289 685 läst ·
1 732 svar
290k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Eller att man kunde kvitta vinst i ökat värde på bostaden mot förlust av värde på bilenJ JohanLun skrev:Kunde vara som med bilar. Att om man köper och säljer en eller två per år så är det ingen skatt.
Om man köper en (1) bostad och bor där i mer än 3 år så är det ingen skatt. Om man har flera bostäder eller bor där bara nåt år så räknas det inte som boende utan verksamhet och skattas som så. Det vore rimligt faktiskt.
Nyktra tankar. En annan baksida av boprisbubblan är att tjänster relaterade till husbyggnation under en längre tid även dom skenat, vilket drabbas oss i glesbygd där huspriserna står i det närmaste still. Råmaterialen har stuckit extremt sista året också men det är av andra skäl, brist på varor. Likafullt osunt med även det prisrallyt för ner går inte priserna i samma takt de stegrades. Bibehållen, högre vinstandel i alla led slår i slutänden även när bristen upphör, höga priser består. Många pusselbitar som passar i varandra här med samma bas, kortsiktig girighet.J JohanLun skrev:Att pengar är så "billiga" och man "tvingat" in så mycket pengar i pensionssystemet har gjort problemet med övervärderade företag och bostäder enormt. Tyvärr tror jag detta är en "överföring" från tex Sverige, USA mfl. som lånar mer och mer... Till tex Kina och andra länder som tillverkar billigt. Risken är att vi om 10-20 år till sitter med än mer skulder upp över öronen och en förstörd natur.
Jag skulle gärna se att man långsamt men bestämt "drog åt" tumskruvarna på bostadsmarknaden för att få ned priserna. Förutom att agera bank och säkerhet så folk kan konsumera upp bostadens värdeökning så tillför rusande bopriser ingenting.
På tal om att tälja guld med smörkniv så har ju de som köpt loss bostadsrätter vid ombildningar, byggbolag som fått köpa "billig" mark mm kunnat göra enorma vinster på bekostnad av kollektivet. Den som säger att prisökning på bostäder gör att det lönar sig att bygga och vi därför får ett ökat bestånd tror jag har fel. Det vi fått är lyxbyggen med gigantiskt bra marginal för byggbolagen.
Jag har skrivit det förut. Rätt väg tror jag skulle vara som det var för 100 år sen. Egna hem. Man säljer mark med tex tomträtt som går att köpa ut efter 10-20 år, bolag kan inte köpa tomterna - bara privatpersoner och man får bara köpa en tomt. Sen får folk får beställa och bygga sitt eget hus. Då får bolagen större konkurrens, även små byggbolag kan vara med i matchen. Förvisso säljer kommunen tomtmark till något nedsatta priser, men det hamnar inte i fickorna på byggbolagen eller på de som redan har ett hyreskontrakt utan på de som är unga och vill sätta bo och som då tillför ett nytt hus på marknaden. Eftersom man då måste bo kvar i säg 10-20 år innan man kan köpa loss tomten så minskar risken för spekulation.
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Ja något sådant. Tror iof många idag bor kortare än 3 år utan att göra det i spekulation eller vinstintresseJ JohanLun skrev:Kunde vara som med bilar. Att om man köper och säljer en eller två per år så är det ingen skatt.
Om man köper en (1) bostad och bor där i mer än 3 år så är det ingen skatt. Om man har flera bostäder eller bor där bara nåt år så räknas det inte som boende utan verksamhet och skattas som så. Det vore rimligt faktiskt.
Höginkomsttagare är typ över f.d.värnskatten vid 55. 40 är dock en hög lön i en arbetares ögon. Medianlönen ligger på 32 och snittlönen 27 och på landsbygden kan du dra av ett antal tusen/mån från dom siffrorna, så inga 37V Villaägarenr1 skrev:
Det finns ju ingen riktig definition på vad en höginkomsttagare är men helt klart att man ser till sin egen inkomst och skapar sig en egen uppfattning. Värnskatten är ett sätt att se på det. Brytpunkten för statlig inkomstskatt ett annat på runt 48k. Sen finns det några som säger de som tjänar mer än 90% än alla andra.T Träkåk skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Om man utesluter värderingar som ”bo på landet” osv. och bara tittar krasst rent ekonomiskt så vette fasen om det inte är billigare att slanta upp några mille extra och bo i storstaden, iaf. om man ändå lägger ex antal mil/timmar i bilen. Tänk själv att man bor 5 mil utanför stan, sitter 2 tim i bilen varje dag. Bilen kostar 30kr/mil att rulla med, det är 6000kr/mån i utgifter, samma kostnad som ett bolån på 10Msek till 1% ränta. Plus att man spenderar en hel arbetsvecka (40tim) utan betalning i bilen varje månad.A Andy78 skrev:
Jag vet, man får knappast låna så mycket bla. bla. osv., men ändå en tankeställare mot att ta bussen 3 hållplatser och vara framme på jobbet på 10 minuter.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Bara" 130000kr. Det är inga avgifter det är statlig skatt! Jag betalade mer än 130000kr i förhållande till inkomst/inflation för 30år sedan för ett då obeboligt hus och min dotter betalar i dagarna runt 180000 för ett radhus på arrende tomt (ja, vi bor i Stockholms närhet). Vad får vi för det? Varför betalar man inte statlig skatt om man köper brf eller byter hyresrätt?S stejak88 skrev:Jag har precis köpt hus och för att svara på tråden om hur, bostadskarriär.
