Hej,

Dags för min första post på forumet. Jag har lagt åtskilliga timmar på att läsa trådar och har lärt mig mycket. Nu behöver jag er hjälp med ett projekt.
För knappt ett år sedan skaffade jag och min sambo en stuga i södra Sverige. Stugan som är från 70-talet står på en krypgrund och har ett golv som sviktar. Detta har vi nu tänkt påbörja att åtgärda genom att riva upp och byta golvet på en yta om ca 3,7x6 m. Orsaken till att golvet sviktar är bitvis rutten syll och golvbjälklag. Både jag och min sambo är relativt gröna när det kommer till denna typ av jobb. Jag har spenderat en hel del tid med att läsa på om hur vi ska gå tillväga när vi byter golvet men behöver råd när det kommer till dimensioner på virke. I den befintliga konstruktionen ser man ut att genomgående använt för klent virke. Jag hade gärna gått upp i dimensioner men vill i det längsta undvika att höja golvet p.g.a. den minskade takhöjden och det jobb det innebär med att lyfta eller kapa dörrar.

Syllen som ligger är 21 mm. Långt under rekommenderade 45 mm. Jag förstår att lastspridningen blir sämre med en tunnare syll men jag har inte kunnat se att grundmuren tagit mer stryk där golvbjälkarna vilar. Min tanke är att ersätta syllen med obehandlad furu i samma dimensioner. Är det ok?

Golvbjälkarna är 45x195 och ligger med spännvidden 3660 på c/c 600. På golvbjälkarna ligger limmat golvspån på 22 mm. Spännvidden är utanför rekommenderat gränsvärde som för c24 45x195 c/c 600 och skruvlimmat golvspån är 3410.
Att ersätta golvbjälkarna med limträbalkar känns inte ekonomiskt försvarbart.
Att gå ner till c/c 400 innebär merjobb med kapning av trossbottenskivor och isolering och troligtvis också en ökad kostnad till följd av spill.
Att sätta en bärlina i mitten känns som ett jättejobb.
Jag inser att jag låter som en snål och arbetsskygg jävel men jag vill framförallt inte göra det onödigt svårt för mig. Jag vill samtidigt inte spendera mer pengar än nödvändigt utan att vara “dumsnål”.
Det kanske är en omöjlig fråga att svara på men duger det att ersätta befintliga golvbjälkar med c24 45x195 på c/c 600?

Finns det några andra lösningar som jag missat för att få ett stabilt nytt golv i samma nivå som det befintliga golvet? All input och alla tankar och frågor välkomnas varmt!

Hej

Hur mycket utrymme är det i krypgrunden? Är det så lågt att en måste kräla fram eller är höjden tillräckligt för att krypa/sitta?

Angeånde svikten på golvet kan du ju börja med att sätta stöd längs med yttermuren och i mitten. Då minskar belastningen på den ruttna syllen.
Beroende på hur marken är i krypgrunden kan det räcka med betongplattor, justerbara terassfötter och en regel i lämplig dimension.

Är du säker på att hela golvbjälkarna behöver bytas? De kanske bara är påverkade närmast yttermuren.

Angående nya syllar så kan det vara ett enormt jobb att byta dessa, beroende på hur väggen är uppbyggs.
Enligt Svenskt trä ska syllar idag vara av tryckimpregnerat virke.

Det är kryphöjd i krypgrunden.

Har övervägt att stötta upp golvbjälkarna men flera av dessa är murkna längs hela underkanten och har också uppmätt förhöjd fuktkvot i överkant. Det finns en fuktproblematik som vi jobbar med parallellt. Har dränerat två utsatta sidor och åtgärdat igensatta nedgrävda stuprör. I stugan finns en s.k. "stuglukt" som inte vill ge med sig. Oklart om den kommer från golvet men det känns inte osannolikt med tanke på fukten.

Krypgrunden var full med ruttna och mögliga plankor när vi fick tillträde men dessa är givetvis utslängda. Tanken är att lägga plast över marken i grunden efter golvrenoveringen. Gör vi saker i fel ordning?

Väggen är tunt isolerad med stående panel på utsidan och spån- eller träfiberskiva på insida. Min förhoppning är att kunna byta syllen från insidan efter att golvet öppnats upp genom att lossa panelen på utsidan och kapa några decimeter av väggen.

Ska syllen runt hela huset bytas eller bara längs väggen där du tänkte ta bort golvet?

Rent krasst så är det nog snabbast att riva allting inuti huset och sedan börja bygga upp nytt nedifrån. Trist om det finns rum som är fräscha idag, men troligen det bästa eftersom allting blir nytt på en gång.

