Keiller Keiller skrev:
Ja, det verkar så. Fast det beror nog mest på vad för sorts jobb man har. Service- och vårdyrken, som jag och min fru har, är låglönearbeten. Åtminstone tycker jag det.

Någon tidigare i tråden med 45k/månad ansåg att han/hon inte var någon höginkomsttagare. Om denne bor i glesbygd eller storstad vet jag inte, ej heller vilken sorts jobb han/hon har. Men 45k/mån före skatt är inte långt ifrån det jag och frun har i sammanlagd inkomst.

Huruvida service- och vårdyrken har låga löner i storstan vet jag inte men på mindre orter är det så. Åtminstone om det, som i vårt fall, är statliga och kommunala arbetsgivare.
De yrken du beskriver har ungefär samma lön överallt. I städer finns fler jobb som har högre lönenivå, men även där liknande i hela landet.
Finns skillnader mellan olika områden men inte så att det är 25 k på ena stället och 45 k på andra för samma arbete generellt.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
P Pin skrev:
Beroende på vad vi jämför blir det ingen större skillnad. Jag bor i Stockholm och det tar över två timmar om dagen att åka kollektivt. Tar jag bilen ca 90 minuter. Då är bilresan t.o.r. knappt 5 mil. Så du har kostnaden för tio extra mil. Jag har kostnaden för trängselskatt 90 kr och parkering 135 kr på gatan om jag är villig att gå en bit, annars 225 kr. Om inte arbetsgivaren håller med parkering men då blir det en förmån eller så får de ta betalt för den också. Så minst 200 kr om dagen för mig extra och det är kanske vad det kostar att köra 10 mil extra om dagen. Det beror då på hur ny och dyr bil man kör. För en ny större bil räcker inte 20 kr milen långt. Tillkommer på min sida även dyrare försäkring på bilen.

Men om vi glömmer Stockholm och jämför med Malmö eller mindre stad så är trafiken inte så illa och inga tullar.

Med hög ränta tippar kalkylen snabbt över till förmån för landsbygden.

Jag tror att en lite mindre stad är optimalt men det har dissats tidigare i tråden pga inskränkta småborgerliga invånare. Jag är osäker på om det stämmer, eller så är jag en av dem :D
Det såklart! Jag har bott i Stockholmsområdet också och jobbade då på rätt sida av stan, så då blev det bara nån mil per dag i bil. Den stora skillnaden är väl att om man har någorlunda normala arbetstider går det oftast bra att åka kommunalt i storstäder.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
De yrken du beskriver har ungefär samma lön överallt. I städer finns fler jobb som har högre lönenivå, men även där liknande i hela landet.
Finns skillnader mellan olika områden men inte så att det är 25 k på ena stället och 45 k på andra för samma arbete generellt.
Det är en tröst att veta. Att man har lite mer att röra sig med efter att boendekostnaderna är betalda, än vad en storstadsbo med samma jobb har menar jag.

Det är å andra sidan en nackdel med att ha ett jobb man trivs med, löneutvecklingen är lite sämre om man är på samma arbetsplats, än om man byter jobb då och då.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Att det är högre löner i Stockholm beror ju på att det finns fler välbetalda jobb där. För samma jobb så skiljer det inte mycket mellan Oskarshamn eller Stockholm.

Att det finns fler högavlönande jobb i storstäderna är för att det finns ett tydligt samband mellan lön, kompetens och viljan att bo kring en stad. Nu är det kanske några som tolkar det som att många därmed vill bo på plattan centralt i City, så är det självklart inte. De flesta som bor i stockholm bor ju faktiskt utanför stockholm i en mysig villaförort men räknas ändå som "stockholmare".

• Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Orkar inte läsa allt ni skriver men här är min historia.
Jag säljer mitt radhus i Skepplanda Ale kommun
Priset är 3 miljoner. 4 mil ifrån min adress i storgöteborg kostar ett sådant här radhus runt 7 miljoner.
Idag klagar folk på ytskikt och att det saknar ett dos lock på vissa ställen så dem vill inte köpa.
Har faktiskt svårt att sälja dessa dagar det tycker jag är konstigt.
Folk har alltså råd att köpa dyrt men vill inte köpa billigare då det är lite finnisch som skall göras.

