102 227 läst ·
174 svar
102k läst
174 svar
Hur har vi byggt våra fristående bastuar?
Mina funderingar om "glesgolv" :
+ Du kan drälla hur mycket vatten som helst.
+ Det blir frisk luft i bastun.
+ Förbränningsluften till kaminen tar aldrig slut.
- Det kan bli lite kallt om fötterna om man har fötterna på golvet länge och det är många minusgrader ute. En liten fotpall hjälper mot det kalla.
För mig var valet lätt ! 3 st + och bara 1 minus (se inlägg #2 m.fl i tråden).
+ Du kan drälla hur mycket vatten som helst.
+ Det blir frisk luft i bastun.
+ Förbränningsluften till kaminen tar aldrig slut.
- Det kan bli lite kallt om fötterna om man har fötterna på golvet länge och det är många minusgrader ute. En liten fotpall hjälper mot det kalla.
För mig var valet lätt ! 3 st + och bara 1 minus (se inlägg #2 m.fl i tråden).
Redigerat:
Om den ska vara kallställd så skulle jag skippa isolering. Men det råder två oförenliga åsikter om det.
Jag har också min byggttåd här i tråden.
Spont, vindpapp, luftspalt o bastupanel. Hälften bastu o hälften relax.
Glesgolv av sibirisk lärk. Harvia M3.
Blir synnerligen varmt
Jag har också min byggttåd här i tråden.
Spont, vindpapp, luftspalt o bastupanel. Hälften bastu o hälften relax.
Glesgolv av sibirisk lärk. Harvia M3.
Blir synnerligen varmt
Sibirisk lärk får jag spana in. Hur ”glest” har ni satt era glesgolv, sätter ni det dikt an och räknar med att det krymper med tiden?S Saelen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 794 inlägg
Det låter som väldigt mycket isolering i mina öron. Jag gick från noll till tio cm i taket nu i somras och det gjorde en enorm skillnad. Det snabbade på uppvärmningen, men framför allt gjorde det att värmen varade längre och att det lätt blev för varmt. Har fått lära mig elda försiktigare.M M_H skrev:
Nu ser jag iofs. inte ved som en kostnad, men även om man gör det tycker jag att det låter som väldigt mycket isolering.
HejS Saelen skrev:
Undrar om du inte heller har isolering i taket. Håller värmen då och hur lång tid tar det att bli riktigt varmt?
Tack//Ulrika
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 794 inlägg
Nej. Bara i taket blir det 70 % mer. Sen tillkommer väggarna. Och man ska få plats med så mycket isolering också, vilket ställer krav på grovlek på såväl takbjälkar som stående reglar.Alfredo skrev:
Ja, det kräver även virkesdimensioner som är rejäla. Nu drar jag dimensioner ur minnet, men jag tror det skulle kräva minst en tum mer på varje ledd jämfört med vad jag byggde med. Kanske två i taket.Alfredo skrev:
Jag tror förstås inte att det gör någon skada, men jag tror att kostnaden skulle vara mer än bara isoleringen. Och jag tror som sagt att nyttan vore begränsad. Att värma upp 8–15 kbm bastu eller hur stort man nu bygger är inte en så stor grej. Och relaxen skulle jag säga klarar sig bra på spillvärme från bastun.
Edit: Minnet svek mig. Jag byggde faktiskt med just de dimensioner som det pratas om för isolering. I alla fall vad gäller tak och ytterväggar.
Det blir riktigt varmt ändå, jag lovar.U Ulrika8 skrev:
Lätt att få upp tempen till 80-90 grader på kring 45 min om man eldar lugnt.
Vintertid tar det 15-20 min extra.
Som några skriver ovan, med isolering så hade även jag fått hålla igen då det hade blivit för varmt.
Fördelen som jag tycker överväger är att det inte finns något som kan mögla.
Låter bra. Tack!S Saelen skrev:Det blir riktigt varmt ändå, jag lovar.
Lätt att få upp tempen till 80-90 grader på kring 45 min om man eldar lugnt.
Vintertid tar det 15-20 min extra.
Som några skriver ovan, med isolering så hade även jag fått hålla igen då det hade blivit för varmt.
Fördelen som jag tycker överväger är att det inte finns något som kan mögla.
Klicka här för att svara