20 726 läst ·
36 svar
21k läst
36 svar
Hur gör man med parkettgolv vid dörrar?
Jo, jag har hört det ett par gånger nu, det är dock försent för att rätta till så då får man hitta en annan gångbar lösning och det verkar vara smyglist i detta fallet. Det är ju inte mycket nytta att diskutera om och om igen att det borde ha lagts under tröskeln och att man skulle ha sågat dörr och karm.H hul skrev:
Nej, de e ingen platt tröskel, det är en tröskel med bakkant och det hjälper en hel del mot ljud, särskilt om man sätter dörrlister. Har redan gjort ljudtest på detta och det är klart märkbart.H hul skrev:
Nu pratar vi! En sådan hade nog kunnat bli bra, bättre än metall lister! En bredare tröskel är ju ett alternativ men då blir det en utan bakkant, får fundera lite på vad vår tanke är, vill vi ha dörrlist så måste det finnas en bakkant men kanske man kan tumma lite på det.Mazen skrev:
Helt rätt, det är en sådan som denna som vi har nu :H hul skrev:
Sen har vi den platta versionen utan bakstycke :
Och här har vi den platta med bakstycke :
Tycker den sistnämnda är riktigt ful men ja, den hade troligen gjort jobbet. Kanske sådana jag får nöja mig med annars. Men det betyder att jag måste lägga om delar av golvet. Kan man dela en klickgolv som dessutom är låst från det håll där man började lägga det?
Om man skulle lägga om delar av golvet och då putta det under tröskeln, hur komplicerat är det att såga dörrarna? Antar att man gör det med cirkelsåg, är det inte risk att det flisar sig? Känns som risken att de vitmålade dörrarna blir skadade?
mitt förslag att du gör en egen tröskel. De gör vi ofta på byggen när vi behöver klara vissa höjder etc.
ta en vanlig platttröskel i lämplig bredd och montera en smyglist eller liknande på platttröskeln så den blir precis som du vill ha den
ta en vanlig platttröskel i lämplig bredd och montera en smyglist eller liknande på platttröskeln så den blir precis som du vill ha den
Okay, så då ska jag låta parkettgolvet gå under halva delen av tröskeln då. I detta fallet kommer den dock inte gå under karmarna då de redan sitter på plats.
Frågan är om man kan bryta upp ett parkettgolv bakifrån eller om man måste plocka upp hela golvet för att åtgärda?
Frågan är om man kan bryta upp ett parkettgolv bakifrån eller om man måste plocka upp hela golvet för att åtgärda?
cirkelsåg / sänksåg med ny vass fintandad klinga, bräda som styrning om du kör cirkelsåg
ev gul byggtejp som splitterskydd.
skulle det ändå bli utslag så får du bättra i med lite färg, sällan man går å kikar i nederkant av dörrbladen.
Behöver du såga av karmen så ta en parkettbit och tex en masonitbit och lägg på golvet och ta en vanlig såg och kapa
Vad är det för golv? endel går fint att plocka upp bakifrån endel inte
ev gul byggtejp som splitterskydd.
skulle det ändå bli utslag så får du bättra i med lite färg, sällan man går å kikar i nederkant av dörrbladen.
Behöver du såga av karmen så ta en parkettbit och tex en masonitbit och lägg på golvet och ta en vanlig såg och kapa
Vad är det för golv? endel går fint att plocka upp bakifrån endel inte
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
om du nu bestämt dig för att såga i dörren så är de ju en jätte vanlig lösning och sker hela tiden när man byter golv i gamla lägenheter och vill behålla dörrarna.
sök på Youtube så kan du garanterat se hur de går till.
men mitt förslag är ta en multimaster och lägg på en bit parkett och bara kapa av karmen och in med den nya parketten
sök på Youtube så kan du garanterat se hur de går till.
men mitt förslag är ta en multimaster och lägg på en bit parkett och bara kapa av karmen och in med den nya parketten
Har kolla lite nu och om parketten ska under dörren så blir det inte många mm över så de måste kapas en aning vilket tydligen är en standard grej att göra.
Men så vill man även sticka under parketten under karmen efter som man annars får en ful hålighet mellan foder och karm. Men vad jag inte förstår är hur man får parketten till att hamna under karmen? I många lägen måste parketten klickas i med en vinkel, det går inte bara att föra in under?
Men så vill man även sticka under parketten under karmen efter som man annars får en ful hålighet mellan foder och karm. Men vad jag inte förstår är hur man får parketten till att hamna under karmen? I många lägen måste parketten klickas i med en vinkel, det går inte bara att föra in under?
Här är 2 bilder på hur det ser ut : http://imgur.com/a/SwF10
Först bilden är avslutande rad, det finns 2 dörrar längs denna vägg där parkettet skulle behövas puttas under. Det blir dock svårt efter som parketten ska vikas ner.
Bild 2 är dörr längs kortsidan där parketten också behöver puttas under. Åter igen svårt då parketten ska vikas ner.
Det ser ut som att man måste ta bort karmarna för att kunna lägga golvet rätt?
Först bilden är avslutande rad, det finns 2 dörrar längs denna vägg där parkettet skulle behövas puttas under. Det blir dock svårt efter som parketten ska vikas ner.
Bild 2 är dörr längs kortsidan där parketten också behöver puttas under. Åter igen svårt då parketten ska vikas ner.
Det ser ut som att man måste ta bort karmarna för att kunna lägga golvet rätt?
Har bestämt oss för att ta ner karmarna, såga dem och lägga golvet. Troligen även såga av 1 cm eller så på dörrarna, får kolla med swedoors så att man kan kapa utan att behöva laborera med att limma dit lister och grejer. Hur mycket utrymme bör man ha mellan golv och dörr? D.v.s utan att man satt tröskel? Golvet vi lägger nu är 15 mm så då kanske 25 mm är rimligt?