Olja flyter på vatten, så fyll tanken med vatten så kan du våtdammsuga bort eventuell olja från vattenytan.

Jag gjorde det med en båt där massor av motorolja och diesel läckt ut i kölsvinet..skitenkelt att "skumma" av vätskeytan med dammsugaren.

• Gilla
Hybro och 5 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Varför ska jag förvänta mig att det finns en nedgrävd dieseltank på tomten?
Visst borde säljaren ha informerat om dess existens men jag tror inte att det är ett lagkrav. Den ser ganska bökig ut att få bort.

T Tjompen1968 skrev:
Cisterner som tas ur bruk permanent bör i första hand tas bort och skrotas. Om det inte är möjligt att avlägsna en nedgrävd tank bör den fyllas med sand eller annat lämpligt material för att undvika sättningsskador. Påfyllningsrör och avluftningsledning bör tas bort för att inte riskera att påfyllning sker av misstag."
Om det är vad som gäller i kommunen bör man väl förvänta sig att det är gjort just så eftersom cisternen tydligen är "tagen ur bruk permanent"
Att det luktar olja kan ha flera orsaker. Det krävs väldigt små mängder för att det skall lukta. Oljan som luktar skulle mycket väl finnas utanför cisternen. Spill eller dålig rengöring, eller något...
T Tjompen1968 skrev:
Jag känner spontant att detta är något säljaren bör ta ansvaret för.
Det är uppenbarligen en tidigare ägare som tagit cisternen ur bruk. Så det känns logiskt. När det inte gäller mer pengar kan mycket väl säljaren hålla med och stå för kostnaderna. Att fråga säljaren skadar knappast.

T Tjompen1968 skrev:
Jag kan tycka att säljaren minst borde ha upplyst om att tanken finns. Hen borde redan ha sanerat och anmält den tagen ur bruk.

Någon med erfarenhet av det hela? Tack på förhand!
Köpte ett hus med dold nedgrävd cistern. Vår besiktningsman upptäckte oljeledningarna och kunde konstatera att den fanns och att den innehöll olja. Säljaren stod för sanering och anmälan till kommunen.
Det kändes naturligt för säljaren. Fast saken upptäcktes innan tillträdet, så det är naturligtvis en skillnad.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
För att undvika framtida överraskningar för kommande ägare så var jag med å letade fram en tank innan ett hus skulle säljas.

Skylten på tanken var från tidigt 60-tal och ersattes av en mindre tank inomhus någongång på 70-talet.

När den lyftes upp med en grävmaskin så gick den sönder så det var nog bra att få bort den för vad jag vet så har nuvarande husägaren bilparkering där tanken var nedgrävd..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Se möjligheterna istället för nackdelarna.

Eldningsolja är väl ofta renare/lättare än diesel och borde gå att använda till annat.

Annars sälj den. Eparaggare med dieselbil kommer höra av sig om du annonserar.

Tanken då. Ska du inte bygga något på dess plats, använd den hellre än ta bort den. Varför ta en kostnad bara för saken skull. Tids nog kläcker du en idé på vad den kan användas till.

T.ex led takvatten dit och sätt en pump för bevattning.
Låter vi fantasin flöda.. Prepperlager? Skyddsrum?

• Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Hlm miljö krävde mig på 2,2 miljoner för att tanken rostat och läkt ut cirka 50 liter olja, dom höll på i 2 år och sanera min uppgrävda tomt😡😡

• Wow
  • Ledsen
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Kan tillägga att tillstånd för "vår" tank gavs på 10 år, dvs 1963 till 1973. Har inga andra papper på det, men jag skulle vilja anta att man behövde söka nytt tillstånd alternativt ta den ur bruk.

Jag tänker att som husägare, är det någon större skillnad för mig att stöta på en nedgrävd och sanerad oljetank jämfört med en stor stenbumling? Om inte, då är det kanske inget som behöver upplysas om vid ägarbyte?

För tråden vore det intressant att veta hur regler och lagar ser ut kring detta.

