B Bo Berglund skrev:
Nu har jag blivit lite trött på asfalterings-fixning....
Fråga med anledning av ovanstående citat:

Om man i stället väljer att sätta marksten över infarten vad blir då kostnaden på ett ungefär?
Det handlar om en c:a 37 kvm infart som har gammal asfalt.
Så asfalten måste schaktas bort och underlaget förberedas för att bära bilar.
Sedan skall marksten sättas över ytan. Det är c:a 37-38 kvm det handlar om.

Några förslag på typisk kostnad?
Det kommer inte bli billigare än asfaltering med tanke på att asfalten måste bort. Materialet som behövs samt arbetstiden för stenläggningen. Men om du vill ha en snabb offert så vet jag någon som håller på med stenläggning även i Stockholm. Har varit hos mig och fixat en gång.

D DanielSt81 skrev:
Det kommer inte bli billigare än asfaltering
Jag har fått 2 förslag på asfalt nu och den ena var lite över 100 KSEK (dörrknackarna) medan den andra (känd asfaltfirma) hamnade på 98 KSEK för en 37 kvm uppfart.
Är det liknande kostnad med marksten tror du?

D
B Bo Berglund skrev:
Jag har fått 2 förslag på asfalt nu och den ena var lite över 100 KSEK (dörrknackarna) medan den andra (känd asfaltfirma) hamnade på 98 KSEK för en 37 kvm uppfart.
Marksten är trevligt och jag gillar vattengenomsläppligheten. Vi hade en nepalesisk/indisk stenläggare som var bra även om vi då tyckte det kostade en hel del. Vi betalade kanske 175000 för 175 m² på en höft. Men det var för 10 år sen.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Beror såklart lite på materialvalet. Men säg runt 10.000 för 37 kvm sten (kanske går att kommer lite under). Materialet för grundarbete. Grus och stenmjöl. Arbetet kommer nog ligger en bra bit över det beloppet för att lägga sten. Då är inte det som tillkommer för att ta bort asfalt osv med.
När du fick offerter för asfaltering, har dom då specat allt? Vore intressant att veta vad du fick för pris för själva asfaltering, att förbereda marken och tar bort gammalt asfalt samt omhändertar. Eller fick du bara en summa?
Jag tog som nämnd tidigare in offerter för asfaltering förra året. 80 kvm. Finns dock ingen asfalt där nu. Men dessa offerter låg runt halva priset av det du nämner.

Enkel marksten hos Bauhaus verkar gå loss på 230 Kr/m2, det blir 8500 SEK för uppfartens 37 kvm.

Jag fick följande pris för asfalten:
Rivning asfalt, jordschakt, bergkross, finjustering 1 st 39 000
Sättning av fris (Typ St Eriks Scala, Benders Metro) 1 st 7 500
100 kg/m2 ABT 11 70/100, Handläggning 1 st 19 240
Moms 25% 32 870
-------------------------------------------------------------------
96 610

Största posten verkar vara rivningen...

B Bo Berglund skrev:
Enkel marksten hos Bauhaus verkar gå loss på 230 Kr/m2, det blir 8500 SEK för uppfartens 37 kvm.

Moms 25% 32 870
96 610

Gatsten är vackrast.
Inte mest praktiska men ändå l IMG_20250624_103016992.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, handhuggna gamla svenska smågatsten och själva stensättningen.
2.500 kr per kvadratmeter.
Dvs 92.500 kr för 37 kvm

Fördelen med marksten är att man kan lägga den själv. Asfalt är svårare.

Rättelse. Jag gjorde underarbetet och min fru la stenen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Asfalt blir inte svindyrt om man gör allt utom att lägga själva asfalten själv. TS har väl bara bett om offert på hela rubbet.

RoTe RoTe skrev:
Asfalt blir inte svindyrt om man gör allt utom att lägga själva asfalten själv. TS har väl bara bett om offert på hela rubbet.
Jag har inga möjligheter att göra detta själv, varken kunnande eller kraft.

