4 515 läst ·
107 svar
5k läst
107 svar
Hur hittar man pålitlig asfaltläggare i Järfälla med omnejd?
Det är en bra plan. Då håller asfalten längre när det finns kant. Och på höger sidan också mot kanten. Om du lägger kantsten så är det bra att gjuta dom i betong.B Bo Berglund skrev:På höger sida har grannen satt upp stående kantsten i tomtgränsen med en häck på hans insida.
Det har gjorts långt efter att asfalten lades ut, kanske 6-7 år sedan.
På vänster sida tänkte vi lägga en avgränsning mot gräsmattan med nån sorts smal kantsten för att asfalten skall få något att gå mot. Men det skall inte sticka upp utan vara i liv med asfalten, annars fastnar man ju där vid snöröjningen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 045 inlägg
Asfaltsgruppen som sådan är nog inte mer seriösa än andra dylika företag som åker runt och raggar kunder på det viset. Det är alltid kampanjer, du är utvald, tillfället återkommer ej som gäller........Är det inte asfalt så är det dräneringar, ommålningar, takbyten osv osv..........Generellt sett så är nog utförandena tveksamma. Många ggr dyker det upp tredjepartsföretag som ska göra själva jobbet.
De är väldigt på att man ska skriva på kontrakt men många ggr blir man "lurad" prismässigt. Det låter bra men i själva verket kanske andra lokala aktörer inte alls är nå dyrare.
De är väldigt på att man ska skriva på kontrakt men många ggr blir man "lurad" prismässigt. Det låter bra men i själva verket kanske andra lokala aktörer inte alls är nå dyrare.
På deras hemsida kan jag bara hitta Svenska Asfaltsgruppen men inget AB bakom. Kan inte säga om dom påstår att dom är AB.L lat skrev:
Jag förstår att ett bolag som har Solar i namnet kanske inte gör reklam för att lägga asfalt. Däremot är frågan varför man inte bildar ett till bolag eftersom även Solaradvantage ingår i en annan grupp. Är ju inte så svårt.
Jag är enig att det inte känns så seriöst. Och med tanke på deras ”kampanjpris” som är alldeles för högt blir det ännu mer oseriöst.
@Bo Berglund - du skriver väldigt tydligt att du vill ha asfalt, men jag slänger ändå in en fråga om du övervägt andra material? Sten är vackert och kanske inte så hemskt dyrt på en så liten yta. Annars är ju grus (typ ärtsingel 8-12) väldigt smidigt och ger lite liv till ytan, på ett sätt som asfalt inte gör. Smidigt för dräneringen också när det regnar, vid biltvätt, etc.
Angående kanterna:
Vi har bestämt oss för att använda relativt små betongstenar 5x10x20 cm och lägga kanten mellan asfaltytan och gräsmattan så att stenarna kommer i liv med asfalten.
På andra sidan mot grannen lägger vi en kant med samma sten direkt mot hans stenar så att vi inte kan anklagas för att kladda upp asfalt på hans "mur".
Då blir det en smal betong-kant utanför asfalten på den sidan.
Om en vecka skall en projektör från NCC i Solna komma över och inspektera för att ge en offert.
Jag får höra vad det kostar med kantsten-läggningen också. Det är ju bäst att det görs i samband med allt det andra.
Men det blir nog svårt att nå upp till de 100.000 som dörrknackarna vill ha...
Angående grus som alternativ:
Vi hade grus från början men det är inget vi vill ha igen.
Plattor i stället?
En del grannar lade plattor i stället men det ser ännu värre ut när det börjat bli "buckligt" genom sättningar där man kör bilen.
Vi har bestämt oss för att använda relativt små betongstenar 5x10x20 cm och lägga kanten mellan asfaltytan och gräsmattan så att stenarna kommer i liv med asfalten.
På andra sidan mot grannen lägger vi en kant med samma sten direkt mot hans stenar så att vi inte kan anklagas för att kladda upp asfalt på hans "mur".
Då blir det en smal betong-kant utanför asfalten på den sidan.
Om en vecka skall en projektör från NCC i Solna komma över och inspektera för att ge en offert.
Jag får höra vad det kostar med kantsten-läggningen också. Det är ju bäst att det görs i samband med allt det andra.
Men det blir nog svårt att nå upp till de 100.000 som dörrknackarna vill ha...
Angående grus som alternativ:
Vi hade grus från början men det är inget vi vill ha igen.
Plattor i stället?
En del grannar lade plattor i stället men det ser ännu värre ut när det börjat bli "buckligt" genom sättningar där man kör bilen.
Nu har jag blivit lite trött på asfalterings-fixning....B Bo Berglund skrev:
Fråga med anledning av ovanstående citat:
Om man i stället väljer att sätta marksten över infarten vad blir då kostnaden på ett ungefär?
Det handlar om en c:a 37 kvm infart som har gammal asfalt.
Så asfalten måste schaktas bort och underlaget förberedas för att bära bilar.
Sedan skall marksten sättas över ytan. Det är c:a 37-38 kvm det handlar om.
Några förslag på typisk kostnad?