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-5rum-skepplanda-ale-kommun-kyrkbacken-12-18202595

F Farsan79 skrev:
Priset är 3 miljoner. 4 mil ifrån min adress i storgöteborg kostar ett sådant här radhus runt 7 miljoner.
Idag klagar folk på ytskikt och att det saknar ett dos lock på vissa ställen så dem vill inte köpa.
Folk har alltså råd att köpa dyrt men vill inte köpa billigare då det är lite finnisch som skall göras.

[länk]
Kan lova att det inte handlar om ytan. Det är läge, läge, läge.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F Farsan79 skrev:

[länk]
På mäklarbilderna ser det ut som allt annat som är till salu: nya tapeter och golv och färg och minimalt med möbler och prylar.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan lova att det inte handlar om ytan. Det är läge, läge, läge.
Tål att sägas några gånger till

S Staffan-N skrev:
Om man köper ett likvärdigt objekt och priserna är någorlunda stabila, då blir ju vinsterna och därmed skatten nästan obefintlig?

Men som någon skrev, det vanliga argumentet för dagens modell är ju att skatten skulle få folk att välja att inte flytta, vilket leder till ett skralare utbud. Men man får ju iaf betala skatten när man "Cashar in" genom att flytta till något mindre eller en hyresrätt.

Intressant att lagfartsavgiften har överlevt under detta resonemang, det svider ju en hel del i plånboken när man flyttar.
Min lgh har gått upp med över 100% om jag vill köpa grannens identiska lgh så får jag skatta vinst på halva lägenheten.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo vad sossarna tycker är höginkomsttagare och vad som faktiskt är det är inte samma sak :crysmile:
I USA toppar marginalskatten på 37% vid 450k lön i månaden. Kanske är bättre mått på vad som är höginkomsttagare än 54k
Ja och naturligtvis skall vi sträva efter att vara som USA lol, dessutom tror jag du skulle få svårt att hitta en enda som FAKTISKT ens betalar de 37% där.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
T Tommynorskens skrev:
Ja och naturligtvis skall vi sträva efter att vara som USA lol, dessutom tror jag du skulle få svårt att hitta en enda som FAKTISKT ens betalar de 37% där.
Nja men när det gäller skatt på lön är de ett föredömme. De har tex 27% bolagsskatt det är ju galet.

J
Viktor.J Viktor.J skrev:
Att det är högre löner i Stockholm beror ju på att det finns fler välbetalda jobb där. För samma jobb så skiljer det inte mycket mellan Oskarshamn eller Stockholm.

Att det finns fler högavlönande jobb i storstäderna är för att det finns ett tydligt samband mellan lön, kompetens och viljan att bo kring en stad. Nu är det kanske några som tolkar det som att många därmed vill bo på plattan centralt i City, så är det självklart inte. De flesta som bor i stockholm bor ju faktiskt utanför stockholm i en mysig villaförort men räknas ändå som "stockholmare".
Man ska heller inte glömma att många yrken så finns det nästan inga jobb på mindre orter. Jag (som ingenjör) hade nog kunnat hitta jobb lite överallt, men min fru som är jurist hade haft svårare. Hon jobbade ett tag som advokat (innan vi fick barn, efter det var det svårt att få att funka - de som redan är delägare och kan få andra att göra slavjobbet kanske det funkar för men för de som verkligen måste göra jobbet (som för henne som nyexad advokat) var det grymt oflexibelt med tider som inte gick att rubba och funkar skitkass med VAB mm). Som bolagsjurist (som hon är nu) så verkar det mest vara stora bolag som har en eller flera egna jurister och då på huvudkontor. Som inte ligger i en småstad. Eller får de jobba som egen advokat med familjefrågor på landet och lösa alla skilsmässor och liknande och med småstadsmentaliteten som diskuterats vet jag inte om det är speciellt kul... ;)

