S Staffan-N skrev:
Lite tveksamma siffror på stadsdelarna där. De hävdar ju t.ex. att medel (för riket?) Är 27?
medelinkomst i Sverige ligger lite över 27tkr, lön har en median på 32tkr. Inkomst tar ingen hänsyn till var pengarna kommer ifrån, så många pensionärer och arbetslösa som drar ner det.

Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/...dning-jobb-och-pengar/inkomster-for-personer/

Från SCB ”
När man tar fram lönestatistiken räknar man oftast om alla löner till heltidslön per månad. Det gör man för att kunna jämföra alla löner, utan att behöva ta hänsyn till deltidsarbete, frånvaro till exempel på grund av sjukdom och övertidsarbete.

Inkomst är ett bredare begrepp än lön och omfattar förutom lön också andra inkomster. Beroende på vilket inkomstbegrepp som vi använder ingår olika slags inkomster förutom just lön. I sammanräknad förvärvsinkomst ingår även skattepliktiga ersättningar från socialförsäkringssystemet som sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa.”

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
medelinkomst i Sverige ligger lite över 27tkr, lön har en median på 32tkr. Inkomst tar ingen hänsyn till var pengarna kommer ifrån, så många pensionärer och arbetslösa som drar ner det.

Källa: [länk]

Från SCB ”
När man tar fram lönestatistiken räknar man oftast om alla löner till heltidslön per månad. Det gör man för att kunna jämföra alla löner, utan att behöva ta hänsyn till deltidsarbete, frånvaro till exempel på grund av sjukdom och övertidsarbete.

Inkomst är ett bredare begrepp än lön och omfattar förutom lön också andra inkomster. Beroende på vilket inkomstbegrepp som vi använder ingår olika slags inkomster förutom just lön. I sammanräknad förvärvsinkomst ingår även skattepliktiga ersättningar från socialförsäkringssystemet som sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa.”
Förklarar saken! De tar alltså siffran "medelinkomst" och kallar den felaktigt för "snittlön".

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
medelinkomst i Sverige ligger lite över 27tkr, lön har en median på 32tkr. Inkomst tar ingen hänsyn till var pengarna kommer ifrån, så många pensionärer
Är det så, "vi" kan ju även höja medianen. Omöjligt att finna något svar i en sådan här tråd men den ger underhållning:crysmile:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
När vi köpte nytt hus/boende år 1998 drog jag en cirkel med cirka en km radie runt min arbetsplats.
Innanför denna cirkel var vi sedan och tittade på hus till salu.
Det slutade med ett hus ca 500 m från min arbetsplats, väl inom gång- eller cykelavstånd.
Hustrun fick lite längre, kanske 5 km, men det klarade hon med spårvagn, bil eller tjänstebil.
Detta var alltså i Göteborg.
Ett tipps, ja.
- Ska deffinitivt tänka på detta om det blir ett annat hus i eller runt Torsby tätort.
Utgår från sågverket, som ligger hyfsat centralt.

:rofl:

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast där finns ju ingen kultur eller fine dining som sagt
Kan ju inte direkt påstå att det är nåt som bekymrar mig, fine dining och kultur och AW är ju mest bara jobbigt ochv dyrt. Däremot åker jag till Blekinge varje år det är möjligt och bor i tält vid en festival. Det är finkultur enligt mig.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Kan ju inte direkt påstå att det är nåt som bekymrar mig, fine dining och kultur och AW är ju mest bara jobbigt ochv dyrt. Däremot åker jag till Blekinge varje år det är möjligt och bor i tält vid en festival. Det är finkultur enligt mig.
sx2375a1.jpg

roskilde_12014393.jpg

• Haha
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Det är skillnad på finkultur och fin kultur.... Just saying :)

Opera - finkultur
Festival - fin kultur

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
J
Sitta på en klippa i skärgården, grilla, lite vin. Saknar att ha segelbåt, men orkade inte med allt fix och vaktnätter på båtklubben. Men det slår alla gånger finkrogar och leriga festivaler. Men var sak har sin plats och alla gillar olika saker. Hade jag inte arbete att åka till och barn i skolan skulle jag gärna bo "på landet" gärna i skärgården. Får väl se om vi blir tillbakakallade till jobbet eller inte nästa vecka. Jag misstänker man kommer kunna göra "deals" framöver med många arbetsgivare att man jobbar hemma och är inne på jobbet ett par tre dagar i månaden. Det kommer nog att öppna för att alla som vill bo på landet och hellre gå en skogspromenad med hunden än att gå på finkrogen kommer få göra det. Lika lite finkrogen kommer ligga i skogen kommer ju skärgården att vara i vasastan. :) Anders, du har ju några skärgårdskrogar - då kan du ju få bo på en ö och äta finlunch varje dag ute i skärgårn! ;)

