291 035 läst ·
1 732 svar
291k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 673 inlägg
Fast hur mycket sån landsbygd finns det i Halland, eller ens i Götaland eller Svealand? Landsbygd där det är 5 mil till närmsta stad? Rätt många landsbygdsbor även i Norrland har kortare avstånd till närmsta stad än 5 mil. Det blir inte en rättvis jämförelse.M Markarbetaren skrev:
Däremot skulle jag tro att det är en försvarlig andel boende i storstäder som lägger en timme enkel väg för att ta sig till jobbet. Det blir inte svårt att uppnå med bilköer, eller för den delen ett/flera byten i kollektivtrafiken.
Definitionen på landsbygdsbor enligt SCB är personer som bor utanför tätort. En tätort har minst 200 invånare. Allt med färre folk än så är landsbygd, det har inget med pendlingsavstånd till hypotetiska arbetsplatser att göra.
Betydelsen av hemarbete har nämnts men tåls att nämnas igen. Innan pandemin jobbade jag 5 dagar i veckan på kontoret i stan, 40 km från hemmet. Nu jobbar jag i snitt 2 dagar i veckan på kontoret och resten hemma, och har inga planer i världen på något annat.
Så helt plötsligt bor jag inte så avigt till. Förutom att spara tid och pengar får jag dessutom spendera mer tid i den miljö jag vill vara i. Om trenden håller i sig måste det ju pressa upp priserna ordentlig på boenden som ligger lite utanför bekvämt pendlingsavstånd.
Så helt plötsligt bor jag inte så avigt till. Förutom att spara tid och pengar får jag dessutom spendera mer tid i den miljö jag vill vara i. Om trenden håller i sig måste det ju pressa upp priserna ordentlig på boenden som ligger lite utanför bekvämt pendlingsavstånd.
Nja. Bekant fick för några år sen backa från 27" till 22,5" när hon flyttade till mindre ort. Här i Stockholm var hennes långa erfarenhet eftertraktad, i den lilla bruksorten var jobben eftertraktade, så där fick man ta den avtalsenliga lönen om man ville ha ett jobb.P Pin skrev:
Å andra sidan hade hon en miljon över när skatten var betald för den sålda lägenheten, och köpt en fin villa.
Lägre lön mot en helt annan livskvalité enligt henne.
7 minuter har sambon till jobbet.
Har till och från jobbat hemifrån.
Jag har gett upp jobbandet efter mer än 30 år som lärare i byn.
Tidigare var jag bl a resemontör.
Numer som Ferdinand... Luktar på blommorna.
10 km till Hovfjället. Branäs mindre än en timme. Mattila 50 km. Sommarstugan 60 km.
9 mil till närmaste mindre stad.
Ett hus närmare samhället, kunde vara något...
Har till och från jobbat hemifrån.
Jag har gett upp jobbandet efter mer än 30 år som lärare i byn.
Tidigare var jag bl a resemontör.
Numer som Ferdinand... Luktar på blommorna.
10 km till Hovfjället. Branäs mindre än en timme. Mattila 50 km. Sommarstugan 60 km.
9 mil till närmaste mindre stad.
Ett hus närmare samhället, kunde vara något...
Apropå skatt.
Min bror flyttade 1 km, men tänkte inte på att han bytte kommun, Solna till Sundbyberg, 2 spänn extra per intjänad hundralapp kostade det.
Skillnaden i Sverige är över 6 kronor mellan Dorotea 35,15 och Österåker 28,98.
Min bror flyttade 1 km, men tänkte inte på att han bytte kommun, Solna till Sundbyberg, 2 spänn extra per intjänad hundralapp kostade det.
Skillnaden i Sverige är över 6 kronor mellan Dorotea 35,15 och Österåker 28,98.
Renoverare
· Stockholm
· 20 796 inlägg
Jag har mitt landställe på Ljusterö kanske ska skriva mig därIsakare skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 796 inlägg
Fast där finns ju ingen kultur eller fine dining som sagtN nybyggarn3 skrev:Betydelsen av hemarbete har nämnts men tåls att nämnas igen. Innan pandemin jobbade jag 5 dagar i veckan på kontoret i stan, 40 km från hemmet. Nu jobbar jag i snitt 2 dagar i veckan på kontoret och resten hemma, och har inga planer i världen på något annat.
Renoverare
· Stockholm
· 20 796 inlägg
Så är det. Men det finns egen sandstrand, horisont och natur. Dessutom ett hus vi låtit rita för oss och platsen, och byggt själva.AndersMalmgren skrev:
Jag skulle inte byta det för något i världen så jag är på rätt ställe. Det betyder inte att ni stadsbor inte också är det. Dock har antalet hotellnätter gått upp för mig med kanske 8-10 per år sen vi flyttade från stan.