N nybyggarn3 skrev:
Så är det. Men det finns egen sandstrand, horisont och natur. Dessutom ett hus vi låtit rita för oss och platsen, och byggt själva.

Jag skulle inte byta det för något i världen så jag är på rätt ställe. Det betyder inte att ni stadsbor inte också är det. Dock har antalet hotellnätter gått upp för mig med kanske 8-10 per år sen vi flyttade från stan.
Tur att vi alla är olika. Men tittar man på priset så verkar fler lockas till storstäderna än till landsbygden :)

Jag älskar landet och friluftsliv men skulle inte vilja bo så.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tur att vi alla är olika. Men tittar man på priset så verkar fler lockas till storstäderna än till landsbygden :)

Jag älskar landet och friluftsliv men skulle inte vilja bo så.
Helt klart är det så. Kanske inte så stor skillnad för oss. Vårat hus är nog värt lite mindre än ett motsvarande hus inne i stan, men inte jättemycket. Strandläge drar ju upp en del, trots att det är en bit till stan.

N nybyggarn3 skrev:
Helt klart är det så. Kanske inte så stor skillnad för oss. Vårat hus är nog värt lite mindre än ett motsvarande hus inne i stan, men inte jättemycket. Strandläge drar ju upp en del, trots att det är en bit till stan.
Jo speciellt om det är populärt ställe, husen på vårt landstället har dragit i väg tex. Men det är inga 20 miljoner än så länge :) speciellt med hänsyn på tomtstorlek

Jo speciellt om det är populärt ställe, husen på vårt landstället har dragit i väg tex. Men det är inga 20
Det är nog bara en tidsfråga, åtminstone om läget är rätt. Det görs ju knappt några nya strandlägen i Sverige men befolkningen ökar ju stadigt.

N nybyggarn3 skrev:
Det är nog bara en tidsfråga, åtminstone om läget är rätt. Det görs ju knappt några nya strandlägen i Sverige men befolkningen ökar ju stadigt.
Skeptisk eftersom under samma tid kommer husen nära city stiga ännu mer.

Jag har mitt landställe på Ljusterö kanske ska skriva mig där :)
Du får ha kvarten i Vasastan som "Fritidslägenhet"

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Skeptisk eftersom under samma tid kommer husen nära city stiga ännu mer.
Dom kan stiga hur mycket dom vill. Är din stuga värd 20 miljoner så är den:)

Men samma princip torde gälla hus nära city. Dom blir ju inte heller fler. Jag har vet inte hur ni har det i Stockholm men här omkring tycker jag att de mest överskattade boendena är alls nya områden som ploppar upp i utkanten av staden. Trista områden, halv långt till stan och ändå rejält dyrt. Sånna områden går ju att producera nästan hur många som helst.

• Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
J
Om jag förstått rätt bor inte ens 400.000 innanför tullarna, och tydligen har antalet minskat. Priset säger nog mera att många med bra lön VILL bo innanför tullarna, inte att många prioriterar alternativt har råd med det. Eftersom storstockholm är 1.6 miljoner så bor isåfall fler utanför. Själv bor jag tydligen inte alls i storstockholm utan i Sveriges fjärde största tätort som börjar mindre än två mil från Stockholm, för Sollentuna-Upplands Väsby är en egen tätort. Jag tror inte jag förstår hur de räknar.

J
N nybyggarn3 skrev:

Men samma princip torde gälla hus nära city. Dom blir ju inte heller fler. Jag har vet inte hur ni har det i Stockholm men här omkring tycker jag att de mest överskattade boendena är alls nya områden som ploppar upp i utkanten av staden. Trista områden, halv långt till stan och ändå rejält dyrt. Sånna områden går ju att producera nästan hur många som helst.
Jag har också förundrats att ett nybyggt radhus med som jag tycker sämre läge än en äldre villa ett stenkast därifrån kan vara dyrare trots att tomten är minimal och variationen noll. Men många verkar prioritera att bo i nåt helt nybyggt där allt är modernt och inte kräver något jobb alls. Kanske att bo som i lägenhet fast utanför city.

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:

Gamla hus är alltid mer värda än nyproducerat. Skulle aldrig själv välja bo i ett område med större delen yngre än 1930

• Gilla
Träkåk
  • Laddar…
T
T Träkåk skrev:
Vände på siffrorna
Snittlönen brukar vara högre än medialönen pga att de som tjänar allra mest tjänar mer än hur lite de som tjänar allra minst

[bild]
Fanns lite olika siffror men de du presenterade känns mest korrekta.
36 är en skapligt hög medellön så jag kollade en rad glesbygdskommuner och dom låg på 30-31 och det känns mer bekant. Få arbetare i glesbygd som kliver över 30-strecket, men det funkar när husen ligger under miljonen, veden är gratis, hönorna fixar äggen, varmgarage ingår i husen, festlokal lånas osv men man får värdera natur mer än teaterbesök osv såklart. Man sparar inte ihop några miljoner till grundbult i hus för 10m, men så kanske man är helt skuldfri före pension istället och sover gott när räntorna sticker upp till 10-20% i perioder, för det gör dom i cykler, som alltid.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Gamla hus är alltid mer värda än nyproducerat. Skulle aldrig själv välja bo i ett område med större delen yngre än 1930
Det är nog inte helt sant. Jag gissar att det är läget som styr priset och inte åldern på kåken . Ett nytt hus i ett gammalt fint område kan säkert vara lika dyrt eller dyrare än grannarnas gamla hus.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
J JohanLun skrev:
Jag har också förundrats att ett nybyggt radhus med som jag tycker sämre läge än en äldre villa ett stenkast därifrån kan vara dyrare trots att tomten är minimal och variationen noll. Men många verkar prioritera att bo i nåt helt nybyggt där allt är modernt och inte kräver något jobb alls. Kanske att bo som i lägenhet fast utanför city.
Håller med, billiga material och helt opersonligt och grannar ända inpå, som att bo i lägenhet men med problemen iom de usla materialvalen

T
N nybyggarn3 skrev:
Det är nog inte helt sant. Jag gissar att det är läget som styr priset och inte åldern på kåken . Ett nytt hus i ett gammalt fint område kan säkert vara lika dyrt eller dyrare än grannarnas gamla hus.
Läge betyder mkt men så är smaken som baken rörande husen. Vissa prioriterar rätvinkligt och planspacklat, plastfoder och passivhus, medan andra ett hundra år gammalt timmerhus

J JohanLun skrev:
Det rimliga vore att man fick dra av inflation och kostnader från värdeökningen.
Det fick man göra förr, när vi sålde vårt första hus 1998.
Skillnaden mellan försäljningspris och inköpspris räknades ner med inflationen på den tid, som hade förlöpt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.