29 455 läst ·
113 svar
29k läst
113 svar
Hur gör vi med hyresgäster som inte betalar och försvunnit till utlandet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
de säger bara att skicka in en ansökan om ärendet och sen tar det ett halvår och man får reda på att mottagaren ej kunnat delges och så är man på ruta ett iallafall.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaaa.. Jag tror att delgivning fungerar relativt bra mellan de nordiska länderna. Finns givetvis en risk att det är en person som är "proffs" på att hålla sig undan delgivning. Då kan det ta tid.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
jo det är väl det som är problemet. De som är medvetna om saken och har som mål att blåsa folk är oftast inte tillgängliga för delgivning och det är ju inte så att fogden gör nå många försök eller anlitar privatdeckare för 24h övervakning direkt. Jag har tyvärr helt vanliga ärenden på obetalda fakturor som helt enkelt inte drivs vidare för att de inte får tag på folk. De skiter i det och då får man bara möjligheten att delge själv på nåt vis och kan man inte det så lägger de ner ärendet.hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag har erfarenhet dels av delgivning när jag var ordf. i bostadsrättsförening, dels i ett arvssammanhang. Men det är dels länge sedan, dels har skulder till brf högre prioritet än alla andra skulder. Men de delgivningsmän som var poliser var osannolikt effektiva. Deras delgivning inkluderade att "någon" ringde in ett falsklarm till SOS 112, visserligen efter att de försökt med normala metoder i 18 månader.
Problemet för TS är ju att varje månad så inte bara ökar hyresskulden som troligen aldrig blir betald utan dessutom så går han miste om en hyra från en ärlig hyresgäst som borde ha bostaden istället.hempularen skrev:Jag har erfarenhet dels av delgivning när jag var ordf. i bostadsrättsförening, dels i ett arvssammanhang. Men det är dels länge sedan, dels har skulder till brf högre prioritet än alla andra skulder. Men de delgivningsmän som var poliser var osannolikt effektiva. Deras delgivning inkluderade att "någon" ringde in ett falsklarm till SOS 112, visserligen efter att de försökt med normala metoder i 18 månader.
En helt allmän faktura, där löper det bara en låg ränta.
Att vänta 18 månader för TS är ju en ekonomisk härdsmälta, kan jag tänka.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jo, men normalt brukar nog fogden lyckas lite snabbare, fast 3 - 6 månader får man kanske räkna med. Som hyresvärd har du egentligen inget alternativ, tar du lagen i egna händer så kan det bli oerhört dyrt.
Tolkar jag det första inlägget rätt så är det ett tidsbegänsat hyresavtal tom sista mars?
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast då gäller det att värden säger upp det i rätt tid. Har för mig att även tidsbegränsade kontrakt förlängs automatiskt om man inte säger upp det.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Fast då gäller det att värden säger upp det i rätt tid. Har för mig att även tidsbegränsade kontrakt förlängs automatiskt om man inte säger upp det. och även när kontrkatet har gått ut och är korrekt uppsagt, så får du inte gå in själv och flytta ut hyresgästens ägodelar.
Vad menar ni. Måste jag säga upp ett tidsbegränsat avtal? Det står ju en start och stoppdato i avtalet? I Norge där vi bor har vi alltid tidsavgränsade avtal och dom måste vi förlänga varje år. Annars går dom ut på dato.
Jag informerade hyresgästerna i går på alla telefonnummer og epost adresser jag har på dom att jag sänder hela saken till Kronofogden. Då ringde hon upp mig i morse och sa att dom skulle betala så snart dom kom till Sverige igen. Dom reser i morgon. Räknade snabbt ut att då kommer dom till sverige efter att banken är stängd och dom har köpt sig många dagar till. Det aksepterade inte jag, och sa att jag skulle fortsätta med kronofogden idag. Vipps, så kom det en kvittering på att dom betalat från sin finska bank 1 timme senare!
Nu återstår det ju att se om pengarna verkligen kommer, men kvitteringen från banken såg helt riktig ut.
OM pengarna kommer, så har jag lärt mig följande:
1. Jag litar inte på dom
2. Dom har pengar
3. Dom har stor respekt för Kronofogden, och dom vet att vi går dit om dom inte betalar.
To be continued..
Nu återstår det ju att se om pengarna verkligen kommer, men kvitteringen från banken såg helt riktig ut.
OM pengarna kommer, så har jag lärt mig följande:
1. Jag litar inte på dom
2. Dom har pengar
3. Dom har stor respekt för Kronofogden, och dom vet att vi går dit om dom inte betalar.
To be continued..
Ja, om det är så, hyresgästen kan ju öra sig lika onåbar för hyresgästen som han har möjlighet att gömma sig för kronis.hempularen skrev:
Hur gör hyresvärden då? :wow:
I Fastighetsägarnas standard-hyreskontrakt står det så här... (det finns även andra aktörer som har förmodligen andra formuleringar)
Men det kan förmodligen kvitta vad man skriver här om hyresgäst (eller hyresvärd) gör sig omöjlig att delge.