Köpt lägenhet billigt vid 3 tillfällen, renoverat och sålt under 8år.
Resultatet blev att jag nu kunde köpa ett hus för 5,36milj med 30% insats.
Men, för att leda tråden vidare någonstans.
Tycker det absolut värsta med detta är de sjuka avgifter som kommer med hus, betalat strax över 130 000kr i pantavgift och lagfart. Och även om jag nu köpte ett renoveringsobjekt för långt under taxeringsvärdet, så skall jag ändå betala lagfart baserat på taxeringsvärde och inte det faktiskt värdet. Hela grejen handlar om avgifter som egentligen bara skall täcka lite administrativt arbete, men dessa summor täcker fan flera månadslöner.
Och då hade jag ändå tur att det redan fanns lite pantbrev uttagna.
Jag har drygt 2mil till jobbet. Det tar mig 22min från dörr till dörr. Glest med trafik. Fin natur. Tänkt många gånger hur skönt det är att ha dom där resorna att vakna på morron och pusta ut på vägen hem. Är faktiskt riktigt trevligt att köra bil på landsbygden också så värt bränsletM Markarbetaren skrev:Om man utesluter värderingar som ”bo på landet” osv. och bara tittar krasst rent ekonomiskt så vette fasen om det inte är billigare att slanta upp några mille extra och bo i storstaden, iaf. om man ändå lägger ex antal mil/timmar i bilen. Tänk själv att man bor 5 mil utanför stan, sitter 2 tim i bilen varje dag. Bilen kostar 30kr/mil att rulla med, det är 6000kr/mån i utgifter, samma kostnad som ett bolån på 10Msek till 1% ränta. Plus att man spenderar en hel arbetsvecka (40tim) utan betalning i bilen varje månad.
Jag vet, man får knappast låna så mycket bla. bla. osv., men ändå en tankeställare mot att ta bussen 3 hållplatser och vara framme på jobbet på 10 minuter.
Det är inte OK nivåer. Lantmäteriet har galna taxor vid tomtfix och sådant ocksåG OMathson skrev:"Bara" 130000kr. Det är inga avgifter det är statlig skatt! Jag betalade mer än 130000kr i förhållande till inkomst/inflation för 30år sedan för ett då obeboligt hus och min dotter betalar i dagarna runt 180000 för ett radhus på arrende tomt (ja, vi bor i Stockholms närhet). Vad får vi för det? Varför betalar man inte statlig skatt om man köper brf eller byter hyresrätt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Jag har 5 minuter till jobbet på cykel. Bra för naturen och jag slipper lägga livet på att pendlaT Träkåk skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du missförstod mitt inlägg. Jag avsåg när man jämför att bo i en storstad (Gbg, Sthlm) kontra landsbygden 5 mil utanför stan. 2 mil klassas knappast som pendling.T Träkåk skrev:
Ja 5mil som tar 1tim är väl inte lika kul, 2mil 22min med bil är absolut att pendla ur en ekonomisk vinkel men perfekt tid och sätt att koppla av, men ja, jag slet det lite ur sitt sammanhang, sorry. Många snedspår i denna tråd hahaM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jo jag vet, ”pendling” är inget konkret avstånd i bestämd mening. Men om man tar ca. 5 mil och en timme som riktmärke för det jag avsåg så hamnar man t.ex. för Göteborg i många kranskommuner där mängder av människor dagligen tar sig med bil in till sina arbeten i staden. Jag har ingen exakt siffra för bostadspriserna men jag gissar att om man byter 3 miljoners villan 5 mil utanför staden mot en 5-6 miljoners lägenhet i staden så hade det nog varit mer ekonomiskt fördelaktigt om man säljer privatbilen och istället cyklar eller åker kommunalt ett par hållplatser. Har man firmabil/leasingbil, eller 18,50kr/mil skattefri reseersättning (som jag själv) så blir det naturligtvis inte samma ekvation.T Träkåk skrev: