Hej!

Vi bor i ett nybyggt hus, bara 8 månader gammalt. Sedan en tid tillbaka har vi haft problem med ett surrande ljud i en av väggarna, som delar vägg med elskåpet på utsidan.

Problemet:
  • Ljudet är ett ihållande surr, som uppkommer sporadiskt. Det låter vissa dagar, andra inte.
  • Det låter bara på insidan i samma vägg/hörn, aldrig från utsidan.
  • När jag drar ut L1-fasen i elskåpet upphör ljudet omedelbart. Att bryta huvudströmmen i elskåpet på insidan av huset hjälper inte.
  • Inget utöver det vanliga i huset (värmepump, kyl, frys, etc.) har varit igång när ljudet uppkommit.
Vi kontaktade byggherren när det lät första gången. De skickade en elektriker som tilläggsisolerade elrören, med gissningen att detta skulle lösa problemet. Nu har det dock börjat låta igen, vilket visar att isoleringen inte var lösningen.

Länk till ljudinspelning av ljudet finns här

Mina frågor är:
  1. Är det någon som har upplevt ett liknande problem, och vad var i så fall orsaken?
  2. Kan surrandet tyda på någon specifik typ av fel i ett nybyggt hus?
  3. Har någon tips på vad vi kan be byggherren att undersöka härnäst för att hitta källan till felet?
  4. Finns det någon risk med att låta det vara tills de hittar felet, eller är det något som bör lösas omgående?
Vi förstår att det är svårt att svara på dessa frågor, men all info och hjälp vi kan få är mycket välkommen!

daydo daydo skrev:
med elskåpet på utsidan.
Detta är mätarskåpet förmodar jag, där det inte finns någon annan elektronik än elmätaren?
daydo daydo skrev:
När jag drar ut L1-fasen i elskåpet upphör ljudet omedelbart.
Med L1-fas menar du den översta mätarsäkringen, eller?
Menar du att ljudet inte försvinner när du bryter någon av de andra två säkringarna?
daydo daydo skrev:
Att bryta huvudströmmen i elskåpet på insidan av huset hjälper inte.
Detta är alltså elcentralen i huset?
Finns det flera utgående huvudledningar från mätarskåpet, t.ex till ett garage?
daydo daydo skrev:
De skickade en elektriker som tilläggsisolerade elrören,
Kan du förklara mer vad han gjorde, vilka rör, var?

Det enda som rimligen kan surra är elmätaren. Men då bör ni höra det även från utsidan.

Och normalt när folk klagar på surr så finns det en "elak" belastning inblandad som triggar surret, t.ex en LVP men det kan vara i stor vilken elektronisk apparat som helst.

Så utifrån din beskrivning så är det elmätaren som surrar, fast endast när den får ström via L1.

Tack för du tog dig tiden att läsa och svara!
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta är mätarskåpet förmodar jag, där det inte finns någon annan elektronik än elmätaren?
Ja, stämmer.
Med L1-fas menar du den översta mätarsäkringen, eller?
Menar du att ljudet inte försvinner när du bryter någon av de andra två säkringarna?
Japp, stämmer.
Detta är alltså elcentralen i huset?
Finns det flera utgående huvudledningar från mätarskåpet, t.ex till ett garage?
Ja, elcentralen i huset. Från mätarskåpet på utsidan går det även el till ett förråd och laddbox. Förrådet har bara en lampa och ett eluttag (inget inkopplat) och laddboxen har aldrig använts då vi inte har någon elbil än. Jag har även testat att bryta strömmen till dessa via brytaren i mätarskåpet, hjälpte inte.
Kan du förklara mer vad han gjorde, vilka rör, var?
Dom rör som är synliga/sticker ut i mätarskåpet har han tilläggsisolerat genom att lägga någon vit "smet" (ursäkta benämningen).
Det enda som rimligen kan surra är elmätaren. Men då bör ni höra det även från utsidan.
Ja, detta var min initiala tanke också men som du själv skriver är det jätteskumt att det inte låter på utsidan. Eller så är det bara så att det hörs mindre ute pga andra bakgrundsljud...
Och normalt när folk klagar på surr så finns det en "elak" belastning inblandad som triggar surret, t.ex en LVP men det kan vara i stor vilken elektronisk apparat som helst.
Kan detta hända även mitt under natten när ingen elektronisk apparat har kopplat in eller slagits på? (förutom dom som alltid är igång FVP, kyl, frys etc)
Så utifrån din beskrivning så är det elmätaren som surrar, fast endast när den får ström via L1.
Det är samma bedömning som jag fick av elektrikern som var ute på jour mitt i natten. Kan det vara så även om det inte hörs på utsidan? Om vi säger att det är så, vad har vi för alternativ att lösa detta? Är det husbyggaren som får åtgärda det isåfall i och med att huset är byggt Nov 2024?

Om mätaren behöver bytas så är det nätägaren som måste övertygas. Det lär inte bli lätt.

Men det är extremt konstigt om mätaren bara hörs på insidan av väggen, inte från mätaren själv om man lyssnar i skåpet.

Och det är också väldigt konstigt att det låter även om alla förbrukare är avstängda, när du bröt med huvudbrytsren. Ljud uppstår ibland när stora strömmar går igenom ex en reläspole, eller liknande, det behövs ett magnetfält som bara uppstår när ström passerar.

Det kan också bli ljud om en spänningssatt kabel kommer i vibration för att den inte är i "spänn". Jag har fått bort ljud genom att bara dra i trådarna en aning. I detta fallet skulle det också kunna finnas en lös plåtbit eller liknande där ljudet uppstår.

