29 455 läst ·
113 svar
29k läst
113 svar
Hur gör vi med hyresgäster som inte betalar och försvunnit till utlandet?
Yes och ett litet tips, blanda aldrig ihop moral och juridik ty, om så gick, skulle vi på alldeles för många platser och i för många situationer se det som många föreslår här, ståndrätt, vilket just juridiken förhindrar. Följ lagar och förordningar så brukar de allra flesta situationer lösa sig men gör det från början, inte när det redan i praktiken är för sent.Jonatan79 skrev:Ursäkta Ove, men har du belägg för detta du beskriver om risk för att betala skadestånd, ersätts hyresgäster för påhittad förstörd egendom m.m? Det låter väldigt långsökt i mina öron. Skiten ska ut och magasineras, bara att ta bilder på allt innan flytt och sen i gästhuset för bevisbörda. Polisen lär bry sig föga om hyresgästerna mot alla odds skulle anmäla...
Det var tråkigt att höra. Anade det men hoppades inte. Ja nog är det lätt hänt att vilja ta saken i egna händer och Inte följa lagen fullt ut. Just i detta fall känns det som att, om all information stämmer , hyresvärdens rättigheter borde vara större, men sånt är livet.
Man ska inte underskatta hur tuff den lagliga vägen kan vara för att tvinga in vanliga svenssons i fållan. Det kan ta lite tid, men bli väldigt dyrt för den som har fel och trilskas.
Jag hade ringt kronofogden i både Sverige och Finland och hört mig för. Det finns säkert någon svensktalade på finska kronofogden. Vilka uppgifter behöver du? Namn? Personummer? Adress? Osv. Ta ägaruppgifterna från bilvraket. Har de utmätningsbara tillgångar? Kolla med arbetsgivaren i Sverige osv. Se till att ha all info ni behöver och kräv sedan alla pengar ni har rätt till från hyresgästerna.
Jag vet inte hur det fungerar i Finland, men i Sverige så kan man ju få löneutmätning, utmätning av tillgångar mm.
Problemet är egentligen om personerna saknar tillgångar och redan har skulder. Då är det svårt att få ut pengar.
Jag hade ringt kronofogden i både Sverige och Finland och hört mig för. Det finns säkert någon svensktalade på finska kronofogden. Vilka uppgifter behöver du? Namn? Personummer? Adress? Osv. Ta ägaruppgifterna från bilvraket. Har de utmätningsbara tillgångar? Kolla med arbetsgivaren i Sverige osv. Se till att ha all info ni behöver och kräv sedan alla pengar ni har rätt till från hyresgästerna.
Jag vet inte hur det fungerar i Finland, men i Sverige så kan man ju få löneutmätning, utmätning av tillgångar mm.
Problemet är egentligen om personerna saknar tillgångar och redan har skulder. Då är det svårt att få ut pengar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
När det gäller skrotbilar som hamnat på ens mark så vore det bästa att den istället parkerades på kommunal mark.
En i släkten fick en husvagn uppställd på sin mark, att gå den lagliga vägen var en lång process, medans de höll på med att göra det på "rätt sätt" fick personen rekommendationen "nästa gång det händer så knuffa bort den".
En i släkten fick en husvagn uppställd på sin mark, att gå den lagliga vägen var en lång process, medans de höll på med att göra det på "rätt sätt" fick personen rekommendationen "nästa gång det händer så knuffa bort den".
Hello.
Ja, vad ska man säga. Det löste sig, men det var väl i gråzonen... Vi la press på dom under längre tid (via SMS, telefoner och mail) och fick till slut respons. "- Ja, flyttar ut snarast". Vi responderar med att säga "- Du anser vi huset som frånflyttat". Därefter drog vi dit, städade kåken och bytte lås. Hårt och brutalt.
Helt förjävlig situation.
