4 359 läst ·
32 svar
4k läst
32 svar
Hur ska jag göra så inte det nybyggda huset möglar sönder?
Håller på att bygga ett nytt hus i 1,5 plan. Vi är väldigt rädda för mögel och påväxter på träet. Därför körde vi på med stomresning under sensommaren i rask tempo med hjälp ifrån snickare. Detta gick fort och det regnade i princip inget på stommen innan taket var på och duk runt huset. När jag mätte fuktkvot på stommen låg den runt 11-13%. Detta gjorde mig väldigt glad och tänkte att vi lyckats bra.
Hösten kom och fönsterleveransen strulade och blev försenad, därför drog det ut på tiden med panel och fönster. Huset blev helt klart på utsidan för ungefär 3 veckor sedan så vi hann inte isolera och värma upp huset innan vintern.
Nu till stora bekymren, vi bor på västkusten och senaste månaden har det i princip regnat konstant och varit runt 5-10 grader med extrem hög luftfuktighet. Detta verkar ha medfört att stommen sugit åt sig fukt ifrån luften? förstår inte vad som hänt annars för nu ligger fuktkvoten på stommen runt 16-18% och det har börjat bildas påväxter överallt inne i huset. Detta gör både mig och min fru stressade och deprimerade.
Vad kan man göra nu? Ska jag bara gilla läget och vänta tills våren kommer så huset kan torka? Ska jag börja slipa/hyvla bort påväxter? Det är lite svårt att värma upp huset eftersom det inte är isolerat och hela golvet är öppet ner mot krypgrund. Kommer avfuktare ge något i detta läge när det är så öppet?
Detta är några exempel på hur det ser ut nu, det finns liknande påväxter på ~20 ställen till och det blir mer för varje dag känns det som.
Hösten kom och fönsterleveransen strulade och blev försenad, därför drog det ut på tiden med panel och fönster. Huset blev helt klart på utsidan för ungefär 3 veckor sedan så vi hann inte isolera och värma upp huset innan vintern.
Nu till stora bekymren, vi bor på västkusten och senaste månaden har det i princip regnat konstant och varit runt 5-10 grader med extrem hög luftfuktighet. Detta verkar ha medfört att stommen sugit åt sig fukt ifrån luften? förstår inte vad som hänt annars för nu ligger fuktkvoten på stommen runt 16-18% och det har börjat bildas påväxter överallt inne i huset. Detta gör både mig och min fru stressade och deprimerade.
Vad kan man göra nu? Ska jag bara gilla läget och vänta tills våren kommer så huset kan torka? Ska jag börja slipa/hyvla bort påväxter? Det är lite svårt att värma upp huset eftersom det inte är isolerat och hela golvet är öppet ner mot krypgrund. Kommer avfuktare ge något i detta läge när det är så öppet?
Detta är några exempel på hur det ser ut nu, det finns liknande påväxter på ~20 ställen till och det blir mer för varje dag känns det som.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Se till att virket torkar ut innan du isolerar..M Martin Lj skrev:Håller på att bygga ett nytt hus i 1,5 plan. Vi är väldigt rädda för mögel och påväxter på träet. Därför körde vi på med stomresning under sensommaren i rask tempo med hjälp ifrån snickare. Detta gick fort och det regnade i princip inget på stommen innan taket var på och duk runt huset. När jag mätte fuktkvot på stommen låg den runt 11-13%. Detta gjorde mig väldigt glad och tänkte att vi lyckats bra.
[bild]
[bild]
[bild]
Lägger med lite info om blånad..
https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/anvandning-av-virke-med-blanad/
Det är svartmögel och det kommer att fortsätta växa under vintern om du inte får till en kontrollerad miljö.
Varför har ni väntat med alla arbeten pga saknade fönster?
Nu gäller det att täta till huset och på med lite grundvärme för att hålla luftfuktigheten under 75%. Sedan kan du få ner fuktigheten i stommen och börja behandla möglet
Nu gäller det att täta till huset och på med lite grundvärme för att hålla luftfuktigheten under 75%. Sedan kan du få ner fuktigheten i stommen och börja behandla möglet
Kan man värma upp utan att det är isolerat? Nästa steg är isolera golvet på plan 1 att lägga golvspån. Är det möjligt att värma upp lite efter det trots att väggar och tak är oisolerade och kommer det ge något?Matti_75 skrev:
Det är svartmögel och det kommer att fortsätta växa under vintern om du inte får till en kontrollerad miljö.
Har du hög fuktighet i träet eller i luften så kommer det att kunna växa. Har du ordentligt kallt så växer det dock inte så fort även med hög relativ fuktighet.
I vår/sommar när du får allt varmt och torrt så slutar det växa förutsatt att det inte blir för fuktigt igen.
Vil du stoppa tillväxten helt redan nu så måste du värma en massa för att hålla relativa fuktigheten nere och det låter dyrt utan isolering.
I vår/sommar när du får allt varmt och torrt så slutar det växa förutsatt att det inte blir för fuktigt igen.
Vil du stoppa tillväxten helt redan nu så måste du värma en massa för att hålla relativa fuktigheten nere och det låter dyrt utan isolering.
Givet hur det ser ut nu är det väl läge att bränna pengar på energi och få ner relativa fuktigheten och upp värmen. Att lägga golvspån som du skriver innan någon form av uppvärmning eller uttorkning känns mindre bra.
En ordentlig men tillfällig vädertätning om du inte redan har en sådan för att separera luftmassan invändigt från utomhusluften och sedan ordentliga värmekanoner. Svider ev i plånboken
En ordentlig men tillfällig vädertätning om du inte redan har en sådan för att separera luftmassan invändigt från utomhusluften och sedan ordentliga värmekanoner. Svider ev i plånboken
Hyr en sorptionsavfuktare,
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Om ni har fuktigt virke ska ni vara försiktig med för mycket värme då det gynnar påväxten. Avfuktare är nog bra att köra till att börja med och höja värmen stegvist. Förutsätter dock att det är relativt lufttät. Sen får du försöka slipa/hyvla virket rent från påväxt när det torkat.
Hur sitter egentligen vindduken, är det en luftspalt innanför vindduken och utanför?
Hur sitter egentligen vindduken, är det en luftspalt innanför vindduken och utanför?
Logga in
Skapa konto