Jag hade börjat med att bryta strömmen i mätarskåpet en och lossa på inkommande ledare till centralen inne i huset, sedan kan man dra lite i dessa för att ändra deras positioner i röret in. Prova att slå på spänningen igen utan att ansluta ledarna i centralen. Finns ljudet kvar? I så fall är problemet bortom vad en elektriker kan hjälpa dig med också, om de inte får öppna elmätaren och plomberingen av mätarskåpet.

Ovdimus
daydo daydo skrev:
Hej!

Vi bor i ett nybyggt hus, bara 8 månader gammalt. Sedan en tid tillbaka har vi haft problem med ett surrande ljud i en av väggarna, som delar vägg med elskåpet på utsidan.

Problemet:
  • Ljudet är ett ihållande surr, som uppkommer sporadiskt. Det låter vissa dagar, andra inte.
  • Det låter bara på insidan i samma vägg/hörn, aldrig från utsidan.
  • När jag drar ut L1-fasen i elskåpet upphör ljudet omedelbart. Att bryta huvudströmmen i elskåpet på insidan av huset hjälper inte.
  • Inget utöver det vanliga i huset (värmepump, kyl, frys, etc.) har varit igång när ljudet uppkommit.
Vi kontaktade byggherren när det lät första gången. De skickade en elektriker som tilläggsisolerade elrören, med gissningen att detta skulle lösa problemet. Nu har det dock börjat låta igen, vilket visar att isoleringen inte var lösningen.

Länk till ljudinspelning av ljudet finns här

Mina frågor är:
  1. Är det någon som har upplevt ett liknande problem, och vad var i så fall orsaken?
  2. Kan surrandet tyda på någon specifik typ av fel i ett nybyggt hus?
  3. Har någon tips på vad vi kan be byggherren att undersöka härnäst för att hitta källan till felet?
  4. Finns det någon risk med att låta det vara tills de hittar felet, eller är det något som bör lösas omgående?
Vi förstår att det är svårt att svara på dessa frågor, men all info och hjälp vi kan få är mycket välkommen!
Lös anslutning i någon fasledare eller kopplingspunkt kan ge upphov till brum, annars är nog som de säger mätaren. Om du inte har någon liten trafo, relä eller kontaktor, men det tyckte jag du skrev att du inte hade. Att det ör sporadiskt kan bero på att ljudet bara uppstår vid viss belastning eller när nätspänningen ligger inom ett visst intervall

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
@hempularen @pacman42 @Ovdimus

Tack för att ni tog er tiden att svara.

Jag får helt enkelt ta upp "kampen" med husbyggaren och se vad dom säger.
Jag uppskattar era svar! Ger mig lite mer kött på benen i kommande konversationer med husbyggaren (eller kanske nätägaren).

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
Mycket troligt att det är elmätaren, finns en hel del komponenter i dom som kan brumma.
För att säkerställa att så är fallet kan du köpa en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...MIppzFxp2CjwMVPwuiAx3kEx-bEAQYASABEgJTK_D_BwE

Det är smidigt när man vill lokalisera diffusa ljud, så det är inte bortkastade pengar. Man har nytta av dem till mycket.

Tänk bara på att inte använda den direkt på spänningsförande delar, eller i närheten av dem. ;)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Mycket troligt att det är elmätaren, finns en hel del komponenter i dom som kan brumma.
För att säkerställa att så är fallet kan du köpa en sån här:

[länk]

Det är smidigt när man vill lokalisera diffusa ljud, så det är inte bortkastade pengar. Man har nytta av dem till mycket.

Tänk bara på att inte använda den direkt på spänningsförande delar, eller i närheten av dem. ;)
Tack för din input.

Det var ett spännande förslag som jag inte tänkt på alls. Har du lust att förklara lite mer vart jag borde lyssna av iom att det inte ska vara direkt på/närheten av spänningsförande delar? Det låter som att den inte ska användas i mätarskåpet. Eller finns det några komponenter/delar jag kan sätta den mot?

S
daydo daydo skrev:
Tack för din input.

Det var ett spännande förslag som jag inte tänkt på alls. Har du lust att förklara lite mer vart jag borde lyssna av iom att det inte ska vara direkt på/närheten av spänningsförande delar? Det låter som att den inte ska användas i mätarskåpet. Eller finns det några komponenter/delar jag kan sätta den mot?
Med spänningsförande delar menar jag sådant som är blottlagt, dvs. när man tex. avlägsnat kapslingar med mera. Det är ett oisolerat "metallspröt" på de där, så det är lätt hänt att man kan kortsluta saker.

Det går således alldeles utmärkt hålla den direkt mot elmätaren, så länge du inte riskerar komma åt en spänningsförande metalldel.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Har du en mätare där du kan se förbrukning per fas så notera hur mycket belastning som varje fas har när det låter.

• Gilla
daydo och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du en mätare där du kan se förbrukning per fas så notera hur mycket belastning som varje fas har när det låter.
Med tanke på att det inte ger sig, även om han bryter strömmen vid elcentralen i huset, så är det ju oavsett belastning.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tror att problemet löser sig om man släpper på skruvarna som mätaren är monterad med och sen sätter gummibrickor bakom mätaren innan man sätter tillbaks den.

Vibrationerna från själva mätaren är säkert inte så högljudda, men när de fortplantas in i skåpet så blir det som en resonanslåda.

Jag hade definitivt provat gummibrickor som distanser för elmätaren.

• Gilla
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.