Bo arnold Bo arnold skrev:
Slå i en rad med dyckert i glesen från insidan o tryck fast isoleringen på dom
Kanske missförstår dig nu men, problemet är att hade vi haft bredare gles/läkt så hade vi inte haft problem, nu är läkten 22x45 breda och reglarna är 45x95 så det finns inget som sticker ut av läkten på sidorna av reglarna som kan nås från insidan och ge stöd. Miss i konstruktionstänket helt enkelt som nu behöver räddas.

Då har du problem det finns alltså inget på tvären i väggen. Det finns en möjlighet att prova ta sprejlim o spruta några strängar på vinddukens insida o limma fast isoleringen mot det eventuellt kan fu göra det på insidan av isoleringen också när du sätter innerpanelen då bör isoleringen bli still. Kan tillägga att jag har gjort så när jag satt isolering mot ångspärr i installationsskikt för att isoleringen skulle hänga kvar när jag jobbade.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Då har du problem det finns alltså inget på tvären i väggen. Det finns en möjlighet att prova ta sprejlim o spruta några strängar på vinddukens insida o limma fast isoleringen mot det eventuellt kan fu göra det på insidan av isoleringen också när du sätter innerpanelen då bör isoleringen bli still. Kan tillägga att jag har gjort så när jag satt isolering mot ångspärr i installationsskikt för att isoleringen skulle hänga kvar när jag jobbade.
Det var en kreativ lösning :) läkten på utsidan mellan vindduk och ytterpanel är bara 22 mm. Ville ha den tunn för att förhindra för mkt "drag" bara luftning och förhindra fuktvandring. Det gör att det finns inte mycket utrymme för isoleringen att buktar utåt innan den kommer i kontakt med ytterpanelen. Lite lim mellan isolering och innerpanel kan hjälpa en del. Har du några fler kreativa idéer hur vi kan få behålla ett avstånd mellan vindduk och ytterpanel?

Det går ju också med hålband på tvären som spänner hårt med skruv in i de stående reglarna

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det går ju också med hålband på tvären som spänner hårt med skruv in i de stående reglarna
Funderat på det men tänker att om man har metall så nära den kalla sidan men på insidan av vindduken så kommer den fuktiga varma luften kondensera mot metallen och man får en mer koncentrerad fuktbildning, men det kanske är att övertänka?

Det är nog ingen fara det är ju en vanlig metod att krysstaga byggnader med hålband

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Går det gå ned till 70mm isoleringsskivor istället? Och/eller montera inifrån med lite utstickande inåt och trycka på plats med innerlagret. Då bör väl skivorna inte trycka på vindduken?

Karrock Karrock skrev:
Går det gå ned till 70mm isoleringsskivor istället? Och/eller montera inifrån med lite utstickande inåt och trycka på plats med innerlagret. Då bör väl skivorna inte trycka på vindduken?
Det skulle kunna vara en lösning men blir väldigt stor luftfickor med risk att isoleringen sjunker ihop och/eller faller utåt. Stugan ska fraktas ett antal mil till fjällen på lastbil, så skakas runt kommer det nog att göra 😀

Karrock
Ok. Men ta stenull istället. Det kommer passa och hålla formen, och så dåligt är det inte på fukt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Med tanke på att stugan skall flyttas skulle jag säga att du behöver krysstaga för att få den tillräckligt stabil annars kan stommen vrida sig eftersom du inte har några heltäckande skivor någonstans

Peta i en läkt mellan dom andra läkten som hjälper till att hålla isoleringen på plats. Stenull funkar lika bra om du vill byta isolering

• Gilla
CarJ
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Ok. Men ta stenull istället. Det kommer passa och hålla formen, och så dåligt är det inte på fukt.
Stugan kommer värmas upp under kortare perioder under vintern och där imellan kallställas. Stenull kräver att man ska ha ångspärr mot den varma sidan vilket kan ge fuktproblem. Om stugan var uppvärmd hela tiden hade det varit annorlunda, då hade det kunna vara en bra lösning.

Med tanke på att stugan skall flyttas skulle jag säga att du behöver krysstaga för att få den tillräckligt stabil annars kan stommen vrida sig eftersom du inte har några heltäckande skivor någonstans
Bra synpunkter, fungerar inte spikad träpanel på samma sätt som heltäckande skivor?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Peta i en läkt mellan dom andra läkten som hjälper till att hålla isoleringen på plats. Stenull funkar lika bra om du vill byta isolering
Hej Matti, har funderat på att sätta ned läkt uppifrån, vi kommer sätta läkt mellan takstolarna, för att sätta panel där, läkten kan sedan fortsätta en bit ner på väggen under. Pga av hur långt upp vi kommit med ytterpanelen på de olika sidorna av stugan och utskjutande tak så begränsar det längden på läkten vi kan få ned.

Jag är ingen konstruktör men i en vägg med liggande brädor både invändigt och utvändigt skulle jag vilja ha en stöttning på diagonalen eftersom varje bräda annars kan förskjutas i sidled vid omild behandling. Detta är ju lätt att göra på reglarna invändigt genom att spänna stålband diagonalt innan du sätter panel

• Gilla
CarJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.