Hur då dubbelt??

Aha du menar utan nån egen arbetsinsats, typ slippa leta igenom hela huset efter bleka kvitton och räkna ihop?

Precis

Det går alldeles utmärkt idag att få fram kontoutdrag sedan rätt många år tillbaka av bankerna. Ibland kan det kosta en slant per år man vill ha utdrag ifrån. Men där står det i alla fall specificerat vilken butik man handlat i om man betalat med kort, och det har väl de flesta gjort. Har man fått levererat till sig mot faktura så finns ju mottagarna för betalda räkningar också med. På så sätt kan man räkna ihop det något så när, och visa Skatteverket om de frågar. Man kan rent av fråga leverantören efter en faktura/kvittokopia om det är större slantar man betalat.

Skatteverket har inte tid att syna varenda kvitto på skruvar och penslar, utan har man underlag på de stora posterna i en utbyggnad är de rätt så nöjda, även om de säkert kan fråga hur man kommit fram till just denna summa.

I övrigt instämmer jag med Findus42.

Swetrot Swetrot skrev:
Det går alldeles utmärkt idag att få fram kontoutdrag sedan rätt många år tillbaka av bankerna. Ibland kan det kosta en slant per år man vill ha utdrag ifrån. Men där står det i alla fall specificerat vilken butik man handlat i om man betalat med kort, och det har väl de flesta gjort. Har man fått levererat till sig mot faktura så finns ju mottagarna för betalda räkningar också med. På så sätt kan man räkna ihop det något så när, och visa Skatteverket om de frågar. Man kan rent av fråga leverantören efter en faktura/kvittokopia om det är större slantar man betalat.
Då tycker jag det är mycket enklare att spara kvitton.
Men jag kan inte låta bli att tro att vissa inte vill visa kvitton och hoppas på att skatteverket tror på dom ändå.

T Thomas_Blekinge skrev:
Då tycker jag det är mycket enklare att spara kvitton.
Men jag kan inte låta bli att tro att vissa inte vill visa kvitton och hoppas på att skatteverket tror på dom ändå.
Ja, visst är det enklare att spara kvittona direkt, men jag kan förstå om det understundom är lite stökigt i livet så att det försvinner ett kvitto eller en faktura. Då är det ändå inte "kört", utan det kan gå att plocka fram uppgifter ändå med alla digitala betalningar.

Att spara ett kvitto med innehållet "Nisses Bygg, Komplett köksrenovering 189872 kr" är ju inget större problem.
Problemet som jag har är att många av mina kvitton är mer av typen "Biltema, Motorolja 10l 437 kr, dajmstrut 15 kr, Träskruv 39 kr" + 20 andra prylar. Den dagen man säljer huset står man där med ett bleknat kvitto och ska försöka komma ihåg vad man använde den där träskruven till. Sedan har man 500 kvitton till med liknande innehåll. (Fast om man istället råkar ha en lämplig förpackning träskruv i garaget så tar man förstås av den istället för att köpa ny och då är kvittot förmodligen redan slängt.)

Jag inser i alla fall att det är rätt mycket pengar alla genomförda små projekt handlar om, så någon gång i vinter ska jag sätta mig och scanna och bokföra alla gamla kvitton. Det ser jag inte direkt fram emot...

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Sammantaget är det stora belopp som skattebetalarna "efterskänker" eftersom man inte orkar spara alla kvitton för skatteavdrag. Samtidigt förekommer det falska avdrag genom lånade kvitton o dyl.

Som trådskapare uppdaterar jag tråden. Kunde aldrig tro det skulle bli sån mängd inlägg om spara kvitton eller ej. Självklart är det bra att spara kvitton. Ingen har någon aning om varför det blev så här för mig under en period av livet och det är ingenting jag tänker publicera. Men jag är varken dum, lat eller skattesmitare.
Lagens mening är att man får dra av för reparationer och underhåll och man ska kunna styrka de avdrag man yrkar på. Lagen kräver inte att kvitton ska sparas men självklart blir det enklare om man har kvitton. Det är inte på nåt sätt olagligt att yrka avdrag för verkliga kostnader som man haft.
Det här var sånt jag fick reda på genom annan källa och därefter gjorde jag min ärliga deklaration och den gick igenom. Vid en granskning hade jag kunnat styrka de gjorda jobben och uträkningen på annat sätt än med kvitton.

• Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.