slaskman skrev:
Lite kuriosa om skrotbilar ! Har en klent begåvad granne som hade en skrotbil parkerad utanför huset på gatan i flera månader. En sen natt drog han bort den till en närliggande parkering till en affär, givetvis är skyltarna borta.Två kvällar senare hör vi ett diselvrål och jag ser en hjullastare med gafflarna genom rutorna på samma bil köra tillbaka den och sätta den på idiotens uppfart. Detta nte helt enligt lagen men anmäldes nog inte.
Den var bra!

Att bli av med en skrotbil på egen tomt fungerar ganska lätt annars. Står det en skrotbil på egen tomt så hjälper kommunen till med att forsla bort den, ägaren av fordonet debiteras bortförseln. Kommunen lär väl få problem att få betalt också, men du blir av med skrotbilen. Så löd svaret från min kommun åtminstone. Någon vecka senare kom bärgningsbilen och hämtade bilen.

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Sne4 skrev:
Den var bra!

Att bli av med en skrotbil på egen tomt fungerar ganska lätt annars. Står det en skrotbil på egen tomt så hjälper kommunen till med att forsla bort den, ägaren av fordonet debiteras bortförseln. Kommunen lär väl få problem att få betalt också, men du blir av med skrotbilen. Så löd svaret från min kommun åtminstone. Någon vecka senare kom bärgningsbilen och hämtade bilen.
Det skiljer sig nog från kommun till kommun. I min håla fick stora butiken en pundarbil långtidsställd på sin parkering ( privat område) .P botar osv kom men inget hände, som genom ett mirakel stod bilen på allmän väg 10 meter bort en morgon och två dagar senare var den bärgad !

Jag sitter nu bara och hoppas på att dom packat och gjort sig klar för att sticka i väg till ett nytt ställe där dom kan blåsa nån annan 1 januari.

Varför kom dom annars tillbaka 22-23 december och packade allt utan att ta det med sig? Kan inte fatta annat..

Utbildning kostar ibland mycket pengar, den du har fått är förhållandevis billig ändå och i fortsättningen bör ta använda dig av de kunskaper du nu erhållit och vara mycket noggrann med hur och till vem du hyr ut.
Som du kanske vet fick en av Nobelpristagarna sitt pris just på grund av de otydliga affärsuppgörelser vi gör, massor av tvister uppkommer i efterhand och eviga, och dyrbara, diskussioner uppstår om sådant som borde ha varit klarlagt vid kontraktsskrivningen.
Tyvärr så har du nu en ganska omständlig process framför dig med avseende bara på bilen, resten ska vi inte nämna.
Men, ge inte upp, när du är säker på hur en uthyrning skall gå till så är det faktiskt bara trevligt med nya, ärliga bekantskaper. Stabila staket ger god grannsämja som någon sa.

Nu är det så att detta med uthyrning inte är nytt för oss. Vi har en lägenhet i Oslo som vi har hyrt ut i snart 15 år. Denne stuga/hus i sverige har vi hyrt ut på veckobasis i 3,5 år. Vi har haft med kronofogden/namnsmannen å göra tidigare, så vi vet hur den dansen går i Norge i alla fall. Det som är nytt nu är att vi har denna casen i Sverige. Min uppfattning i Sverige är att hyresgäster är som små vadderade och skyddade bebisar som ingen kommer åt. I tillegg så är denna saken helt annorlunda än vi är vana vid. Dvs några idioter som 1. Inte betalar och 2. Inte bor där. 3. Det är i sverige och med alla sveriges regler.

Jag har egentligen inte lust att dra in kronofogden. Jag vill bara ha dom och skiten deras ut av bostaden min...

Endast Sverige, svenska lagar har....

Jag kan hålla med dig, utan att kunna jämföra med andra länder, så tycks det vara så i Svenska domstolar, att man gör sitt yttersta att hitta förmildrande omständigheter när man dömer.

Man ser inte till att den brottsutsatte får skälig ersättning utan många gånger får brottslingen "mängdrabatt" när det finns en stor mängd förseelser på samma person.