J JohanLun skrev:
Sitta på en klippa i skärgården, grilla, lite vin. Saknar att ha segelbåt, men orkade inte med allt fix och vaktnätter på båtklubben. Men det slår alla gånger finkrogar och leriga festivaler. Men var sak har sin plats och alla gillar olika saker. Hade jag inte arbete att åka till och barn i skolan skulle jag gärna bo "på landet" gärna i skärgården. Får väl se om vi blir tillbakakallade till jobbet eller inte nästa vecka. Jag misstänker man kommer kunna göra "deals" framöver med många arbetsgivare att man jobbar hemma och är inne på jobbet ett par tre dagar i månaden. Det kommer nog att öppna för att alla som vill bo på landet och hellre gå en skogspromenad med hunden än att gå på finkrogen kommer få göra det. Lika lite finkrogen kommer ligga i skogen kommer ju skärgården att vara i vasastan. :) Anders, du har ju några skärgårdskrogar - då kan du ju få bo på en ö och äta finlunch varje dag ute i skärgårn! ;)
Det kunde vara intressant att se om det faktum att folk nu befinner sig mer hemma gör att det kommer mer lokala restauranger över tid. Det finns ett klart bättre underlag och hade inte varit helt fel med en ok lunchrestaurang på gångavstånd.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Skatt på boende är inte bra skatt så jo man kan ta bort både vinstskatt och fastighetsskatt
Men blir det inte så att om du tar bort skatten på vinsten, så kommer det spekuleras mer och boende-/fastighetspriserna kommer gå upp ändå mer.?

T Tommynorskens skrev:
Men blir det inte så att om du tar bort skatten på vinsten, så kommer det spekuleras mer och boende-/fastighetspriserna kommer gå upp ändå mer.?
Tror som sagt det är lånen som måste regleras. Inför 50 procent insatskrav

Nej, det räcker inte för mig heller :(
Vad skulle du få skatta om du sålde idag? och hur stor vinst skulle du göra?

T Tommynorskens skrev:
Vad skulle du få skatta om du sålde idag? och hur stor vinst skulle du göra?
Jag köpte för 3.8 och skulle få 8.5 till 9 miljoner.

J
Skatten på boendet kommer påverka priset på boendet. Högre skatt = lägre priser på nästa boende.

Pratar vi skatt på mat, bilar eller cigaretter så är det en annan sak då man köper och förbrukar dessa varor.
Boendet, för de flesta, köper man sällan och säljer samtidigt. Om plötsligt alla fick skatta bort 30% av vinsten kommer alla ha 30% mindre att lägga in på nästa boende, då kommer priset på boende gå ned ~30% och efter nåt år kommer även färre göra vinst vilket gör att skatten kommer gå ned. Med den logiken kan man även säga att det spelar mindre roll vad skatten är eftersom den inte kommer vara betydande om inte priserna rusar.

Men för den nye på marknaden som inte gjort stora vinster tidigare kan det spela en stor roll.

Problemet med ränta och finansiering är att det slår på andra investeringar. Det man kan göra är som Anders skriver, kraftigt öka kravet på egen insats. Problemet där är att det slår väldigt hårt på de som är nya på marknaden och inte slår alls på de som redan har en bostad. Skatt på försäljning skulle göra att priserna gick ned utan att de på marknaden som köper nåt lika dyrt egentligen skulle påverkas.

För egen del har jag själv nog inte tjänat massor på mitt boende (men en villa i en bra Stockhomsförort har ju förstås gått upp endel trots allt, men jag var lite för sen in på marknaden för att kamma hem många miljoner på värdeökning), men mina föräldrar har fastigheter som nog kommer generera en stor vinst den dag de säljs. Så "egenintresset" för mig i detta är förstås att det inte är skatt på vare sig fastighetsförsäljning eller arvsskatt. Men för mina och andras barn som ska in på marknaden framöver tycker jag bostadspolitiken är helt kass. Kanske kan de som har egna fastigheter eller mor och farföräldrar med fastigheter göra att barnen kan köpa boende med det i ryggen. Men systemet är helt kass. Politikerna har misslyckats kapitalt med att låta priserna rusa. Jag trodde att Lehman-kraschen i USA skulle ändra kartan, men det tycks inte ha påverkat. Troligen kommer både pandemier och miljökatastrofer bara mötas med ännu lägre ränta, även om Nederländerna blir ett Atlantis kommer nog denna bubbla fortsätta växa... Tyvärr är det nog bara köra huvudet i sanden och försöka göra det så bra för sig själv och sina barn man kan utifrån givna förutsättningar.

Vinstskatten slår väl hårdast mot dom som haft Stockholmsnära bostäder sen 40-50-60talet och inte gjort några större renoveringar?
T.ex villa i Nacka köpt 1970 för strax under 300.000 säljs idag för 10-12 miljoner….. men inflationen har ju ”ätit upp” mycket av den egentliga vinsten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.