291 031 läst ·
1 732 svar
291k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
I glesbygdskommuner i Småland med omgivningar har husen utanför tätorterna bara dubblerats i värde de senaste 20åren. De som börjar dra iväg är hästgårdar vid en sjö utan grannar, men så är det storstadsbor som budar upp och köper dom flesta sådana. 5000:- i bränsle/månad för pendling till jobbet är inget ovanligt
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Den där diskussionen kom upp för att vår kära landsmoder påstått i en intervju att vanligt folk tjänar 20k. De gör de ju knappast om medianen ligger på 32 och snittet på 36T Träkåk skrev:Fanns lite olika siffror men de du presenterade känns mest korrekta.
36 är en skapligt hög medellön så jag kollade en rad glesbygdskommuner och dom låg på 30-31 och det känns mer bekant. Få arbetare i glesbygd som kliver över 30-strecket, men det funkar när husen ligger under miljonen, veden är gratis, hönorna fixar äggen, varmgarage ingår i husen, festlokal lånas osv men man får värdera natur mer än teaterbesök osv såklart. Man sparar inte ihop några miljoner till grundbult i hus för 10m, men så kanske man är helt skuldfri före pension istället och sover gott när räntorna sticker upp till 10-20% i perioder, för det gör dom i cykler, som alltid.
Lite kul det där med inkomststatestik
I mina barndomshoods ligger snittlönen på 61 kakor
Hyffsat högt. Högre än tex både där jag bor i Vasastan och min gamla lgh på Östermalm
Det är ju inte så att Brommabor är dubbelt så rika som östermalmare utan snarare att Östermalmare är är bättre på kapitalinkomst
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När vi köpte nytt hus/boende år 1998 drog jag en cirkel med cirka en km radie runt min arbetsplats.K Kirre2 skrev:
Innanför denna cirkel var vi sedan och tittade på hus till salu.
Det slutade med ett hus ca 500 m från min arbetsplats, väl inom gång- eller cykelavstånd.
Hustrun fick lite längre, kanske 5 km, men det klarade hon med spårvagn, bil eller tjänstebil.
Detta var alltså i Göteborg.
Nu står det att 30 är 12% över snittet i landet, men SCB etc är nog närmare sanningen där... Har varit en rad inlägg kring detta med att lön på 40-55 inte är så hög, det är den verkligen i mina referensramar. Det där med 20 va ju ute och cykla dock, helt klart.AndersMalmgren skrev:
Den där diskussionen kom upp för att vår kära landsmoder påstått i en intervju att vanligt folk tjänar 20k. De gör de ju knappast om medianen ligger på 32 och snittet på 36
[bild]
Hyffsat högt. Högre än tex både där jag bor i Vasastan och min gamla lgh på Östermalm
[bild]
Det är ju inte så att Brommabor är dubbelt så rika som östermalmare utan snarare att Östermalmare är är bättre på kapitalinkomst![]()
Du måste verkligen ha gillat ditt jobbKnockOnWood skrev:
När vi köpte nytt hus/boende år 1998 drog jag en cirkel med cirka en km radie runt min arbetsplats.
Innanför denna cirkel var vi sedan och tittade på hus till salu.
Det slutade med ett hus ca 500 m från min arbetsplats, väl inom gång- eller cykelavstånd.
Hustrun fick lite längre, kanske 5 km, men det klarade hon med spårvagn, bil eller tjänstebil.
Detta var alltså i Göteborg.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lite tveksamma siffror på stadsdelarna där. De hävdar ju t.ex. att medel (för riket?) Är 27?AndersMalmgren skrev:
Den där diskussionen kom upp för att vår kära landsmoder påstått i en intervju att vanligt folk tjänar 20k. De gör de ju knappast om medianen ligger på 32 och snittet på 36
[bild]
[bild]
Det är ju inte så att Brommabor är dubbelt så rika som östermalmare utan snarare att Östermalmare är är bättre på kapitalinkomst![]()
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Hitta.se ger en mer balanserad bild. Men det är ju snudd på omöjligt att validera datanAndersMalmgren skrev:
30k för östermalm låter nästan som att det är hela stadsdelsområdet inklusive lappis och hjorthagen? Eller njae. Då är ju snittlånen alldeles för höga.
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 794 inlägg