Jag tror att livet på en mindre ort är bra mycket mindre stressande än ett jobb med förvisso möjlighet till högre lön i storstaden. Visst verkar det finnas jobb där man kan vara en överbetald medelmåtta i vissa branscher, men ofta är nog den höga lönen förknippad med mer ansvar och tid. Jag trodde IT sektorn var "död" (när jag började jobba och hade ena benet i mjukvaruutveckling var det ju massor av överbetalda medelmåttor som pysslade med IT) men uppenbarligen verkar det inom vissa områden fortfarande gå att tälja guld med smörkniv. Kanske värt att sadla om / tillbaka till IT sektorn...

Men visst, vill man åt dramaten besök, klubbandet och luncher på coco carmen och ulla winblad varje vecka så kanske inte Örebro lockar... men då är det ju inte pga jobbet... Jag hade för egen del gärna bott i en något mindre stad. Men kanske kan man göra det när barnen flyttat hemifrån och man närmar sig eller gått i pension...

Kanske är det bra att övertyga sina barn att bli läkare, lärare eller nåt annat jobb som finns över hela landet. Eller nåt som funkar att jobba på distans. Så de har ett val att inte bo i Stockholm.

Min lgh har gått upp med över 100% om jag vill köpa grannens identiska lgh så får jag skatta vinst på halva lägenheten.
Fast nånting ligger det ju i att den skulle inte gått upp 100% om du behövt skatta bort pengarna för då skulle du inte kunna bjudit lika mycket på den nya lägenheten.

Problemet skulle jag säga är alla som bott väldigt länge när inflationen var hög - pensionärer som köpte när en månadslön var 15.000 och det gått upp 3-4 gånger värdet pga inflationen (och lika mkt till pga låg ränta/enkel finansiering). Inte de som köpt och sålt senaste 10 åren, där skulle nog en värdeminskning pga skatt göra att man hade råd till och med med mer om man ska byta upp sig.

Sen är jag inte övertygad att jag vill försvara skatter, men jag ser hellre en skatt när man säljer sitt boende än fastighetsskatt medan man bor där. Det rimliga vore att man fick dra av inflation och kostnader från värdeökningen. Nackdelen är väl isåfall de som lagt ned eget arbete för att renovera, de får skatta på det. Men iofs är det väl halvok då det har funnits de som "levt på" att köpa, renovera och sälja bostäder.

J JohanLun skrev:
Man ska heller inte glömma att många yrken så finns det nästan inga jobb på mindre orter. Jag (som ingenjör) hade nog kunnat hitta jobb lite överallt, men min fru som är jurist hade haft svårare. Hon jobbade ett tag som advokat (innan vi fick barn, efter det var det svårt att få att funka - de som redan är delägare och kan få andra att göra slavjobbet kanske det funkar för men för de som verkligen måste göra jobbet (som för henne som nyexad advokat) var det grymt oflexibelt med tider som inte gick att rubba och funkar skitkass med VAB mm). Som bolagsjurist (som hon är nu) så verkar det mest vara stora bolag som har en eller flera egna jurister och då på huvudkontor. Som inte ligger i en småstad. Eller får de jobba som egen advokat med familjefrågor på landet och lösa alla skilsmässor och liknande och med småstadsmentaliteten som diskuterats vet jag inte om det är speciellt kul... ;)

Jag tror att livet på en mindre ort är bra mycket mindre stressande än ett jobb med förvisso möjlighet till högre lön i storstaden. Visst verkar det finnas jobb där man kan vara en överbetald medelmåtta i vissa branscher, men ofta är nog den höga lönen förknippad med mer ansvar och tid. Jag trodde IT sektorn var "död" (när jag började jobba och hade ena benet i mjukvaruutveckling var det ju massor av överbetalda medelmåttor som pysslade med IT) men uppenbarligen verkar det inom vissa områden fortfarande gå att tälja guld med smörkniv. Kanske värt att sadla om / tillbaka till IT sektorn...

