Jag har ett suteränghus från 1969 (Mockfjärdshus). Väggen i källarplan är betong mot jord.

Jag tog bort originaltapeten i gillestugan för den var jättetrasig och gamla ägaren har målat den med plastfärg.

Väggen är torr, ingen funkt men har många små ytliga sprickor.

Jag har hört många högljudda motsägelsefulla röster om vad som är korrekt / bäst för att fixa och måla.

Jag ser tre alternativ
1. Renoveringstapet - med råd att jag måste måla grundfärg under eller över tapeten.
2. Silikatfärg - bästa för den är diffusionsöppen. Men jag tänker att den är sämst på att täcka över sprickor.
3. Rullspackel först och måla (kanske med silikatfärg?). Men jag vet inte om rullspackel och silikatfärg är kompatibla...

Någon som har råd eller stött på liknande?

Jag är speciellt intresserad av textur/finish med silikatfärg direkt på betong. Kan den täcka över underliggande strukturer?

• Gillestuga med slitna betongväggar, gröna soffor, rött golv och träpaneltak, med en lampa hängande från taket. Bord fullt med verktyg och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källarvägg av betong med ytliga sprickor och fläckar av gammal tapet borttagen, delvis målad, övergående i röd matta vid golvlist.
    Skapa konto
  • Betongvägg i gillestuga med ytliga sprickor, utan tapet och målad med plastfärg, mot en röd matta och möbler i ett gammalt suteränghus.
    Skapa konto
Chris Norlén-Holmes Chris Norlén-Holmes skrev:
Jag har ett suteränghus från 1969 (Mockfjärdshus). Väggen i källarplan är betong mot jord.

Jag tog bort originaltapeten i gillestugan för den var jättetrasig och gamla ägaren har målat den med plastfärg.

Väggen är torr, ingen funkt men har många små ytliga sprickor.

Jag har hört många högljudda motsägelsefulla röster om vad som är korrekt / bäst för att fixa och måla.

Jag ser tre alternativ
1. Renoveringstapet - med råd att jag måste måla grundfärg under eller över tapeten.
2. Silikatfärg - bästa för den är diffusionsöppen. Men jag tänker att den är sämst på att täcka över sprickor.
3. Rullspackel först och måla (kanske med silikatfärg?). Men jag vet inte om rullspackel och silikatfärg är kompatibla...

Någon som har råd eller stött på liknande?

Jag är speciellt intresserad av textur/finish med silikatfärg direkt på betong. Kan den täcka över underliggande strukturer?
Köp Keim silikatfärg otroligt bra och bra support. De rekommenderade mig till mina nyputsade källarväggar sin billigaste färg, lite under 400 kr för 3 l. Perfekt resultat och lättarbetat färg.

Ingen fraktkostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.