Ja, vad ska man säga. Det löste sig, men det var väl i gråzonen... Vi la press på dom under längre tid (via SMS, telefoner och mail) och fick till slut respons. "- Ja, flyttar ut snarast". Vi responderar med att säga "- Du anser vi huset som frånflyttat". Därefter drog vi dit, städade kåken och bytte lås. Hårt och brutalt.
Redigerat:
Men, nu har ni blivit visare och kommer aldrig mer att utsätta er för en liknande situation hoppasHosse skrev:Hello.
Ja, vad ska man säga. Det löste sig, men var väl i gråzonen... Vi la press på dom under längre tid (SMS, telefoner och mail) och fick till slut respons. "- Ja, flyttar ut snarast". Vi responderar med att säga "- Du anser vi huset som frånflyttat". Därefter drog vi dit, tömde kåken och bytte lås. Hårt och brutalt.
Starkt jobbat, tyvärr måste man ta i med hårdhandskarna ibland. Jag tänkte bjuda på en sann historia nu när det löste sig. Jag var ekonomisk förvaltare åt ett privatägt bostadsbolag där en hyresgäst inte betalt hyran på över 1 1/2 år, han ljög, höll sig undan och påstod han deponerat hyran hos Länsstyrelsen pga att förra ägarna av bolaget lovat honom viss ytrenovering. Självklart fanns inte pengar hos LS. Hyresvärdet skickade dit 4 man en fm (sommartid), tömde lägenheten, ställde allt på bakgården och bytte lås. Nästa morgon stod en fylld container bredvid gatan och på kvällen var allt borta. Jag fick ett samtal från den lokala polisstationen som undrade om jag visste vad som hänt då hyresgästen anmält ägaren. Fallet lades ner rätt snabbt, hyresgästen var ökänd och hade ju bara fått "flytthjälp". Han hade redan en annan bostad (särbo) fick jag reda på lite senare...
Alltid ta deposition 3 mån hyra . Ta reda på deras pers nr i Finland,kolla om de har svenskt pers nr , kolla dem hos KFM i Finland och Sverige och var de varit skrivna , kolla med Tingsrätt om de förekommer och för vad .Finland är tvåspråkigt.Visar det sig att de ärH hempularen skrev:Men som påpekats så är ju första åtgärden att skicka ett kravbrev, där man också påpekar att det tillkommer kostnader för inkasso etc, om inte betalning erläggs omgående.
Jag tror (men vet inte) att det räcker att skicka det som vanligt brev, dels till adressen de hyr, men kan vara bra att skicka till alla kända adresser man har. Det är troligen bara dåligt att skicka det rekommenderat. De hämtar inte ut rek, och då får du en kvittens på att det INTE har tagit emot kravet. Vanligt brev anses i många sammanhang som en delgivning, det anses levererat och läst inom typ 2 veckor. men som sagt ett outhämtat rek. är ju bevisligen inte läst.
Men just att skicka kravbrevet ökar möjligheten att senare kunna få betalt även för extrakostnader.
Om det senare går till vräkning i kronofogdens regi, så försök få in även bilen och ev. annat på tomten i hanteringen, annars kan det bli ett elände att få bort bilen.
skojare har du kanske skäl för att bryta avtalet med hänvisning till uppgifter som tillkommit efter avtalets ingående och om de varit kända skulle avtalet aldrig ingåtts. Med detta kan du alltid få ett snabbt beslut om avhysning.
Eftersom det är din egna privata bostad du hyr ut lyder du inte under samma strikta regler som vid normal bostadshyra.
Kolla även om de uppgifter de lämnat i avtalet stämmer med vad du får fram officiellt. Kolla vem som står för mobil telf
och vart IP adressen går .
Eftersom det är din egna privata bostad du hyr ut lyder du inte under samma strikta regler som vid normal bostadshyra.
Kolla även om de uppgifter de lämnat i avtalet stämmer med vad du får fram officiellt. Kolla vem som står för mobil telf
och vart IP adressen går .
Klicka här för att svara