AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
[bild]

[bild]
Japp, exakt detta jag längtar efter. 95 mil enkel resa dit. Jag är ändå nyfyllda 49 år men det är detta jag drömmer om hela året.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Japp, exakt detta jag längtar efter. 95 mil enkel resa dit. Jag är ändå nyfyllda 49 år men det är detta jag drömmer om hela året.
När jag var på Hultsfred som ungdom så hyrde vi husbil och sedan festade vi med ungdomarna i tält/gyttjefältet. Man kunde också erbjuda varm och torr säng till flickor man fattade tyckte för :)

• Gilla
  • Haha
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
När jag var på Hultsfred som ungdom så hyrde vi husbil och sedan festade vi med ungdomarna i tält/gyttjefältet. Man kunde också erbjuda varm och torr säng till flickor man fattade tyckte för :)
Hade aldrig det blött och kallt i mitt tält. Tricket var en rejäl uppblåsbar madrass, ordentligt med sovtäcken och fingertoppskänsla för den lokala hydrologin :)

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Vad var bolånekraven och räntan för tex 40 år sedan när en vanlig knegare hade råd att köpa både bostad och sommarhus 15%?
När jag köpte hus 1:a gången 1996 (en mindre sommarstuga som jag bodde i permanent) betalade jag 750K för huset. Lånade till hela beloppet, hypotekslån 675K ränta 9,8% och ett topplån med ränta runt 14%. Jag var ensamstående med eget (delägare) AB i IT-branchen och det var tack vare bolagets engagemang i Handelsbanken som det gick att få låna allt.
Min egen lön var runt 25K/mån brutto.
12 år senare sålde jag för 2 450 000 och där startade min "bo-karriär".
Bostadsrätt - Villa - Villa.
Nu som pensionär sitter jag i obelånad kåk värde ~2,8 milj.

Graf som visar utvecklingen av realränta, nominell ränta, förväntad inflation och ränteavdrag från 1985 till 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar effektiv fastighetsskatt och skattesats i procent av priset från 1980 till 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2019/kostnaden-for-att-bo.pdf

• Gilla
guggen
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Hade aldrig det blött och kallt i mitt tält. Tricket var en rejäl uppblåsbar madrass, ordentligt med sovtäcken och fingertoppskänsla för den lokala hydrologin :)
En annan reflektion av att festa på mindre orter, flickorna gillade Stockholmssnubbar, snubbarna gjorde det inte :crysmile:

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
En annan reflektion av att festa på mindre orter, flickorna gillade Stockholmssnubbar, snubbarna gjorde det inte :crysmile:
Den känner man igen ;-) 1984 flyttade 45min från Stockholm ut på landstället.
Bodde i morföräldrarnas hus, blev gravida och rev huset och byggde större 100kvm timmerhus utan att låna pengar, gick inte på krogen på 2.5 år, fick en son till. Flyttade in 1993.
Hade inga pengar, lånade till bil 17%ränta under bygget, bytte glasögonbågar men behöll glasen och la alla pengar i huset.
Byggde 84kvm garage 1996.
Byggde ut 90kvm timrat torn i 3 våningar 2000 för lånade pengar, separerade med barnens mor.
Bott själv i 14 år nu. Har lika mycket i lån som pengar på banken i nuläget.
Jag hade inte råd att köpa hus så jag byggde det själv i princip, har ett snickeri så funderar på att bygga en egen träkista så sista flytten blir så billig det går.......

Alla gillar norrlandssnubbar på festival i sydligaste Sverige. Dock fick ingen kolla in i tälten, vi brukar ha höga uppblåsbara madrasser med vita lakan och täcken samt så spanar vi ju in högpunkterna för att inte vakna i en sjjö. Sist hade vi 2st 6 mans tält för 4 personer så alla fick enkelrum, så ja en viss bekvämlighet blir det ju ändå.

T Taxture skrev:
Vinstskatten slår väl hårdast mot dom som haft Stockholmsnära bostäder sen 40-50-60talet och inte gjort några större renoveringar?
T.ex villa i Nacka köpt 1970 för strax under 300.000 säljs idag för 10-12 miljoner….. men inflationen har ju ”ätit upp” mycket av den egentliga vinsten
Hur stor del av de 10-12miljonerna blir skatt idag? 20% 30% 50%?

Och det intressanta är att de som byggde en villa för 300000 på 70-talet i en normalstor stad utanför stockholm kanske får 3-5miljoner menar du att de är mer gynnade är den som kan sälja sin villa för 10 miljoner?

T Taxture skrev:
Vinstskatten slår väl hårdast mot dom som haft Stockholmsnära bostäder sen 40-50-60talet och inte gjort några större renoveringar?
T.ex villa i Nacka köpt 1970 för strax under 300.000 säljs idag för 10-12 miljoner….. men inflationen har ju ”ätit upp” mycket av den egentliga vinsten
300 kSEK då är 2,5 MSEK idag så ett försäljningspris på 10-12 MSEK ger en bra affär. Det är ju "bara" 22% skatt på reavinsten så om den säljs för 11 MSEK blir det 2354 kSEK i skatt, motsvarande 28% om man fått använda inflationsjusterat anskaffningsvärde.

Jag ser gärna att reavinstskatten minskar med tiden och tror det skulle öka rörligheten på bostadsmarknaden.