• Gilla
adron
  • Laddar…
F fohswe skrev:
Kan tillägga att tillstånd för "vår" tank gavs på 10 år, dvs 1963 till 1973. Har inga andra papper på det, men jag skulle vilja anta att man behövde söka nytt tillstånd alternativt ta den ur bruk.

Jag tänker att som husägare, är det någon större skillnad för mig att stöta på en nedgrävd och sanerad oljetank jämfört med en stor stenbumling? Om inte, då är det kanske inget som behöver upplysas om vid ägarbyte?

För tråden vore det intressant att veta hur regler och lagar ser ut kring detta.
Det spelar ju ingen större roll. Huset kan ha bytt ägare flera gånger om medans tanken sakta men säkert återgått till naturen under deras fötter.
Kostnaden att torka ur och ta bort den, är för liten för att processa om den.

När jag tog bort min tank innomhus. Tog bort och tog bort? Jag gjorde om den till en ackumulatortank. När kommunen ville ha ett besiktningsintyg, sade jag bara att tanken var redan demonterad och så var det klart.😀

Minns jag rätt så skulle utomhustankar besiktigas då och då samt även fyllas med dyrare olja som tålde kyla. Därför valde de flesta att låta svetsa upp en innomhus istället.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P plattsatt skrev:
Hlm miljö krävde mig på 2,2 miljoner för att tanken rostat och läkt ut cirka 50 liter olja, dom höll på i 2 år och sanera min uppgrävda tomt😡😡
Precis det jag vill undvika

P pysen78 skrev:
Se möjligheterna istället för nackdelarna.

Eldningsolja är väl ofta renare/lättare än diesel och borde gå att använda till annat.

Annars sälj den. Eparaggare med dieselbil kommer höra av sig om du annonserar.

Tanken då. Ska du inte bygga något på dess plats, använd den hellre än ta bort den. Varför ta en kostnad bara för saken skull. Tids nog kläcker du en idé på vad den kan användas till.

T.ex led takvatten dit och sätt en pump för bevattning.
Låter vi fantasin flöda.. Prepperlager? Skyddsrum?
Vi får se vad den kan nyttjas till efter sanering. Bra idé med bevattningstank. Lite orolig dock att den inte blir helt ren? Eller så ren att jag vill vattna grönsakerna med...

Redigerat:
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
L lob skrev:
Jag har kraftiga misstankar om att jag kan ha samma problem. Du får gärna återkomma och rapportera om hur du löste detta.😀/LOB
Säljaren tar kostnaden på 3750 kr som sanering med intyg kostar. Anmäler sen till kommunen och saken är därmed ur världen. Hade tanken varit i plåt hade jag sandfyllt den för att slippa en eventuell framtida kolaps men den är gjord i glasfiber så jag tänker att den kommer att leva länge till.

Tanken innehöll "tyvärr" bara typ 5 liter diesel...

Ärendet avslutat.

• Gilla
avdpos och 16 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Var skulle man sälja sagda olja i så fall? På Blocket?
diesel är mycket bra mot parkslide så köper lär det finnas...

T Tjompen1968 skrev:
Säljaren tar kostnaden på 3750 kr som sanering med intyg kostar. Anmäler sen till kommunen och saken är därmed ur världen. Hade tanken varit i plåt hade jag sandfyllt den för att slippa en eventuell framtida kolaps men den är gjord i glasfiber så jag tänker att den kommer att leva länge till.

Tanken innehöll "tyvärr" bara typ 5 liter diesel...

Ärendet avslutat.
Min är garanterat i stål men förhoppningsvis sandfylld(har min husbil på 4 ton stående på den misstänkta ytan). Nån lämplig dag i sommar ska jag se om jag och sonen ska provgrävning utanför bränsleluckan. När jag flyttade in för snart 30 år sen sågade jag ner en invändig tank på 3,5 kbm men glömde kolla på infoplåten när den var ditsatt. Huset värmdes med koks från början enl. uppgift. Med lite tur gick de över från koks till olja i samband med installationen av invändiga tanken. Men det är nog att hoppas på för mycket.

returen returen skrev:
diesel är mycket bra mot parkslide så köper lär det finnas...
Nej…det funkar inte mot parkslide. Har testat…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.