290 läst ·
2 svar
290 läst
2 svar
Hur får jag denna nya vägg stabil utan att skruva i golv eller tak?
Medlem
· Västernorrland
· 11 inlägg
Vi ska bygga en vägg i allrummet men vill helst inte förstöra golv och tak med skruvhål. Min tanke är att skruva stående reglar på väggarna och förankra väggen i dessa. Sedan "spänna" reglar mellan golv och tak så att de pressar fast dessa ordentligt. Jag tror att den lösningen hade funkat utmärkt om det inte varit för att det ska vara en dörr i väggen. Planen är att sätta gängjärnssidan mot väggregeln men kommer det bli en stabil konstruktion och hur kan jag förbättra den?
Byggnadsvårdare
· Norrahammar
· 105 inlägg
Jag har gjort exakt sådär, fast jag byggde två väggar i 90 graders vinkel och bara ändarna på väggarna satt fast mot vägg. Klädde de reglar som låg mot golv och tak med filt och spände upp dem genom att med klubba slå in de stående reglarna. Hade även jag dörröppning.
Det fungerade utmärkt för mig och eftersom du dessutom bara skall ha en rak vägg som är fäst i båda ändar så borde din konstruktion vara enklare att få ordentligt stabil.
Det fungerade utmärkt för mig och eftersom du dessutom bara skall ha en rak vägg som är fäst i båda ändar så borde din konstruktion vara enklare att få ordentligt stabil.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Klicka här för att svara