M Markarbetaren skrev:
Du missförstod mitt inlägg. Jag avsåg när man jämför att bo i en storstad (Gbg, Sthlm) kontra landsbygden 5 mil utanför stan. 2 mil klassas knappast som pendling.
Fast hur mycket sån landsbygd finns det i Halland, eller ens i Götaland eller Svealand? Landsbygd där det är 5 mil till närmsta stad? Rätt många landsbygdsbor även i Norrland har kortare avstånd till närmsta stad än 5 mil. Det blir inte en rättvis jämförelse.
Däremot skulle jag tro att det är en försvarlig andel boende i storstäder som lägger en timme enkel väg för att ta sig till jobbet. Det blir inte svårt att uppnå med bilköer, eller för den delen ett/flera byten i kollektivtrafiken.

Definitionen på landsbygdsbor enligt SCB är personer som bor utanför tätort. En tätort har minst 200 invånare. Allt med färre folk än så är landsbygd, det har inget med pendlingsavstånd till hypotetiska arbetsplatser att göra.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, så kom till skott!
Vi vill se fakta, så sälj!!!
Jag har en plan...

Som jag skrev tidigare, väntar på att räntan stiger betydligt.

Garanterat kommer då många dyrare objekt ut på marknaden.

Och bara upplysningsvis... Mitt timmerhus i skogsgläntan är i bra skick.

H Hybro skrev:
Jag har en plan...

Som jag skrev tidigare, väntar på att räntan stiger betydligt.

Garanterat kommer då många dyrare objekt ut på marknaden.

Och bara upplysningsvis... Mitt timmerhus i skogsgläntan är i bra skick.
Sätta in braskamin i nya huset och använda det gamla för uppvärming?

• Haha
KnockOnWood
  • Laddar…
Usch vilket påhopp :)

Å andra sidan går det att kapa knutarna och elda i befintlig större täljstenskamin.

Betydelsen av hemarbete har nämnts men tåls att nämnas igen. Innan pandemin jobbade jag 5 dagar i veckan på kontoret i stan, 40 km från hemmet. Nu jobbar jag i snitt 2 dagar i veckan på kontoret och resten hemma, och har inga planer i världen på något annat.

Så helt plötsligt bor jag inte så avigt till. Förutom att spara tid och pengar får jag dessutom spendera mer tid i den miljö jag vill vara i. Om trenden håller i sig måste det ju pressa upp priserna ordentlig på boenden som ligger lite utanför bekvämt pendlingsavstånd.

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
De yrken du beskriver har ungefär samma lön överallt. I städer finns fler jobb som har högre lönenivå, men även där liknande i hela landet.
Finns skillnader mellan olika områden men inte så att det är 25 k på ena stället och 45 k på andra för samma arbete generellt.
Nja. Bekant fick för några år sen backa från 27" till 22,5" när hon flyttade till mindre ort. Här i Stockholm var hennes långa erfarenhet eftertraktad, i den lilla bruksorten var jobben eftertraktade, så där fick man ta den avtalsenliga lönen om man ville ha ett jobb.
Å andra sidan hade hon en miljon över när skatten var betald för den sålda lägenheten, och köpt en fin villa.
Lägre lön mot en helt annan livskvalité enligt henne.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
7 minuter har sambon till jobbet.
Har till och från jobbat hemifrån.

Jag har gett upp jobbandet efter mer än 30 år som lärare i byn.
Tidigare var jag bl a resemontör.

Numer som Ferdinand... Luktar på blommorna.

10 km till Hovfjället. Branäs mindre än en timme. Mattila 50 km. Sommarstugan 60 km.

9 mil till närmaste mindre stad.

Ett hus närmare samhället, kunde vara något...

Apropå skatt.
Min bror flyttade 1 km, men tänkte inte på att han bytte kommun, Solna till Sundbyberg, 2 spänn extra per intjänad hundralapp kostade det.
Skillnaden i Sverige är över 6 kronor mellan Dorotea 35,15 och Österåker 28,98.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Höginkomsttagare är typ över f.d.värnskatten vid 55. 40 är dock en hög lön i en arbetares ögon. Medianlönen ligger på 32 och snittlönen 27 och på landsbygden kan du dra av ett antal tusen/mån från dom siffrorna, så inga 37
Snittlönen brukar vara högre än medialönen pga att de som tjänar allra mest tjänar mer än hur lite de som tjänar allra minst

Skärmdump av text som diskuterar medianlön och genomsnittslön i Sverige år 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Apropå skatt.
Min bror flyttade 1 km, men tänkte inte på att han bytte kommun, Solna till Sundbyberg, 2 spänn extra per intjänad hundralapp kostade det.
Skillnaden i Sverige är över 6 kronor mellan Dorotea 35,15 och Österåker 28,98.
Jag har mitt landställe på Ljusterö kanske ska skriva mig där :)

N nybyggarn3 skrev:
Betydelsen av hemarbete har nämnts men tåls att nämnas igen. Innan pandemin jobbade jag 5 dagar i veckan på kontoret i stan, 40 km från hemmet. Nu jobbar jag i snitt 2 dagar i veckan på kontoret och resten hemma, och har inga planer i världen på något annat.

Så helt plötsligt bor jag inte så avigt till. Förutom att spara tid och pengar får jag dessutom spendera mer tid i den miljö jag vill vara i. Om trenden håller i sig måste det ju pressa upp priserna ordentlig på boenden som ligger lite utanför bekvämt pendlingsavstånd.
Fast där finns ju ingen kultur eller fine dining som sagt

• Haha
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har du bil i stan?

A Andy78 skrev:
Har du bil i stan?
Har inte ägt bil sedan jag bodde hemma i Bromma.

Så är det. Men det finns egen sandstrand, horisont och natur. Dessutom ett hus vi låtit rita för oss och platsen, och byggt själva.

Jag skulle inte byta det för något i världen så jag är på rätt ställe. Det betyder inte att ni stadsbor inte också är det. Dock har antalet hotellnätter gått upp för mig med kanske 8-10 per år sen vi flyttade från stan.

T
Snittlönen brukar vara högre än medialönen pga att de som tjänar allra mest tjänar mer än hur lite de som tjänar allra minst

[bild]
Vände på siffrorna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.