287 878 läst ·
1 732 svar
288k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Om inte taket på allmänna pensionen höjs måste hon spara privat med eller utan sambeskattning. Min sambo tjänar redan över det taket och har därför en privat försäkring för att hon inte ska bli fattigoensionörS sunqan skrev:
Bra där, det är alldeles för många som tycker den andra ska kompensera för lägre pension vid föräldraledighet t.ex... de glömmer att de har ett eget ansvar. . Om ni varit gifta eller om ni tänker gifta er är löneväxling tyvätr bättre än sparande. Det är tyvärt nåt som egenföretagare har svårt att göra.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Varför skulle det vara svårt för egenföretagare? Jag maxar min tjänstepension (30 procent av lönen). Funderar dock på att gå över till direktpensionS sunqan skrev:Bra där, det är alldeles för många som tycker den andra ska kompensera för lägre pension vid föräldraledighet t.ex... de glömmer att de har ett eget ansvar. . Om ni varit gifta eller om ni tänker gifta er är löneväxling tyvätr bättre än sparande. Det är tyvärt nåt som egenföretagare har svårt att göra.
Problemen uppstår om man är gift och ska skiljas och inte har skrivit äktenskapsförord. Egenföretagare har oftast privat pensionssparande, tjänstepension ägs av arbetsgivaren.AndersMalmgren skrev:
Vid skilsmässa är privat pensionssparande sånt som ska delas på, liksom alla andra tillgångar. Tjänstepension inte eftersom den ägs av arbetsgivaren. Finurlig lösning.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Ingen skillnad om du är egen. Eftersom du är anställd i ditt AB.S sunqan skrev:Problemen uppstår om man är gift och ska skiljas och inte har skrivit äktenskapsförord. Egenföretagare har oftast privat pensionssparande, tjänstepension ägs av arbetsgivaren.
Vid skilsmässa är privat pensionssparande sånt som ska delas på, liksom alla andra tillgångar. Tjänstepension inte eftersom den ägs av arbetsgivaren. Finurlig lösning.
Jag skrev slarvigt, menade enskild näringsverksamhet. Ab är lite annorlynda, men man måste nog ha koll på pensionsupplägget, det finns fällor att gå i man pensionsförskringen måste ägas av ab:t och man får inte ha fri förfoganderätt. Dvs oavsett bolagsform är pengat i privat pensionssparande en del av giftorättsgodset.AndersMalmgren skrev:
Men som sagt - ni är ju inte gifta, så det är irrelevant. Det enda som sambor eventuellt delar på är gemensamma bostaden.
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolerad platta på mark, hur ska jag fixa mitt källargolv?
Golv -
Oisolerad platta i källare. Hur stoppa fukten?
Grund & Markarbeten -
Installation av 2 vattenbaserade radiatorer
Värme allmänt -
Råd efter omfattande vattenskada – hur återställa ytor korrekt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behålla äldre vattenradiatorer och kökspanna i torp?
Värme allmänt