95 109 läst ·
135 svar
95k läst
135 svar
Hur har vi byggt våra fristående bastuar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som byggt bastu med glesgolv och förrum; Borde man kanske isolera golvet i förrumet, eller blir det ändå tillräckligt uppvärmt från bastuvärmen på vintern? Bygger så golvet ändå är lättbytt inifrån, både om det obehandlade bastugolvet behöver bytas ut i framtiden, samt om jag vill lägga till isolering i förrummet i efterhand (om jag nu inte väljer att göra det direkt) Väggar och tak isoleras med 95mm isolering iallafall. Och bastufolie hoppas över då den kommer stå kallställd när det inte bastas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker det fungerar även på vintern, men då har jag också en IR-värmare på väggen, som även strålar ner på golvet, så det värms lite. Jag använder min bastu ( vid sommarstugan) bara sporadiskt på vintern och använder relaxavdelningen då bara för ombyte, vilket ju går ganska snabbt. Om du tänker sitta i relax längre tider, så tror jag att ett helt golv är bättre.Davidbagare skrev:
Produkter som diskuteras: "IR-värmare"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Logga in
Skapa konto
Frågan är om jag ska spika, skruva eller försöka få till dold infästning mot golvreglarna? Nån som har tips? Skruvhuvudena borde inte bli varma i golvnivå, men vill ju att det blir lite snyggt med
Jag skruvade mina golv ( se inlägg #2 i denna tråd) och det har fungerat bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har liknande trossbotten i bastustugan med den skillnaden att det är oljehärdad masonit i botten.
Men..
Jag lade ut en tjock presenning på marken för att minimera markfukten.
På 4? År så har jag inte haft några mögelproblem alls.
Stugan är kallställd större delen av året och nyttjas endast under älgjakten.
Men..
Jag lade ut en tjock presenning på marken för att minimera markfukten.
På 4? År så har jag inte haft några mögelproblem alls.
Stugan är kallställd större delen av året och nyttjas endast under älgjakten.
Finns en tråd om mitt bygge av en "timrad" bastustuga här: https://www.byggahus.se/forum/threads/koka-stuga-pa-en-spik.377419/
Ni som kör med trallgolv i bastun, ingen som haft problem att det växer in ogräs genom springorna? Jag har en plan att bygga en bastu på markskruvar och helst inget under men tänkte om jag kommer ha ett växthus mellan springorna om ett par år... Skulle kunna slänga ut en markduk och lite grus men skönt att slippa.
Produkter som diskuteras: "markskruvar"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Jag byggde en enkel sluten grund av lecasten på grusbädd och har inte haft några problem med varken ogräs, spillvatten hantering eller tillluft till bastun.G Gullliver skrev:Ni som kör med trallgolv i bastun, ingen som haft problem att det växer in ogräs genom springorna? Jag har en plan att bygga en bastu på markskruvar och helst inget under men tänkte om jag kommer ha ett växthus mellan springorna om ett par år... Skulle kunna slänga ut en markduk och lite grus men skönt att slippa.
Jag har aldrig haft det problemet och då vår bastu har vagnsunderrede har den stått på tre olika ställen längre perioder. Det växer inget under men hade jag inte haft vagnsunderrede hade jag nog lagt ut en markduk och några spadar grus för peace of mind.G Gullliver skrev:Ni som kör med trallgolv i bastun, ingen som haft problem att det växer in ogräs genom springorna? Jag har en plan att bygga en bastu på markskruvar och helst inget under men tänkte om jag kommer ha ett växthus mellan springorna om ett par år... Skulle kunna slänga ut en markduk och lite grus men skönt att slippa.