Dessutom är f.n polisen i ett utsatt läge och det utnyttjas ju naturligtvis av buset. :mad:

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
Hosse skrev:
Nu är det så att detta med uthyrning inte är nytt för oss. Vi har en lägenhet i Oslo som vi har hyrt ut i snart 15 år. Denne stuga/hus i sverige har vi hyrt ut på veckobasis i 3,5 år. Vi har haft med kronofogden/namnsmannen å göra tidigare, så vi vet hur den dansen går i Norge i alla fall. Det som är nytt nu är att vi har denna casen i Sverige. Min uppfattning i Sverige är att hyresgäster är som små vadderade och skyddade bebisar som ingen kommer åt. I tillegg så är denna saken helt annorlunda än vi är vana vid. Dvs några idioter som 1. Inte betalar och 2. Inte bor där. 3. Det är i sverige och med alla sveriges regler.

Jag har egentligen inte lust att dra in kronofogden. Jag vill bara ha dom och skiten deras ut av bostaden min...
Spännande, norsk som hyr ut till finsk i Sverige, kan det inte bli annat än trassel då tre nationers kulturer skall mötas, trots att kulturerna är väldigt lika.
De lagar vi har i Sverige är till för att skydda människor, följer man dem så brukar det gå ganska bra och om man nu inte är svensk så kan man ju inte förutsätta att hemlandets lagar gäller även här.
Veckouthyrning är problematisk, i alla länder, och kräver av uthyraren att vara strikt i både bedömningen av hyresgäster och villkor. Vi själva hyrde ut genom ett tyskt företag och garanterades därför att om några fnurror uppstod så skulle de hjälpa oss. Oproblematiskt och bekymmerslöst. Numera använder vi oss av Airbnb vid korttidsuthyrning, vid längre är vi noga med att ta uppgifter om hyresgästen och ibland även kräva deposition.
Om det ändå skulle uppstå problem, vi har varit med om det också, så gäller det att agera utan dröjsmål och med jurist inblandad, trista hyresgäster har en förmåga att snabbt vända sig till Hyresgästföreningen och de är, precis som du antyder, helt på hyresgästens sida, annars skulle de ju inte ha några medlemmar.
Det här jag beskriver här ovan kostar ju en del men, det är betydligt billigare än att hålla på med tvister i all oändlighet, ofta ganska hotfulla sådana.
God Fortsättning.

Man kan ju tycka vad man vill om reglerna runt delgivning osv. Men det handlar i grund och botten om att säkra att ingen genom ett rent missförstånd slänger ut en hyresgäst.

När jag var ordf. i bostadsrättsförening för många år sedan hade vi ett fall där jag är väldigt glad över regler som omöjliggör att vi som fastighetsägare slänger ut en medlem utan korrekta underlag.

Jag modifierar historien lite, så ingen skall känna igen strulputten.

Vi hade en medlem som inte betalade sin avgift, svarade inte på någon påminnelse, det gick till kronofogden, inga reaktioner på fogdens brev. Det gick till vräkning. Dagen före vräkningen kontaktade medlemmen mig, och undrade om det inte gick att undvika vräkning. Det var det första livstecken vi hade fått på typ ett år.

Han menade att han kunde betala hela skulden och övriga kostnader (kronofogde osv), att han "bara" var väldigt slarvig.

Efter lite diskussion kom vi överens om att han skulle betala hela skulden, samt visa upp bevis på att han beställt autogiro för avgitftsbetalningen senast kl 15. Vräkningen skulle alltså ske kl 09 dagen därpå. Han uppfyllde kravet. Och vi stoppade vräkningen.

Nästa månad så kom det inte in några pengar.... "f...n, han blåste oss".

Hela proceduren igång igen, påminnelse, fogde osv. Inget livstecken från medlemmen.

Och så 7 - 8 månader senare var det dags igen, imorgon kl, 09 blir det vräkning. Då ringer han mig igen. "Jo jag förstår ju förra gången, men nu har jag ju betalat...". Det visar sig att hans autogiro inte korrekt angav målet för betalningen, pengarna hade kommit in, men gick inte att koppla till hans lägenhet (vi hade ca 800 lgh.). De hamnade i den s.k slasken där ospårbara pengar bokförs. Vräkningen stoppades.

