C CarJ skrev:
Hej Matti, har funderat på att sätta ned läkt uppifrån, vi kommer sätta läkt mellan takstolarna, för att sätta panel där, läkten kan sedan fortsätta en bit ner på väggen under. Pga av hur långt upp vi kommit med ytterpanelen på de olika sidorna av stugan och utskjutande tak så begränsar det längden på läkten vi kan få ned.
Ser man problem så får man bara problem. Se lösningar istället så löser det sig.
Stoppa dit så långa bitar du kan och förläng dom allteftersom med hjälp av skruv ovh någon liten skarv av ex. Plyfa.

Bo arnold Bo arnold skrev:
Jag är ingen konstruktör men i en vägg med liggande brädor både invändigt och utvändigt skulle jag vilja ha en stöttning på diagonalen eftersom varje bräda annars kan förskjutas i sidled vid omild behandling. Detta är ju lätt att göra på reglarna invändigt genom att spänna stålband diagonalt innan du sätter panel
2spik i varje bräda fyller samma funktion

• Gilla
CarJ
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ser man problem så får man bara problem. Se lösningar istället så löser det sig.
Stoppa dit så långa bitar du kan och förläng dom allteftersom med hjälp av skruv ovh någon liten skarv av ex. Plyfa.
Lösningar är bra :) De hamnar mellan vindduk och ytterpanel. Kan "låsa" dem sedan från insidan av duken.

Kostar så lite med stålband det här ju inget vanligt hus som står på en stadig grund o aldrig flyttas

• Gilla
CarJ
  • Laddar…
Toppen med alla svar :)
Efter att läst allt så tror jag en bra lösning kan vara att dels,
- Fortsätta ned med läkten som sätts på sidorna av takstolarna för att få stöd upptill för väggisoleringen.
- Förstärka i sidled innefrån med snedbräda eller hålband, dubbel funktion då det också ger stöd åt isoleringen.
- Sätta extra spikar i ytterpanelen, för att ytterligare öka vridstyvheten.
- överväga, om behov finns, när ovan provats att byta till annat isoleringsmaterial.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.