Vi ska bygga en vägg i allrummet men vill helst inte förstöra golv och tak med skruvhål. Min tanke är att skruva stående reglar på väggarna och förankra väggen i dessa. Sedan "spänna" reglar mellan golv och tak så att de pressar fast dessa ordentligt. Jag tror att den lösningen hade funkat utmärkt om det inte varit för att det ska vara en dörr i väggen. Planen är att sätta gängjärnssidan mot väggregeln men kommer det bli en stabil konstruktion och hur kan jag förbättra den?

• Planritning av ett hus med markerad sektion för planerad vägg vid trappa, visande rum och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort exakt sådär, fast jag byggde två väggar i 90 graders vinkel och bara ändarna på väggarna satt fast mot vägg. Klädde de reglar som låg mot golv och tak med filt och spände upp dem genom att med klubba slå in de stående reglarna. Hade även jag dörröppning.

Det fungerade utmärkt för mig och eftersom du dessutom bara skall ha en rak vägg som är fäst i båda ändar så borde din konstruktion vara enklare att få ordentligt stabil.

• Gilla
holmsson
  • Laddar…
BirgitS
S Specialsson skrev:
Planen är att sätta gängjärnssidan mot väggregeln men kommer det bli en stabil konstruktion och hur kan jag förbättra den?
Det är bra att ha ungefär 10 cm mellan väggen och gångjärnen så att det går att öppna dörren 90 grader utan att handtaget slår i väggen.

• Gilla
holmsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.