Man hade ju önskat att han kunde tagit kontakt liiite tidigare, typ när kronofogden skrev till honom. Men antag att vi nu inte hade haft en strikt procedur, att föreningen på eget bevåg hade fått slänga ut hans möbler, och så hade det visat sig att vi hade fel. Då hade det inte varit roligt att vara ordförande.

@overaskopp: Hmm.. Ser väl inte detta helt som en kultur krasch? Här är det snack om att hyra ett boende och betala för sig. Det tror jag är genomgående i alla land och kulturer.

Annars kan jag informera om att efter uppringningar från oss dagligen på alla nummer samt SMS till alla nummer nu äntligen svarade hon.

"Kan inte prata nu! Men vi flyttar ut snarast! Behövs ej vräkning!"

Jag svarar "När?" Efter det så har jag givetvis inte hört nåt.

Vi åker dit i helgen, flyttar ut sakerna deras och låser in dom i gäststugan (uppvärmd) med kodlås. Ger dom koden till gäststuga för att hämta sakerna sina sen byter vi kod i huset.

Har dom flyttat bilen?

@Andy78: Nope, den står där fortfarande med instrumentpanelen utriven.. Oavsett, det är det minsta bekymret just nu. Det är plats till minst 4 bilar på parkeringen, så den får stå där en stund innan jag ringer kommunen och ber dom ta bort den. (annars är det många grannar med traktor i området... Hoppas att det är drag på bilen)

Vi skall väl inte komma alltför långt bort från ämnet men jag har, efter många år som hyresvärd, lärt mig att det finns en större risk att bli blåst av människor som kan fly landet.
Det är svårare att juridiskt nå dem och det kanske finn ett förakt mellan nationaliteterna trots att det är något som inte går att diskutera på grund av ämnets laddning.
Du skriver själv att du är irriterad över de svenska lagarna och hur de fungerar i praktiken men det kanske vore bättre att du lär dig hur de fungerar eftersom du gör affärer här,
Som hyresvärd har du, om du har ett riktigt kontrakt, rätt att gå in i en lägenhet för att utföra sedvanligt underhåll men, du ska kontakta hyresgästen innan. Om du har gjort det och inte når din hyresgäst så går du in och kan vid en eventuell tvist visa upp att du försökt.
Akta dig för att röra hyresgästens ägodelar, flytta dem och låsa in dem någonstans, det kan bli oerhört dyrbart för dig. Kontakta kronofogden för hjälp.
Bilen som står på en parkeringsplats i anslutning till fastigheten får du inte röra, kommunen bryr sig inte utan du får återigen vända dig till kronofogden som ger dig råd om hur du skall förfara.
Allt detta kostar pengar, ibland ganska mycket men de får du i efterhand kräva den trilskande hyresgästen på vilket är så gott som utsiktslöst.
Om du tar lagen i egna händer så kommer förmodligen din hyresgäst ha dyrbara saker som gått sönder, bilen är i nyskick och du får betala böter och skadestånd vilket jag rekommendera dig till att undvika.
Kavla upp ärmarna och inse att 2017 har börjat med ett rejält och långlivat arbete, har du någorlunda flyt så är du klar till nästa jul. Suck !

Ursäkta Ove, men har du belägg för detta du beskriver om risk för att betala skadestånd, ersätts hyresgäster för påhittad förstörd egendom m.m? Det låter väldigt långsökt i mina öron. Skiten ska ut och magasineras, bara att ta bilder på allt innan flytt och sen i gästhuset för bevisbörda. Polisen lär bry sig föga om hyresgästerna mot alla odds skulle anmäla...

• Gilla
Hosse
  • Laddar…
I sak har han nog rätt tyvärr

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller bilar som övergivits på allmän plats brukar det ju hjälpa om det "dyker upp" ett oljeläckage under bilen.
Men vad gäller om en övergiven bil på privat mark läcker olja? Det är väl markägaren som åläggs att åtgärda det i det fallet, men vad har hen rätt att göra om det är någon annan som äger bilen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.