har heller inte något alls med att lägga asfalt.
Du har helt enkelt inte någon etablering när du gräver ut eller schaktning av en garageuppfart.
Du kör dit med maskinen på lastväxlarflak och lastar av och börjar jobba..
Just att gräva upp och frakta massor fram och tillbaka mellan olika byggen är väl en specialkompetens det med. Att slippa betala för att lämna massor som företagare utan istället ta betalt som utfyllnad någon annanstans (utan all miljö-formalia som ska till) är väl också något som kräver en viss kunskap och som asfaltbolaget gärna håller sig ifrån?