Syllen ska bytas längs de väggar jag tänkt ta bort golvet. Gavel och ca 6 m av parallella långsidor. Detta utgöra ca halva delen av stugan som står på krypgrund. Därefter tar vi andra halvan.

När du säger riva allting inuti huset så menar du innerväggar, kök, toalett och dyl.? Eller mer än så?

Hur mycket som behöver rivas beror på hur mycket av golvet som behöver tas bort. Innerväggar som står på golvet riskerar kanske att ramla ned om golvet tas bort.

Om innergolvet är friskt kanske det går att lägga nya golvreglar mellan de dåliga innan de gamla tas bort. Men det förutsätter att det är rimligt att arbeta underifrån.

Risken med att börja renovera fuktskador att när en del rivs så upptäcks ett nytt fel som också behöver åtgärdas.

Nu är jag bara en glad amatör som har egna bekymmer med ett fritidshus där syllen också är rutten och ett flerårigt projekt troligen kommer sluta med att allt utom yttertaket behöver bytas eftersom den som byggde huset gjorde det på sitt eget sätt istället för att följa beprövade metoder.
Hade hantverkare anlitats så hade de definitivt rivit ut precis allting och börjar bygga nytt från krypgrunden och uppåt.

P pontuslin skrev:
Hej,

Dags för min första post på forumet. Jag har lagt åtskilliga timmar på att läsa trådar och har lärt mig mycket. Nu behöver jag er hjälp med ett projekt.
För knappt ett år sedan skaffade jag och min sambo en stuga i södra Sverige. Stugan som är från 70-talet står på en krypgrund och har ett golv som sviktar. Detta har vi nu tänkt påbörja att åtgärda genom att riva upp och byta golvet på en yta om ca 3,7x6 m. Orsaken till att golvet sviktar är bitvis rutten syll och golvbjälklag. Både jag och min sambo är relativt gröna när det kommer till denna typ av jobb. Jag har spenderat en hel del tid med att läsa på om hur vi ska gå tillväga när vi byter golvet men behöver råd när det kommer till dimensioner på virke. I den befintliga konstruktionen ser man ut att genomgående använt för klent virke. Jag hade gärna gått upp i dimensioner men vill i det längsta undvika att höja golvet p.g.a. den minskade takhöjden och det jobb det innebär med att lyfta eller kapa dörrar.

Syllen som ligger är 21 mm. Långt under rekommenderade 45 mm. Jag förstår att lastspridningen blir sämre med en tunnare syll men jag har inte kunnat se att grundmuren tagit mer stryk där golvbjälkarna vilar. Min tanke är att ersätta syllen med obehandlad furu i samma dimensioner. Är det ok?

Golvbjälkarna är 45x195 och ligger med spännvidden 3660 på c/c 600. På golvbjälkarna ligger limmat golvspån på 22 mm. Spännvidden är utanför rekommenderat gränsvärde som för c24 45x195 c/c 600 och skruvlimmat golvspån är 3410.
Att ersätta golvbjälkarna med limträbalkar känns inte ekonomiskt försvarbart.
Att gå ner till c/c 400 innebär merjobb med kapning av trossbottenskivor och isolering och troligtvis också en ökad kostnad till följd av spill.
Att sätta en bärlina i mitten känns som ett jättejobb.
Jag inser att jag låter som en snål och arbetsskygg jävel men jag vill framförallt inte göra det onödigt svårt för mig. Jag vill samtidigt inte spendera mer pengar än nödvändigt utan att vara “dumsnål”.
Det kanske är en omöjlig fråga att svara på men duger det att ersätta befintliga golvbjälkar med c24 45x195 på c/c 600?

Finns det några andra lösningar som jag missat för att få ett stabilt nytt golv i samma nivå som det befintliga golvet? All input och alla tankar och frågor välkomnas varmt!
Krysskolvning är ju en gammal bra och relativt enkel och billig metod för att stabilisera upp ett golv.

• IMG_9009.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
T Träkirurgen skrev:
Krysskolvning är ju en gammal bra och relativt enkel och billig metod för att stabilisera upp ett golv.
Men som jag förstått det är det om det ska skruvlimmas golvspånskiva ovanpå bättre med kortlingar eftersom man då kan limma fast skivan i dem också.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Men som jag förstått det är det om det ska skruvlimmas golvspånskiva ovanpå bättre med kortlingar eftersom man då kan limma fast skivan i dem också.
Båda metoderna har sina fördelar, (och ev nackdelar ?). Såg att det tidigare har diskuterats en hel del här på forumet angående kolvning / kortling. Vilken metod man ev väljer att använda är nog beroende på förutsättningarna.

Tack för tipsen om kolvning och kortling.

Vad tror ni om dimensionerna på golvbjälkarna? Kan jag kompensera för den överskridna spännvidden med kolvning eller kortling?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.