RoTe
B Bo Berglund skrev:
Jag har inga möjligheter att göra detta själv, varken kunnande eller kraft.
Då kostar det, oavsett om det är asfalt eller marksten/gatsten eller vad man nu gör. Billigast är att göra ingenting, näst billigast bort med asfalten och kör grus.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bara en liten varning.
Asfaltsgruppen ( https://asfaltsgruppen.se/ )är ett seriöst företag som lägger väldigt mycket asfalt åt både privatpersoner, företag och Trafikverket.
"Svenska asfaltsgruppen" verkar vara en riktig skojare, tycker loggan påminner väldigt mycket om Asfaltsgruppens logga så han försöker nog rida på deras rykte och att folk ska tro att det är samma bolag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:

Moms 25% 32 870
96 610

Ok. Det verkar saknas något i din offert eftersom 39000 + 7500 + 19240 blir 65740. Lägger man på 25% moms blir det 82175.

Men jag kan börja med att du fått ett rövarpris för själva asfalten. Mellan 300-400 inkl. Moms per kvm är rätt pris. Jag har tre offerter med det priset. Billigaste 319/kvm och dyraste 402/kvm. Du har fått 520/kvm utan moms.

Eftersom jag inte har gammalt asfalt kan jag inte säga något om det priset och kanske olyckligt att det blandas ihop med bergkross och finjustering. Kan bara säga att alla tar för mycket betald för krossmaterial. Det var specat i min offert och det hade jag själv kunnat köpa en del billigare. Men för själva kross och justering ligger mina offerter mellan 290-360 per kvm inkl moms.

Så med en rimlig offert borde du ligga runt 25000 inkl moms för själva asfalten och kross samt justering. Sen tillkommer rivning asfalt och fris samt bortforsling. Det borde rimligtvis inte hamnar på över 50000 inkl moms.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Förresten när du kollar på marksten måste du kolla att det är körbara marksten. Annars blir det bara problem. Kanske dom du sett är körbara?

B Bo Berglund skrev:
Återvänder till denna tråd:

Jag hittade ingen firma förra året som skulle kunna fixa min uppfart innan vintern. ☹️
De stora byggfirmorna var inte intresserade...
Så nu har jag fått kämpa med snöröjningen på en bucklig uppfart en vinter till, inte kul...

Men igår dök det upp en asfaltfirma och berättade att de skulle göra en "kampanj" i området där de sett att många garageuppfarter var i dåligt skick.
Det handlar alltså om att riva upp den gamla uppfarten (37 kvm) och sedan fixa underlaget, som har satt sig under åren (c:a 45+ år). Därefter lägga på ny asfalt på toppen.
Så det är ju vad jag varit ute efter ett tag nu.

Men då skulle jag vilja höra efter om det finns någon här som känner till och kan bedöma firman i fråga?
De heter "Svenska Asfaltgruppen AB" och ingår i en större organisation tillsammans med andra bolag.
Hemsidan finns här.
Är det någon här som känner till dem och kan bedöma deras kompetens?
De vill ha runt 100 KSEK för att fixa uppfarten, är det en rimlig kostnad?
Hej,
Jag bor också i Järfälla. När jag var ordförande i en tidigare samfällighet så anlitade vi NCC för att asfaltera en parkeringsplats, en mindre yta på ca 15kvm, de tog då cirka 1000 kr/kvm. Detta var dock ca 8-9 år sedan. Då gjorde iallafall NCC mindre jobb och var bra att ha att göra med, ofta samordnade de med större projekt i närheten. Det som gör asfalteringen dyr i Stockholm är att asfaltsverken ligger långt utanför stan, vilket gör att de därför gärna samordnar projekt.

https://www.ncc.se/vart-erbjudande/...MIpbGwydGGlAMVXgCiAx1vvh_TEAAYAiAAEgJEXPD_BwE

Angående Svenska Asfaltsgruppen så kan man inte hitta dem på Allabolag.se, vilket jag tycker är märkligt, de har heller ingen koncernnamn på den. Deras hemsida känns också lite generellt ”tunn”. Bilderna på deras referensprojekt är AI-genererade. Så jag skulle vara försiktig med att använda dessa utan att hitta bra referensprojekt som man kan se i verkligheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Ok. Det verkar saknas något i din offert eftersom 39000 + 7500 + 19240 blir 65740. Lägger man på 25% moms blir det 82175.
Otroligt!
Jag skrev av det de hade i offerten utan att kontroll-räkna själv!
Det är helt rätt att summan av de tre posterna blir 65740 och sen har jag bara lagt dit det momsbelopp som de skrivit utan att räkna på det själv! De skrev moms: 32870 när det skall vara 16435! Dvs de hade dubblat momsen!

Jag har nu kontaktat dem och de skall skicka ny offert med rätt moms.

• Gilla
  • Wow
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.