Säg en procentenhet per helår du ägt fastigheten.
För att undvika spekulationer och att miljardärer köper hela kvarter för att sälja 20 år senare, så gäller det bara för en försäljning, sen nollställs den!

Ska vara fritt att använda eller fortsätta "spara", tex är det kanske inte värt att använda den vid försäljning av stugan som köptes för 5 år sen, när planen är att sälja huset med som köptes för 30 år sen...
Gäller bara att den max kan uppgå till antalet ägandeår av fastigheten som säljs.

Tillbaka till ämnet; anledningen till att jag har råd med hus är en blandning mellan prioriteringar, fast jobb och att jag köpte innan den kraftiga prisuppgången som varit de 10 senaste åren.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fast hur mycket sån landsbygd finns det i Halland, eller ens i Götaland eller Svealand? Landsbygd där det är 5 mil till närmsta stad? Rätt många landsbygdsbor även i Norrland har kortare avstånd till närmsta stad än 5 mil. Det blir inte en rättvis jämförelse.
Däremot skulle jag tro att det är en försvarlig andel boende i storstäder som lägger en timme enkel väg för att ta sig till jobbet. Det blir inte svårt att uppnå med bilköer, eller för den delen ett/flera byten i kollektivtrafiken.

Definitionen på landsbygdsbor enligt SCB är personer som bor utanför tätort. En tätort har minst 200 invånare. Allt med färre folk än så är landsbygd, det har inget med pendlingsavstånd till hypotetiska arbetsplatser att göra.
Tätortsnära landsbyggdskommuner till Göteborg är Mark, Bollebygd, Ale, Vårgårda, Lilla Edet, Tjörn, Orust, för att nämna några.
Källa : SAS Output (jordbruksverket.se)

Jag vet inte om min poäng går fram! Jag känner många som bor i dessa landsbyggdskommuner som pendlar in till Göteborg varje dag med bil. Tar ungefär 1 timme lite beroende på exakt hur långt in i smeten dom måste ta sig och vid vilken tid dom åker. Poängen är fortfarande att jag tror att det hade varit mer ekonomiskt fördelaktigt att bosätta sig närmare arbetet än att pendla +5 mil/+1 timme enkel väg varje dag. Även om bostadspriserna ökar ju närmare storstaden man kommer så tror jag kostnaden för bilåkandet överstiger räntekostnaden på ett högre bostadslån om man kan skippa bilen helt o hållet.

Precis som jag preciserade i mina siffror i tidigare inlägg så får man ganska mycket bolån för vad det kostar att åka bil 10 mil varje dag.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tätortsnära landsbyggdskommuner till Göteborg är Mark, Bollebygd, Ale, Vårgårda, Lilla Edet, Tjörn, Orust, för att nämna några.
Källa : SAS Output (jordbruksverket.se)

Jag vet inte om min poäng går fram! Jag känner många som bor i dessa landsbyggdskommuner som pendlar in till Göteborg varje dag med bil. Tar ungefär 1 timme lite beroende på exakt hur långt in i smeten dom måste ta sig och vid vilken tid dom åker. Poängen är fortfarande att jag tror att det hade varit mer ekonomiskt fördelaktigt att bosätta sig närmare arbetet än att pendla +5 mil/+1 timme enkel väg varje dag. Även om bostadspriserna ökar ju närmare storstaden man kommer så tror jag kostnaden för bilåkandet överstiger räntekostnaden på ett högre bostadslån om man kan skippa bilen helt o hållet.

Precis som jag preciserade i mina siffror i tidigare inlägg så får man ganska mycket bolån för vad det kostar att åka bil 10 mil varje dag.
Räkna in timlönen det "kostar" att bränna två timmar varje dag på att sitta i en bil....det blir ju kanske hundra tusen om året.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag köpte hus 1:a gången 1996 (en mindre sommarstuga som jag bodde i permanent) betalade jag 750K för huset. Lånade till hela beloppet, hypotekslån 675K ränta 9,8% och ett topplån med ränta runt 14%. Jag var ensamstående med eget (delägare) AB i IT-branchen och det var tack vare bolagets engagemang i Handelsbanken som det gick att få låna allt.
Min egen lön var runt 25K/mån brutto.
12 år senare sålde jag för 2 450 000 och där startade min "bo-karriär".
Bostadsrätt - Villa - Villa.
Nu som pensionär sitter jag i obelånad kåk värde ~2,8 milj.

[bild]
[bild]
[länk]
Mycket intressant.
Tittar man på realräntan efter skatt så är det eg bara på 90 talet det har varit dyrt att låna och köpa bostad i förhållande till inkomst.
Det var faktiskt då jag själv köpte första bostaden, då var det billigt om man hade lite cash, men jag var skräckslagen när jag köpte en lägenhet med instatts på 20% och lån på 300' med ränta på runt 10%, 10 år senare var de där 300' plötsligt 3 miljoner och så har det fortsatt.

• Gilla
hattkatt
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En nolla för mycket, 510 000 kr är inte svårt att betala av på 20 år!
27 år tog det för oss, men då betalade vi bara ett par tusen om året sista åren.

M
Att amortera bort lånen på en bostad, idag, kommer nog på plats 3 i ekonomiskt feltänk i min bok, följt av att spara till pension på lönekontot till 0% ränta, och där Ebberöds bank ligger på första plats:D.

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.