S Saelen skrev:
Har ju en tråd sedan tidigare om hur jag gjorde som kanske ger lite tips..

[länk]
Snyggt bygger ✌️👌 funkar belysning fortfarande? Tänkte nog belysa min på liknande sätt.

S
Belysningarna funkar alldeles utmärkt

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Tips är väl att lägga insektsnät under trallen...
Samlar inte det väldigt mycket lort som sätter igen springorna?

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Belysningarna funkar alldeles utmärkt
Jag har fler frågor angående. Din bastubelysning men jag ställer dom i din tråd! 👌✌️

• Gilla
Saelen
  • Laddar…
F Flygplats_Teknikern skrev:
Ja jag tänkte på konstruktionen i taket med isolering och spalter. Men gärna bilder på allt.. du kan skicka privat meddelande om du inte vill skapa inlägg med bilder 👌
Jag går ut och tar lite bilder till dig imorgon och skickar PM. Men kort sammanfattat så har jag, utifrån räknat:
Plåt, läkt, papp, Råspont, luftspalt, 95mm stenulli-solering, (110 reglar), luftspalt, läkt, panel.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
F Flygplats_Teknikern skrev:
Uppdaterar detta inlägg vartefter.
Det går som du kanske redan märk inte att göra det, utan inlägg låses efter några timmar. Men starta gärna en egen byggtråd. Vi är många som gärna följer sådana.

• Gilla
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det går som du kanske redan märk inte att göra det, utan inlägg låses efter några timmar. Men starta gärna en egen byggtråd. Vi är många som gärna följer sådana.
Aha! Nä inte testat än men då gör jag så 👌

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
  • Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
S
Snyggt och snabbt jobbat!

• Älska
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
B beerfueled skrev:
Även om det känns avlägset så kom det lite mildväder i november så jag fick på takpappen och vindskivor. Använde värmepistol på skarvarna i pappen och det gick ihop fint.

Sedan dess har även fönster kommit på plats. Lilla fönstret är ett vanligt öppningsbart. Stora fönstren är härdat isolerglas som jag monterat direkt i väggen. De står på glasklossar, invändigt sitter en list i planhyvlad furu och på utsidan glaslister i plast av typen Primo Fibercore som jag köpt tillsammans med glaset från interglas.se.

Jag lade också slätsponten som golv (skruvad dolt) och behandlade med Supi golvolja. Vi kommer att torrbasta så jag hoppas att golvet ska hålla. Annars bör man lägga trall med springor.

I bastudelen har jag byggt isolerat innertak. Tanken var att ta råspont men jag hittade inte tillräckligt fina bitar på brädgården så på just den delen "lyxade" jag till det med bastupanel. Och sen sågade jag direkt ett stort hål för skorstenen 🤣

[bild]
[bild]

Kaminen Harvia M2 monterades med Harvias stålskorsten, bottenplatta och skyddsvägg (minskar skyddsavståndet till 50mm). Fick t.o.m. tag på sotaren snabbt och fick det hela godkänt. Kommunen var också snabba med slutbesked.

[bild]
[bild]

Glasdörr ("Cello" från K-Rauta) mellan bastu och relax är också på plats, så nu saknas bara lavar, lite lister och så småningom lite belysning. Sen ska jag ta en öl och se på solnedgången och förhoppningsvis lite av stjärnhimlen här:

[bild]
Hej
Tack för superbra tråd!
Funderar på att bygga precis som du gjort.
Nyfiken på om din fina bastun är klar. Och hur fungerar den? Håller den värmen och hur lång tid tar det att värma upp den.
Tack /Ulrika

• Gilla
beerfueled
  • Laddar…
U Ulrika8 skrev:
Hej
Tack för superbra tråd!
Funderar på att bygga precis som du gjort.
Nyfiken på om din fina bastun är klar. Och hur fungerar den? Håller den värmen och hur lång tid tar det att värma upp den.
Tack /Ulrika
Tack själv! Jo den blev klar omkring när jag skrev det där inlägget, så den har varit i drift ett par år nu. Den har använts relativt mycket (det är ju vid stugan så vi är inte där hela tiden, men den används mycket när vi är där) och året om.

Även vid 10 minus får man den varm på en timme om man eldar med lite drag. Så isolering förutom i taket är helt klart overkill om man inte bor i kallare klimat.

Golvet har hållit fint fast vi även blaskat en del vatten, främst sommartid då förvisso, och med svart takpapp och stora fönster blir det varmt bara av solen så det blir snustorrt.

Några småsaker att anmärka på:

Trät rör sig en del, typ mellan årstider, vilket främst märks genom att jag får justera dörrlåset till bastudörren fram och tillbaka så den håller sig stängd men ändå går lätt att stänga. Grannen som har en knuttimrad byggsats från fabrik har dock samma problem så det verkar inte bero specifikt på konstruktionen.

Jag har inte lyckats borra försänkningen för skruvarna mellan de horisontella brädlagren i väggarna tillräckligt djupt överallt. Det gör att skruven inte kommit tillräckligt långt ned så att den gängade delen bara sitter i den undre brädan så att den övre brädan kan glida på skruvens släta del. Det gör att nu när trät torkat ytterligare så kan inte lagren sjunka ihop, utan det glipar i sponten på sina ställen. Dock inte så mycket att det är springa ut, så det är mest kosmetiskt. Jag tänkte inte ens på detta då jag byggde, så det var okunskap snarare än slarv. Jag tänkte på att det antagligen skulle torka och sjunka ihop (så jag såg till att det fanns extra plats ovanför de stora fönstren så att inte brädan över skulle sjunka ned och vila på glaset), men jag tänkte inte på att det skulle riskera att "stå på gängen" i skruvarna.

Jag skulle också ha rest tillfälliga reglar I hörnen och framförallt vid mellanväggen när jag byggde. Jag ville ju inte ha några vertikala reglar av estetiska skäl och för att väggarna är självbärande. Men det hade varit enklare att få det rakt om jag haft något att stötta mot när jag skruvade. Nu gjorde jag lager för lager och riktade med ett långpass, men det kröp ändå iväg så att framförallt mellanväggen blev lite "bångnad". Så jag fick ta ur el del skruv som jag skruvat in genom långsidorna, rikta upp och skruva om. Det hade varit enklare och blivit rakare om jag ställt en regel där och sedan tagit bort den när väggen var rest.

Redigerat:
  • Gilla
Ulrika8
  • Laddar…
Såååå tacksam för dina utförliga svar!!
Toppen med så detaljerade tips o tricks. Blir det en likadan bastu så ska jag skicka en bild när den är klar 🤩
Tack igen och njuuut din bastu!

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.