Davidbagare
Träramarna för en byggnad är resta på en gård. I förgrunden finns en skottkärra och byggmaterial. Solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första väggarna resta. Har en vinkel på bastudelen som jag inte riktigt är är överrens med hur jag ska få till på ett helt hundra sätt med tak och annat. Men det löser sig säkert utmed vägen. Har en målbild, men inga direkta ritningar. Tar det längst byggets gång.

Davidbagare
Ni som byggt bastu med glesgolv och förrum; Borde man kanske isolera golvet i förrumet, eller blir det ändå tillräckligt uppvärmt från bastuvärmen på vintern? Bygger så golvet ändå är lättbytt inifrån, både om det obehandlade bastugolvet behöver bytas ut i framtiden, samt om jag vill lägga till isolering i förrummet i efterhand (om jag nu inte väljer att göra det direkt) Väggar och tak isoleras med 95mm isolering iallafall. Och bastufolie hoppas över då den kommer stå kallställd när det inte bastas.

Davidbagare
Byggprojekt med reglar och råspont på taket, utsprång på cirka 30 cm runt byggnaden. Omkringliggande trädgårdslandskap.
Skapa konto
Alla reglar på plats, och nu har råsponten på taket börjat komma på. Blir ett utsprång på ca 30 cm runt om hela byggnaden.

Davidbagare
Byggprojekt av träkonstruktion med råspont och underlagspapp, stege lutad mot ett träd och diverse verktyg och material på marken.
Skapa konto
Trästomme av en pågående byggkonstruktion med råspont och underlagspapp, omgiven av träd och buskar på en gräsmatta.
Skapa konto
Råsponen på, och underlagspapp på det. Bökiga vinklar att lägga pappen, men lite lapptäcke och en tub med tätningsfog så blev det tätt (två dygns regn fick bygget att visa färg ganska omgående efter det va lagt)

• Gilla
Ivan1881 och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Ni som byggt bastu med glesgolv och förrum; Borde man kanske isolera golvet i förrumet, eller blir det ändå tillräckligt uppvärmt från bastuvärmen på vintern?
Jag tycker det fungerar även på vintern, men då har jag också en IR-värmare på väggen, som även strålar ner på golvet, så det värms lite. Jag använder min bastu ( vid sommarstugan) bara sporadiskt på vintern och använder relaxavdelningen då bara för ombyte, vilket ju går ganska snabbt. Om du tänker sitta i relax längre tider, så tror jag att ett helt golv är bättre.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Hyvlade och slipade plankor av vanlig ytterpanel, redo för användning som glesgolv i bastu.
Skapa konto
Hyvlat av de vassa kanterna och slipat den hyvlade sidan på vanlig ytterpanel 22x95. Blir glesgolv i bastun. Känns släp å fin att gå på nu.

Frågan är om jag ska spika, skruva eller försöka få till dold infästning mot golvreglarna? Nån som har tips? Skruvhuvudena borde inte bli varma i golvnivå, men vill ju att det blir lite snyggt med :)

• Gilla
nochl
  • Laddar…
Jag skruvade mina golv ( se inlägg #2 i denna tråd) och det har fungerat bra.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
Byggstruktur av trä med nylagt bastugolv och skugga av reglar. Skruvdragare och skruvförpackningar ligger på golvet.
Skapa konto
Bra väder kom tillslut tillbaka, så nu passade jag på att lägga in bastugolvet medans det gick att ta in genom reglarna.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Davidbagare
Byggnad under konstruktion med monterad vindpapp, öppningar för fönster och dörr, i en trädgård med träd och verktyg på marken.
Skapa konto
En träram med vindpapp på en byggnad, fönster och dörröppning installerade. Stege och stenar syns i trädgården bredvid.
Skapa konto
Sen blev det klassisk vindpapp innan läkten. Efter det åkte fönster och ytterdörr in. Imorn blir det att sätta panelen så jag sen när regnet kommer tillbaka (i övermorn) kan jobba färdigt invändigt i lugn å ro.

• Gilla
HasseTeknik och 4 till
  • Laddar…
Davidbagare
Golvisolering av stenull pågår i ett förrum, med verktyg som slagskruvdragare och material som råspontträ och stenull synliga, redo för bastuprojekt.
Skapa konto
Har beslutat att isolera golvet i förrummet till bastun. Men vad tror ni om denna lösning? Är det dömt att skapa bra förutsättningar för mögel? Botten av råspont, stenullsisolering, sen trägolv. Kommer vara bra ventilation i rummet, men golvet är tätt då jag inte vill ha in möss heller..

Jag har liknande trossbotten i bastustugan med den skillnaden att det är oljehärdad masonit i botten.

Men..
Jag lade ut en tjock presenning på marken för att minimera markfukten.

På 4? År så har jag inte haft några mögelproblem alls.
Stugan är kallställd större delen av året och nyttjas endast under älgjakten.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Ni som kör med trallgolv i bastun, ingen som haft problem att det växer in ogräs genom springorna? Jag har en plan att bygga en bastu på markskruvar och helst inget under men tänkte om jag kommer ha ett växthus mellan springorna om ett par år... Skulle kunna slänga ut en markduk och lite grus men skönt att slippa.

• Gilla
Kashew
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Ni som kör med trallgolv i bastun, ingen som haft problem att det växer in ogräs genom springorna? Jag har en plan att bygga en bastu på markskruvar och helst inget under men tänkte om jag kommer ha ett växthus mellan springorna om ett par år... Skulle kunna slänga ut en markduk och lite grus men skönt att slippa.
Jag byggde en enkel sluten grund av lecasten på grusbädd och har inte haft några problem med varken ogräs, spillvatten hantering eller tillluft till bastun.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G Gullliver skrev:
Jag har aldrig haft det problemet och då vår bastu har vagnsunderrede har den stått på tre olika ställen längre perioder. Det växer inget under men hade jag inte haft vagnsunderrede hade jag nog lagt ut en markduk och några spadar grus för peace of mind.

• Gilla
Gullliver
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.