Men visst, vill man åt dramaten besök, klubbandet och luncher på coco carmen och ulla winblad varje vecka så kanske inte Örebro lockar... men då är det ju inte pga jobbet... Jag hade för egen del gärna bott i en något mindre stad. Men kanske kan man göra det när barnen flyttat hemifrån och man närmar sig eller gått i pension...

Kanske är det bra att övertyga sina barn att bli läkare, lärare eller nåt annat jobb som finns över hela landet. Eller nåt som funkar att jobba på distans. Så de har ett val att inte bo i Stockholm.

Fast nånting ligger det ju i att den skulle inte gått upp 100% om du behövt skatta bort pengarna för då skulle du inte kunna bjudit lika mycket på den nya lägenheten.

Problemet skulle jag säga är alla som bott väldigt länge när inflationen var hög - pensionärer som köpte när en månadslön var 15.000 och det gått upp 3-4 gånger värdet pga inflationen (och lika mkt till pga låg ränta/enkel finansiering). Inte de som köpt och sålt senaste 10 åren, där skulle nog en värdeminskning pga skatt göra att man hade råd till och med med mer om man ska byta upp sig.

Sen är jag inte övertygad att jag vill försvara skatter, men jag ser hellre en skatt när man säljer sitt boende än fastighetsskatt medan man bor där. Det rimliga vore att man fick dra av inflation och kostnader från värdeökningen. Nackdelen är väl isåfall de som lagt ned eget arbete för att renovera, de får skatta på det. Men iofs är det väl halvok då det har funnits de som "levt på" att köpa, renovera och sälja bostäder.
Man borde bara få skatta på det när man säljer och inte återinför pengarna i ny bostad. Låga räntor styr priset mycket mer än vinstskatten om du frågar mig. Eller så höjer man kravet på insats till 50% från 15% så får ni nog ner priset på markanden,

J
Man borde bara få skatta på det när man säljer och inte återinför pengarna i ny bostad. Låga räntor styr priset mycket mer än vinstskatten om du frågar mig. Eller så höjer man kravet på insats till 50% från 15% så får ni nog ner priset på markanden,
Att pengar är så "billiga" och man "tvingat" in så mycket pengar i pensionssystemet har gjort problemet med övervärderade företag och bostäder enormt. Tyvärr tror jag detta är en "överföring" från tex Sverige, USA mfl. som lånar mer och mer... Till tex Kina och andra länder som tillverkar billigt. Risken är att vi om 10-20 år till sitter med än mer skulder upp över öronen och en förstörd natur.

Jag skulle gärna se att man långsamt men bestämt "drog åt" tumskruvarna på bostadsmarknaden för att få ned priserna. Förutom att agera bank och säkerhet så folk kan konsumera upp bostadens värdeökning så tillför rusande bopriser ingenting.

På tal om att tälja guld med smörkniv så har ju de som köpt loss bostadsrätter vid ombildningar, byggbolag som fått köpa "billig" mark mm kunnat göra enorma vinster på bekostnad av kollektivet. Den som säger att prisökning på bostäder gör att det lönar sig att bygga och vi därför får ett ökat bestånd tror jag har fel. Det vi fått är lyxbyggen med gigantiskt bra marginal för byggbolagen.

Jag har skrivit det förut. Rätt väg tror jag skulle vara som det var för 100 år sen. Egna hem. Man säljer mark med tex tomträtt som går att köpa ut efter 10-20 år, bolag kan inte köpa tomterna - bara privatpersoner och man får bara köpa en tomt. Sen får folk får beställa och bygga sitt eget hus. Då får bolagen större konkurrens, även små byggbolag kan vara med i matchen. Förvisso säljer kommunen tomtmark till något nedsatta priser, men det hamnar inte i fickorna på byggbolagen eller på de som redan har ett hyreskontrakt utan på de som är unga och vill sätta bo och som då tillför ett nytt hus på marknaden. Eftersom man då måste bo kvar i säg 10-20 år innan man kan köpa loss tomten så minskar risken för spekulation.

• Gilla
OTGI och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.